Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-03-03, 23:14
  #73
Medlem
rich1s avatar
Pekka Langer var en riktigt trevlig herre jobbade ihop med honom för sisådär 25 år sedan.Led tydligen av ständig värk därav sitt intag av värktabletter. Törstig var han ju men vem var inte det i journalist- kåren på den tiden.Jag arbetade själv som tekniker på den tiden inom media det var så våra vägar korsade varandra.Han var faktiskt en riktig gentleman som hade kvinnotycke pratade alltid väl om sin fru men vem kunde tro att han var en tyrann hemma.
Citera
2017-03-04, 13:10
  #74
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Ni som kan det här med fyllan, var det den 22 februari 1985 som Pekka hade tagit sig grogg för mycket? Öppet Arkiv har börjat lägga upp avsnitt av Notknäckarna och den 15:e februari finns Pekka med hela sändningen igenom. I avsnittet den 1 mars syns inte Pekka till och nämns inte överhuvudtaget i programmets fyra första minuter. Han medverkar inte heller i något annat av de två upplagda avsnitten enligt infotexten.

Kan slänga in ytterliggare en fråga för att få lite substans i mitt resonemang: kommer SVT någonsin att visa när han var full? Varför/varför inte i så fall?

Jag kommer ihåg den historien. Efter programmet så uttalade sej Pekka och förklarade sitt beteende med att han tagit förmånga värktabletter pga problem med tänderna. Han kom aldrig tillbaka efter detta och Carl-Uno, om jag själv gillar, pratade aldrig mer med honom (enl boken om Pekka)
Citera
2017-07-19, 15:10
  #75
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rich1
Pekka Langer var en riktigt trevlig herre jobbade ihop med honom för sisådär 25 år sedan.Led tydligen av ständig värk därav sitt intag av värktabletter. Törstig var han ju men vem var inte det i journalist- kåren på den tiden.Jag arbetade själv som tekniker på den tiden inom media det var så våra vägar korsade varandra.Han var faktiskt en riktig gentleman som hade kvinnotycke pratade alltid väl om sin fru men vem kunde tro att han var en tyrann hemma.

Enligt hans son, som uttalat sig i intervjuer i Expressen, var Pekka en varm person som inte blev elak när han var full, han bara somnade. Han var nog ingen hustyrann men naturligtvis är det ändå jobbigt att leva med en alkoholiserad far och make.
Citera
2017-07-19, 21:57
  #76
Medlem
GLYKOZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Finns ett par av Natttuppen program på Radiogodis.se

Ett exempel

http://radiogodis.org/RadioGodis/Ovr...ger_540523.mp3

Fler Pekka program i högerspalten (många program att leta igenom...)

http://radiogodis.se/ovrigt_aldre.htm

Stort tack för trevlig länk!
Citera
2017-07-20, 07:12
  #77
Medlem
Macke85s avatar
Var inte "alla" programledare i radio och tv lite lagom helalkoholiserade, eller åtminståne "väldigt väldigt törstiga" förr i tiden?

(Liksom många reportrar i både lokal och kvällspressen?)

Tror det liksom ingick lite i kulturen i branschen på den tiden. Det var det gamla DDR Sverige. Ett land där man jobbade 7-4 i industrin och det fanns en eller två tv kanaler. Vanligt folk åt kvällsmat klockan fem och gick och lade sig samma tid varje kväll när tv slutade sända nåt intressant.

De här människorna som hade lite "friare" yrken, och dessutom var lite hel eller halvkändisar måste ju ha levt värsta rockstjärnelivet jämfört med folket hemma i stugorna..
Citera
2017-07-20, 08:52
  #78
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Var inte "alla" programledare i radio och tv lite lagom helalkoholiserade, eller åtminståne "väldigt väldigt törstiga" förr i tiden?

(Liksom många reportrar i både lokal och kvällspressen?)

Tror det liksom ingick lite i kulturen i branschen på den tiden. Det var det gamla DDR Sverige. Ett land där man jobbade 7-4 i industrin och det fanns en eller två tv kanaler. Vanligt folk åt kvällsmat klockan fem och gick och lade sig samma tid varje kväll när tv slutade sända nåt intressant.

De här människorna som hade lite "friare" yrken, och dessutom var lite hel eller halvkändisar måste ju ha levt värsta rockstjärnelivet jämfört med folket hemma i stugorna..

Hyland var en av de törstigare stjärnorna på TV under "DDR-tiden" Minns inte att Pekka Langer tillhörde de mest kända ansiktena i statlig television under 1970-80 talen. Han var väl mer populär i radion ? Nån som vet varför Pekka lämnade Notknäckarna 1985 ? Hans parhäst Carl-Uno Sjöblom framstod som lugn stabil och påläst, han höll ordning på reglerna medans Pekka var spelevinken som skulle sjunga och vara rolig. Lite som dagens Filip & Fredrik.
Citera
2017-07-20, 13:23
  #79
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Var inte "alla" programledare i radio och tv lite lagom helalkoholiserade, eller åtminståne "väldigt väldigt törstiga" förr i tiden?

(Liksom många reportrar i både lokal och kvällspressen?)

Tror det liksom ingick lite i kulturen i branschen på den tiden. Det var det gamla DDR Sverige. Ett land där man jobbade 7-4 i industrin och det fanns en eller två tv kanaler. Vanligt folk åt kvällsmat klockan fem och gick och lade sig samma tid varje kväll när tv slutade sända nåt intressant.

De här människorna som hade lite "friare" yrken, och dessutom var lite hel eller halvkändisar måste ju ha levt värsta rockstjärnelivet jämfört med folket hemma i stugorna..

En person på radion/TV som jag kommer ihåg var Karl-Axel Sjöblom som var bra på lyset en lördagskväll då han var programvärd. Han blev konstigare och konstigare ju längre fram på kvällen man kom..... Det var nog allmänt känt inom SVT att han hade grava alkoholproblem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Axel_Sj%C3%B6blom
Citera
2018-01-16, 17:31
  #80
Medlem
Teleslingas avatar
Jag tror att Pekkas enormt dåliga tandstatus kan ha spelat stor roll här. Han gick tydligen runt med ständig ångest för att lösgommen skulle ramla ut, vilket kom att medföra självmedicinering med bensodiazepiner och/eller tabletter. Tragiskt.
Citera
2021-10-20, 03:05
  #81
Medlem
Celerons avatar
Detta är inget skvaller om Pekka Langer, men mer att betrakta som kuriosa kanske. Pekka Langer gjorde under sin karriär även ett par filmroller och för närvarande har svt-play lagt upp komedifilmen "Suss Gott" från 1956 där Pekka faktiskt spelar huvudrollen.(länk kommer nederst). För en som bara kommit ihåg Pekka Langer från när ens föräldrar tittade på "Notknäckarna" på televisionen, så var hans filmagerande givetvis okänt. Vad jag sedan tyckte om filmen låter jag vara osagt för att ni i lugn och ro ska kunna bilda er en egen uppfattning om den.

Som ytterligare kuriosa kan man vidare nämna att i filmen förekommer också en viss "Lill-Babs Svensson" som arton år gammal gör sitt första framträdande på filmduken.

https://www.svtplay.se/video/32514451/suss-gott

OBS !.Filmen ligger kvar till den 31:a Oktober.
Citera
2021-10-20, 07:24
  #82
Avstängd
FindAways avatar
Fågelskådaren hahaha den var bra samt den då han inte kunde bli arg trotts att han klippte jack i skosnöret för att det skulle gå av, eller då huset brann ner och ingen försäkring var tecknad "de trodde jag du gjort sa jag" klassiker
Citera
2023-09-24, 09:37
  #83
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Begriper inte vari underhållningsvärdet låg i att ha Pekka i TV? Jämt full och ständigt påverkad av benso. Löständerna som hela tiden höll på att trilla ut. Lyteskomik?
Låter som högt underhållningsvärde bättre än någon certifierad underhållare som examinerats från södertörns komikerlinje.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback