2007-10-24, 18:58
Medlem
Köpte lite ris av märket X-tra (jaja, men det var billigt iallafall) och efter att jag kollat på anvisningarna så blev jag mer snurrig.

SE och FI
Tillagning 4pers
2,5 dl ris
6 dl vatten
½ tsk salt

NO och DK
Tilberedning 4pers
240g (3dl) ris
5 dl vatten
½ tsk salt

Jaha, varför är det helt olika? Är det ZOG som vart framme?! Är det utomjordingar som vill dra oss ariska svenskar och finnar i förstörelse med att ge oss för lite mat?!

Okej, för att vara seriös, varför är det så olika?
Blir fan så mycket bättre ris om man kör på NO och DK, kör man på SE eller FI så blir risskiten överkokt och mjuk.
GIV MIG SVAR!

Foliehatt på!
Citera
2007-10-24, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Det är två saker jag kan tänka mig. För det första vattnets hårdhetsgrad och nationella preferenser. Verkar hur som helst konstigt .

~Paul~
Citera
2007-10-24, 20:08
Medlem
Antingen det eller något slags översättningsmisstag eller liknande... väldigt slarvigt isåfall. Släng iväg ett mail till deras kundtjänst och fråga då?
Citera
2007-10-24, 20:10
Medlem
ZätaGustavs avatar
I Danmark låter man riset koka upp varefter man eliminerar värmen och låter det efterkoka. I Sverige kokar man riset under kontinuerlig värme.

Så läste jag en artikel där samma fråga ställdes till en risgrossist.
Citera
2007-10-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
I Danmark låter man riset koka upp varefter man eliminerar värmen och låter det efterkoka. I Sverige kokar man riset under kontinuerlig värme.

Så läste jag en artikel där samma fråga ställdes till en risgrossist.

Du verkar ha helt rätt, slarvigt nog så orkade jag inte kolla närmare på koktiden, och på den danska så kokar man 12 min med svag värme, sen "traekker man 12 min.

På norska kokar man 15 på svag värme sen "trekke" 5-6 min på avstängd platta.

Fast jag måste säga att jag det bästa blev att köra på den norska med 3dl ris och 5dl vatten, då blev det bra hårdhet.
Men ändå lite skumt att har 0.5dl mindre på 4pers på den svenska beskrivningen. Inte för att det spelar nån roll så, men ändå...

Skumt också att alla verkar koka olika, faktiskt...eller så har jag för lite att sysselsätta mig med för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in