Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-26, 22:06
  #61
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Begriper inte vari underhållningsvärdet låg i att ha Pekka i TV? Jämt full och ständigt påverkad av benso. Löständerna som hela tiden höll på att trilla ut. Lyteskomik?
Håller med dig. Var tid har sina 'points'. Låt hädangångna vila i frid. I bästa fall har dom fått sin rättmätiga dödsruna förevigad via Flashback.
Citera
2012-08-27, 19:02
  #62
Medlem
Doktor Kottes avatar
Härligt att tråden lever efter alla år Han strödde tydligen även några visdomsord runt sig: http://www.livet.se/ord/k%C3%A4lla/Pekka_Langer
Citera
2012-08-27, 20:32
  #63
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Begriper inte vari underhållningsvärdet låg i att ha Pekka i TV? Jämt full och ständigt påverkad av benso. Löständerna som hela tiden höll på att trilla ut. Lyteskomik?


Han var väldigt mycket på radio, han ledde en hel del frågesporter, bl a med författaren Lars Vidding som domare.

Det märktes inte på den tiden om han skulle ha varit påverkad under sändningarna, på den tiden hade inte var och varannan människa knarkat och kunde känna igen tecknen på missbruk.....
Man tog det helt enkelt som hans still att ha n var lite virrig men allt ha sade var noggrant nedskrivet i ett manus.

Pekka var megastor på 60-70 talet, det vet vi som var med då
Citera
2012-08-27, 20:50
  #64
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Begriper inte vari underhållningsvärdet låg i att ha Pekka i TV? Jämt full och ständigt påverkad av benso. Löständerna som hela tiden höll på att trilla ut. Lyteskomik?

När Pekka Langer slog igenom var Sveriges Radio fortfarande stelt som en stärkkrage. Pekkas galna, absurda humor var något helt nytt. Min pappa har berättat hur han höll på att skratta på sig åt programmet Nattuppen".
Det är idiotiskt att döma ut honom som en patetisk figur på grund av att hans karriär så småningom dalade och att han slutade i tragist missbruk. Han var en vägröjare och ett udda radiogeni. Visa lite respekt.
Citera
2012-10-05, 22:20
  #65
Avstängd
RyttarVM1990s avatar
Är Pekka ett finskt eller nordiskt/skandinaviskt namn?
Citera
2012-10-05, 22:38
  #66
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Är Pekka ett finskt eller nordiskt/skandinaviskt namn?
Det är inte nordiskt, utan en finsk form av Per (Petros/Petrus/Peter).

Det framgår förresten av tråden att hans dopnamn var Per-Olof.
Citera
2012-10-18, 10:00
  #67
Medlem
PluttePuttes avatar
Efternamnet Langer låter mer som att han skulle ha haft tyskt/österrikiskt påbrå.
Citera
2015-08-27, 01:24
  #68
Medlem
ercys avatar
Ni som kan det här med fyllan, var det den 22 februari 1985 som Pekka hade tagit sig grogg för mycket? Öppet Arkiv har börjat lägga upp avsnitt av Notknäckarna och den 15:e februari finns Pekka med hela sändningen igenom. I avsnittet den 1 mars syns inte Pekka till och nämns inte överhuvudtaget i programmets fyra första minuter. Han medverkar inte heller i något annat av de två upplagda avsnitten enligt infotexten.

Kan slänga in ytterliggare en fråga för att få lite substans i mitt resonemang: kommer SVT någonsin att visa när han var full? Varför/varför inte i så fall?
Citera
2015-08-27, 22:42
  #69
Medlem
Min brors kusins avatar
Finns ett par av Natttuppen program på Radiogodis.se

Ett exempel

http://radiogodis.org/RadioGodis/Ovr...ger_540523.mp3

Fler Pekka program i högerspalten (många program att leta igenom...)

http://radiogodis.se/ovrigt_aldre.htm
__________________
Senast redigerad av Min brors kusin 2015-08-27 kl. 22:44. Anledning: rättat länk
Citera
2015-08-29, 17:56
  #70
Medlem
Doktor Kottes avatar
Var tvungen att leta upp min gamla tråd när jag såg att SVT lagt ut Notknäckarna på Öppet Arkiv.

http://www.oppetarkiv.se/video/3169140/notknackarna

Vad tråkigt det är att se Pekka i dessa avsnitt av Notknäckarna. Jag tycker han verkar flummig, ofokuserad, stingslig och lättkränkt. Ännu tråkigare är att se och höra Carl-Uno Sjöblom mer eller mindre göra bort honom ännu mer. Det är så man vill gripa efter skämskudden när man ser Langer virra till det och Carl-Uno bara hånar honom. Samtidigt är Pekka en yrkesman. När sändningslampan tänds kopplar Pekka på tv-leendet, fast man ser att han helst skulle vilja strypa den okamratlige ormen Carl-Uno.

Förresten, detta är verkligen DDR-tv i sin rätta bemärkelse. Att den här skiten överhuvud taget fick några tittare berodde väl på att det sändes Helgmålsbön från Klittemåla ödekyrka i grannkanalen. Ja, jösses...och detta bottennapp (och många liknande produktioner) är man uppvuxen med. Hur i helvete kan någon påstå att nollor som Hyland "var stor"? Ja visst, han var stor här därför att det inte fanns någon som helst konkurrens.

Åter till Pekka; han borde inte fått vara med i sitt tillstånd. varför skulle de ö h t vara tre programledare?? Kvaliteten på produktionen höjdes inte nämnvärt, kan jag ana..
Citera
2015-08-29, 21:48
  #71
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Kotte
Var tvungen att leta upp min gamla tråd när jag såg att SVT lagt ut Notknäckarna på Öppet Arkiv.

http://www.oppetarkiv.se/video/3169140/notknackarna

Vad tråkigt det är att se Pekka i dessa avsnitt av Notknäckarna. Jag tycker han verkar flummig, ofokuserad, stingslig och lättkränkt. '(

1985 ? Tiden går, utvecklingen har verkligen gått framåt på 30 år. Detta program är så långsamt och mossigt att klockorna stannar.

Pekka ser märkt ut, han skakar och verkar nästan sjuk på något sätt, inte alls lika lugn och självsäker som Carl-Uno.
Citera
2015-08-29, 22:24
  #72
Medlem
Doktor Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
1985 ? Tiden går, utvecklingen har verkligen gått framåt på 30 år. Detta program är så långsamt och mossigt att klockorna stannar.

Pekka ser märkt ut, han skakar och verkar nästan sjuk på något sätt, inte alls lika lugn och självsäker som Carl-Uno.
Ja, det sägs ju att han led av ett tungt tablettmissbruk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback