Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-23, 19:44
  #1
Avstängd
Snusar´ns avatar
Lite frågor om spiralbrännaren http://data.exet.nu/download/ovrigt/spiralbrannaren.pdf
  • Är denna brännaren något för en person som spenderar halva dagarna i skolan? (Med tanke på head, tail och likn.)
  • Hur många liter 90-96% sprit kan man bränna i veckan med rening och allt?
  • Luktar den mycket? Luktar jästen mycket? Kan man isf åtgärda det?
  • Är det mycket som kan gå åt helvete, eller är det en barnlek att annvända den och tillverka den?

pz.
Citera
2007-10-23, 21:18
  #2
Medlem
kultingens avatar
* Är denna brännaren något för en person som spenderar halva dagarna i skolan? (Med tanke på head, tail och likn.)
* Hur många liter 90-96% sprit kan man bränna i veckan med rening och allt?
* Luktar den mycket? Luktar jästen mycket? Kan man isf åtgärda det?
* Är det mycket som kan gå åt helvete, eller är det en barnlek att annvända den och tillverka den?

1. Visst det fungerar men det kan bli lite jobbigt med timeingen (eller hur det skumma ordet nu stavas...), det beror dock på hur effektiv din spiral är, vilken värme du har samt hur mycket mäsk du bränner.
2. Du bränner samtidigt som du renar om du är lite effektiv. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket man brukar få ut ur en spiral per dag... Ska du köra under natten också? Men det blir några liter i alla fall, det borde väll räcka?
3. Det luktar en hel massa när man bränner, du kan alltid koppla en slang som sluter tätt runt karet du för spriten till från spiralen men då är risken stor att kalaset exploderar, det skulle du möjligen kunna lösa genom att koppla till ett kolfilter men jag tror tyvärr att spriten kommer dunsta igenom det... För mäsken kan du däremot ta och använda ett kolfilter istället för det vanliga jäsröret så slipper du det mesta av lukten.
4. Det kan gå käpprätt åt helvete. Du har ca 25 liter kokande mäsk i en plasthink, spiralen är svinvarm och fogar osv brukar kunna lösas upp av hög temperatur, alkoholångor och tid om man gjort det dåligt. Om du råkar hälla ut den brända mäsken lär hela golvet bli relativt förstört, det kommer stinka och bli missfärgat.
Sen kan du åka fast och sitta i fängelse i 6 år och så kan du supa ihjäl dig och andra om du bjuder på spriten.
Det är lätt att göra och använda spiralen men du måste göra det ansvarsfullt och noggrant, övervaka den dom första gångerna så du lär dig hur just din goding uppför sig.
Citera
2007-10-24, 18:41
  #3
Avstängd
Snusar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
* Är denna brännaren något för en person som spenderar halva dagarna i skolan? (Med tanke på head, tail och likn.)
* Hur många liter 90-96% sprit kan man bränna i veckan med rening och allt?
* Luktar den mycket? Luktar jästen mycket? Kan man isf åtgärda det?
* Är det mycket som kan gå åt helvete, eller är det en barnlek att annvända den och tillverka den?

1. Visst det fungerar men det kan bli lite jobbigt med timeingen (eller hur det skumma ordet nu stavas...), det beror dock på hur effektiv din spiral är, vilken värme du har samt hur mycket mäsk du bränner.
2. Du bränner samtidigt som du renar om du är lite effektiv. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket man brukar få ut ur en spiral per dag... Ska du köra under natten också? Men det blir några liter i alla fall, det borde väll räcka?
3. Det luktar en hel massa när man bränner, du kan alltid koppla en slang som sluter tätt runt karet du för spriten till från spiralen men då är risken stor att kalaset exploderar, det skulle du möjligen kunna lösa genom att koppla till ett kolfilter men jag tror tyvärr att spriten kommer dunsta igenom det... För mäsken kan du däremot ta och använda ett kolfilter istället för det vanliga jäsröret så slipper du det mesta av lukten.
4. Det kan gå käpprätt åt helvete. Du har ca 25 liter kokande mäsk i en plasthink, spiralen är svinvarm och fogar osv brukar kunna lösas upp av hög temperatur, alkoholångor och tid om man gjort det dåligt. Om du råkar hälla ut den brända mäsken lär hela golvet bli relativt förstört, det kommer stinka och bli missfärgat.
Sen kan du åka fast och sitta i fängelse i 6 år och så kan du supa ihjäl dig och andra om du bjuder på spriten.
Det är lätt att göra och använda spiralen men du måste göra det ansvarsfullt och noggrant, övervaka den dom första gångerna så du lär dig hur just din goding uppför sig.

Plastbrännaren är kanske bättre? Men jag hade tänkt sälja några liter varje helg.
Citera
2007-10-24, 18:45
  #4
Medlem
kultingens avatar
Jo för dig är kanske plastisen bättre, blir dock svårt att sälja några liter och samtidigt supe en bra bit själv. Du kanske får köra på fler än en plastis i så fall...
Citera
2007-10-24, 22:28
  #5
Avstängd
Snusar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Jo för dig är kanske plastisen bättre, blir dock svårt att sälja några liter och samtidigt supe en bra bit själv. Du kanske får köra på fler än en plastis i så fall...
ja dricker väldigt sällan, hur många liter kan man bränna i veckan med en plastbrännare?
Citera
2007-10-25, 17:39
  #6
Avstängd
Snusar´ns avatar
bump
Citera
2007-10-25, 18:15
  #7
Medlem
kultingens avatar
Det beror på hur stark sprit och av vilken kvalitet du vill få ut. Sen också givetvis om du kör dygnet runt eller inte. Men jag skulle tippa på max 1 liter per dygn.
Citera
2007-10-25, 21:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusar´n
ja dricker väldigt sällan, hur många liter kan man bränna i veckan med en plastbrännare?
Vad har jag förstått så ska man kunna få ut 1-1,5 liter på dygn.
Citera
2007-10-25, 21:18
  #9
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Anonym_
Vad har jag förstått så ska man kunna få ut 1-1,5 liter på dygn.

Då måste man köra med hög värme och spriten kommer få lägre alkoholhalt.
Citera
2007-10-25, 21:29
  #10
Avstängd
Meduza999s avatar
Jag har en plastbrännare, på 25 liter mäsk tror jag att jag fick ut ca 6 liter 40% sprit. körde med 55 grader på doppvärmaren, den kunde inte mer . fast det blev ju bra kvalité på skiten .

ju högre värme du har ju starkare sprit får du. har bara gjort en bränning sen jag byggde den för 1 år sen, har tänkt att bygga om till en spiralis.
Citera
2007-10-27, 17:39
  #11
Avstängd
Snusar´ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meduza999
Jag har en plastbrännare, på 25 liter mäsk tror jag att jag fick ut ca 6 liter 40% sprit. körde med 55 grader på doppvärmaren, den kunde inte mer . fast det blev ju bra kvalité på skiten .

ju högre värme du har ju starkare sprit får du. har bara gjort en bränning sen jag byggde den för 1 år sen, har tänkt att bygga om till en spiralis.
hur lång tid tog destilleringen?
Citera
2007-10-27, 18:04
  #12
Avstängd
shibbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
* Är denna brännaren något för en person som spenderar halva dagarna i skolan? (Med tanke på head, tail och likn.)
* Hur många liter 90-96% sprit kan man bränna i veckan med rening och allt?
* Luktar den mycket? Luktar jästen mycket? Kan man isf åtgärda det?
* Är det mycket som kan gå åt helvete, eller är det en barnlek att annvända den och tillverka den?

1. Visst det fungerar men det kan bli lite jobbigt med timeingen (eller hur det skumma ordet nu stavas...), det beror dock på hur effektiv din spiral är, vilken värme du har samt hur mycket mäsk du bränner.
2. Du bränner samtidigt som du renar om du är lite effektiv. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket man brukar få ut ur en spiral per dag... Ska du köra under natten också? Men det blir några liter i alla fall, det borde väll räcka?
3. Det luktar en hel massa när man bränner, du kan alltid koppla en slang som sluter tätt runt karet du för spriten till från spiralen men då är risken stor att kalaset exploderar, det skulle du möjligen kunna lösa genom att koppla till ett kolfilter men jag tror tyvärr att spriten kommer dunsta igenom det... För mäsken kan du däremot ta och använda ett kolfilter istället för det vanliga jäsröret så slipper du det mesta av lukten.
4. Det kan gå käpprätt åt helvete. Du har ca 25 liter kokande mäsk i en plasthink, spiralen är svinvarm och fogar osv brukar kunna lösas upp av hög temperatur, alkoholångor och tid om man gjort det dåligt. Om du råkar hälla ut den brända mäsken lär hela golvet bli relativt förstört, det kommer stinka och bli missfärgat.
Sen kan du åka fast och sitta i fängelse i 6 år och så kan du supa ihjäl dig och andra om du bjuder på spriten.
Det är lätt att göra och använda spiralen men du måste göra det ansvarsfullt och noggrant, övervaka den dom första gångerna så du lär dig hur just din goding uppför sig.

Detta problem är löst om man kyler spiralen väl. Har du en bra kylning(fläkt, fläns eller liknande) där spiralen går neråt, så är inte spriten i gas form när den väl är ur spiralen.

Edit: Förövrigt så skulle "dunstnings" problemet finnas utan kolfiltret(om den är kyld dåligt). För du kör väl inte med sluten flaska(du sa ju att edet skulle explodera om man inte det inte finns någon "ventilation)?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback