Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 22:30
  #4249
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Kan rekommendera tv-serien The Terror och dokumentären The Endurance: Shackleton's Legendary Antarctic Expedition då, om du inte redan sett. Böcker har jag sämre koll på.


Tack för tipset! Har båda böckerna, men har inte läst dem än. Ska definitivt kolla serien och filmen.
Citera
2018-08-31, 18:58
  #4250
Medlem
Under min tid till sjöss på 1950-talet talade en eldare om att Selma Lagerlöv i någon bok lär ha skrivit något i stil med: "eldaren skottade kol på den glödheta maskinen".

I vilken bok kan det humoristiska stå att läsa?
Citera
2018-09-06, 17:37
  #4251
Medlem
Boken i #4222 heter verkligen ‘Bara en Fluga’. Den skrevs av rockvaktmästaren Gösta Freudenborg som hade kronisk schizofreni, utgavs i 20 exemplar som han gav bort till släktingar. Min mor har ett exemplar, kanske det enda bevarade? GF skrev också memoarer i tre stencilerade band där han beskrev sin kamp mot en elak förlagsman vid namn Rudolf Jallen. Denne skurk tog GFs manuskript och gav dem till en f d bordellmadam som plagierade dem under namnet Astrid Lindgren, efter att den riktiga Astrid hade satts på nervhem i Norrland. GF gjorde vad han kunde för att avslöja bluffen, men utan framgång. Det var Jallen som saboterade Flug-boken genom att muta tryckeriet att använda defekt klister så att boken föll sönder efter första läsningen. GF blev tagen av polisen efter att ha suttit och skitit på Astrid Lindgrens grav. Han var ‘privatspanare’ och ville lösa Palmemordet, men togs av polisen igen efter att ha trakasserat Lisbet Palme.
Citera
2018-09-14, 01:32
  #4252
Medlem
"Neger, en studie..."

Goder afton, jag såg ett scannat segment från en bok som jag nästan är helt säker hette just "Neger" och eventuellt en studie i div. Den är från början av 1900 talet, 1920-1930 och är en biografisk berättelse om en Svensk man som åker till dom Franska delarna av Afrika.
Jag hade en länk till denna potentiellt fantastiska bok förut, en länk som ledde kungliga biblioteket men idag så hittar jag den inte? Har jag fel på titeln? Snälla hjälp mig att hitta denna kolonialonanistiska superbok!

Mvh
Citera
2018-09-14, 04:21
  #4253
Medlem
lampross avatar
Kanske denna?

http://libris.kb.se/bib/7669989

Verkar dock vara en roman.
Citera
2018-09-14, 08:55
  #4254
Medlem
Europes avatar
Kan det vara Negrer - studier och äventyr i Franska Västafrika av Gunnar Schederschiöld från 1917?

Finns att låna på några bibliotek, om det nu är den boken:

http://libris.kb.se/bib/1650545#more_info
Citera
2018-09-14, 10:46
  #4255
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-09-14, 11:52
  #4256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kan det vara Negrer - studier och äventyr i Franska Västafrika av Gunnar Schederschiöld från 1917?

Finns att låna på några bibliotek, om det nu är den boken:

http://libris.kb.se/bib/1650545#more_info

Den var det!, riktigt snyggt jobbat!
Citera
2018-09-27, 00:47
  #4257
Medlem
BigFatCones avatar
Vi kör en till då!

Det jag kan berätta om den boken jag söker är tyvärr inte så mycket. Första delen utspelar sig på en planet där mitt minne säger att det var "herrskap" och "tjänstefolk". Det vill säga något av en adel och en pöbel. Adeln hade storslagna baler, tänk lite amerikanska södern under slaveriet så har ni lite av känslan. Vår huvudperson tillhör det bemedlade folket och boken börjar med nån form av tillställning. Jag vill minnas att vår hjälte ska bli rymdofficier (eller nåt åt det hållet). Sen händer massor av saker som jag inte minns men huvudpersonen leter efter nån (nån han är förälskad i har jag för mig). Han märker i alla fall att ute i "riktiga rymden" så är han inte längre kattens pyjamas utan snarare kattskit. Jag tror att det är en massa planethoppande iblandat och en (wild west)frontier planet är inblandad men jag minns inte riktigt. All hjälp uppskattas.

Just den utgåvan jag läste var inbunden och den dominerande färgen på omslaget var blå, om det nu kan vara till nån hjälp.
Citera
2018-10-07, 09:59
  #4258
Medlem
Moramannens avatar
Åkte på kryssning till St Petersburg i augusti, och på båtens bio visades en rysk film som trots att den inte var textad var väldigt fängslande och hyfsat lätt att följa med i. Huvudpersonen är författaren Gogol, och filmen ska vara löst baserat på hans verk. Det som händer är att en rad mystiska mord på unga kvinnor inträffar på landsbygden, och en ryttare på en svart häst är inblandad, liksom (som jag fattade det) häxor och demoner. Gogol feberyrar och får syner som är till hjälp i mordutredningarna, som han därför får hjälpa till med.

Jag minns inte riktigt vilken film i serien det var, kan ha varit Gogol: Viy. Har googlat runt lite för att se vilket av hans verk det kan röra sig om, och det ser ut att kanske kunna vara Evenings on a Farm Near Dikanka, men jag hittar inget om vad den svenska titeln är. Nån som vet?
Citera
2018-10-22, 22:03
  #4259
Medlem
foxtrouts avatar
Hej. Söker en pockbokserie som jag läste på 90-talet. Handlade om 1200-1300 talets Sverige. Har för mig att man fick följa Magnus Eriksson i första boken samt hur Sverige formades. Någon som vet?
Citera
2018-11-13, 03:54
  #4260
Medlem
Läste boken i skolan. En kille blir utskickad på landsbygden i Storbritannien under andra världskriget. Minns bara två saker till, den ena är att han återvänder till stan nån dag och hittar ett dött (ihjälsvält) spädbarn och en annan där han svimmar när han tror att mannen han bor hos ska bränna honom med en treudd. Vilken bok?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback