Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-11-16, 13:09
  #13
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Lär dig att stava först iaf,.

Jag lovar, jag ska träna varje dag....

Jag ser att mitt inlägg är rätt rörigt skrivit och kanske lite OT. Själv så tror jag på rakt kommunicerande samtidigt som att jag tror att det är till ens fördel om man kan läsa av andra människor. Men det har kanske inte så mycket med frågan att göra. Funderar bara på varför man vill manipulera människor och när man kan ha nytta av att kunna göra det.
Citera
2007-11-16, 13:40
  #14
Medlem
Jensofswedens avatar
Hmm ja, det beror ju lite på vad man definierar som "manipulation"?

Jag tänker som så att människor manipulerar och försöker få sin vilja igenom i en miljon olika små vardagliga situationer hela tiden, fastän detta kanske ofta är nästan omedvetet eller på ren rutin.

Men är det till exempel manipulation att uppvakta någon med en hemmagjord låt som man framför på gitarr och sjunger till, en stjärnklar natt under den presumptive partners fönster?
Onekligen påverkar man händelser väldigt mycket åt en viss riktning och leker på sätt och vis med den andre personens tankar och känslor.

Kvinnan ifråga kanske blir helt "till sig" i känsloutbrott och tycker killen är helt sjukt gullig och känslig etc, medan killen bara hade som mål att knulla henne.

Är detta okej?

Manipulation har mycket med moral att göra och ordet i sig har en negativ konnotation eftersom betydelsen av ordet inbegriper att lura och föra någon bakom ljuset.
Citera
2007-11-16, 15:52
  #15
Medlem
kalleanka2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Hmm ja, det beror ju lite på vad man definierar som "manipulation"?

Jag tänker som så att människor manipulerar och försöker få sin vilja igenom i en miljon olika små vardagliga situationer hela tiden, fastän detta kanske ofta är nästan omedvetet eller på ren rutin.

Men är det till exempel manipulation att uppvakta någon med en hemmagjord låt som man framför på gitarr och sjunger till, en stjärnklar natt under den presumptive partners fönster?
Onekligen påverkar man händelser väldigt mycket åt en viss riktning och leker på sätt och vis med den andre personens tankar och känslor.

Kvinnan ifråga kanske blir helt "till sig" i känsloutbrott och tycker killen är helt sjukt gullig och känslig etc, medan killen bara hade som mål att knulla henne.

Är detta okej?

Manipulation har mycket med moral att göra och ordet i sig har en negativ konnotation eftersom betydelsen av ordet inbegriper att lura och föra någon bakom ljuset.

Där håller jag med dig till 100 %. Dessutom så lägger tjejen en timme på att sminka upp sig. Ett annat sätt att manipulera på. Och vi klagar inte på att dom är upppiffade. Tvärtom. Det är så vi vill ha det.
Citera
2017-12-10, 02:06
  #16
Medlem
Kristofer.s avatar
Jag som tyckte tonen var bättre förr på fb, så hamnar jag här

Så, känns ju som att det är på tiden att uppdatera denna listan, tar tacksamt emot tips.
Kalla det manipulation eller inte men sista boken jag läste var "Härskarteknik - Den fula vägen till makt" Titeln säger allt, Mjukstart för vissa.
Lägger ett långskott och undrar ifall någon av en slump vet om någon slags bok som ger tips osv för att orka/klara med en psykiskt störd människa som trycker, trycker, och trycker ner folk i fotknölarna, har ej hittat någon bra comeback på psykopateter, vill bara tysta dom som andra när man virrat bort dom i några min, men paniken infinner sig hos hen, antingen "du då du då du då" o allt dom kör med, för inget är ju aldrig deras fel och att någon mot all förmodan får mer uppmärksamhet blir det kaoz,

denna personen har ett skal av sten, som måste brytas ned för mångas skull, så rent allmänt.. "hur man tacklar en psykopats beteende och bemästrar den så blir obetydlig för dummies" .. typ

annars får ni gärna länka mig till diverse rätta trådar som jag dock inte hittade.


mvh
Citera
2017-12-10, 02:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMysteryMan
Jag slänger in det här här för nåt bättre ställe kommer jag inte på. (skulle vara litteratur då kanske?)

Funderar på om det finns några bra böcker om hur man manipulerar människor? Självklart kan jag söka och hitta massor men jag tar gärna emot åsikter och förslag av personer som verkligen läst nåt och personer som kanske kan mer än jag.

Jag vet inte riktigt om manipulera är det jag är ute efter egentligen utan snarare knep som ger "försprång" eller vad man ska säga på den sociala fronten. Inte så att jag har problem med det sociala nu iofs.

Tacksam för tips

Manipulation behöver man ta till om man har låg intelligens, ingen talang eller förmågor. För de som tjänar pengar, jobbar inom privat sektor och som r duktiga på det de gör behöver inte ljuga, manipulera och stjäla för man har kunskaper och argument som folk kommer att anse är korrekt medan kommunister, muslimer oxh andra lögnare behöver manipulera, eller försöka manipulera. Avskum och slödder behöver ta till detta.
Citera
2017-12-10, 11:55
  #18
Medlem
BDnrjs avatar
Like others say Manipulation sounds like a bad thing. The first book that came in mind is the book “the Game”. It is an amazing book how to truely manipulate people even to the extent that they will sleep with you, even if they hated you at first. I am a girl but still loved the book since the strategies makes perfect sense.

It’s a pretty long book but fascinating and scary at the same time.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback