Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2000-07-04, 18:15
  #1
Medlem
vad har hänt med det excellenta bokförlaget vertigo?
konkurs? namnbyte?
vem vet?
Citera
2000-07-07, 11:41
  #2
Medlem
svenska bokförlaget vertigo

Deras hemsida finns på http://www.users.wineasy.se/vertsurr/vertmain.htm
Citera
2000-09-14, 23:21
  #3
Medlem
svenska bokförlaget vertigo

de finns kvar.
senaste utgivningen - några veckor sen - var mara lees "kom".
Citera
2002-11-21, 00:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
läser jag hellre om de Sades "Justine" eller Sacher-Masochs "Venus i päls" (en av världens bästa böcker, för övrigt) än jag sätter mig ner med någon av Guillous böcker, till exempel.

hmm... har de gett ut 'justine'?

jag har bara en gammal skabbig porrutgåva från elephant press och den suger verkligen... :/
Citera
2002-11-21, 07:41
  #5
Banned
Caine_Gothenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
läser jag hellre om de Sades "Justine" eller Sacher-Masochs "Venus i päls" (en av världens bästa böcker, för övrigt) än jag sätter mig ner med någon av Guillous böcker, till exempel.

hmm... har de gett ut 'justine'?

jag har bara en gammal skabbig porrutgåva från elephant press och den suger verkligen... :/

När jag tänker efter kanske det inte var Vertigo...om inte så borde de ge ut den
Citera
2002-11-21, 13:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
När jag tänker efter kanske det inte var Vertigo...om inte så borde de ge ut den


ahh okej... den är på gång iaf tror jag, hos vertigo... de har ju precis gett ut sades "filosofi i sängkammaren" eller vafan den hette i deras nyövers... den står högt upp på min önskelista, hoppas inte tomten behåller den för sig själv..
Citera
2002-11-21, 19:17
  #7
Medlem
jimmypages avatar
All respekt at Vertigo. Men ar det nagon annan an jag som stor sig pa Vertigos image? Det ar onekligen en viss tontfaktor pa deras hemsida enligt mig. Hade varit coolare om de hade ett seriosare approach.

Terratologen blev jag deprimerad av att lasa. Speciellt noterna :cry:
Citera
2002-11-21, 22:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
All respekt at Vertigo. Men ar det nagon annan an jag som stor sig pa Vertigos image? Det ar onekligen en viss tontfaktor pa deras hemsida enligt mig. Hade varit coolare om de hade ett seriosare approach.

Terratologen blev jag deprimerad av att lasa. Speciellt noterna :cry:

den "oseriösa approachen" är givetvis en medveten marknadsstrategi - haja hur förbisedda de skulle bli om de presenterade sig som ännu en pretentiös, blekfet kafkawannabe med tryckpress, eller smarta unga tjejer med popfrisyr som läst marknadsföring och litteraturvetenskap A.
det "seriösa" finns väl inte i hur många tusen man lägger ner på webdesign, utan vid vilken vikt man lägger vid litteraturen och den egna utgivningen. hellre den svettiga vertigomannen som ger ut (kvalitativ! okej, klitty kan diskuteras..) litteratur som saknas i den övriga utgivningen, en ännu en trött redaktör på bonniers som plockar nästa skrivskolestudent som via en halvmysig recension i DN kan ge förlaget "litterär" status i balans mot alla vakuumförpackade dussindeckare som ger klirr i kassan och krängs ut som nylonstrumpor i bokklubbarna. töntfaktorn ligger främst hos läsaren som lägger större vikt vid förpackningen än innehållet.
Citera
2002-11-22, 11:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenborg
pretentiös, blekfet kafkawannabe med tryckpress, eller smarta unga tjejer med popfrisyr som läst marknadsföring och litteraturvetenskap A.

Dessutom är det väl ungefär så verkligheten. Carl-Michael Edenborg (för det är väl så han heter?) som driver Vertigo är väl doktorand i ide- och lärdomshistoria i Stockholm?
Citera
2002-11-22, 14:07
  #10
Medlem
jimmypages avatar
Swedenborg
Citat:
den "oseriösa approachen" är givetvis en medveten marknadsstrategi - haja hur förbisedda de skulle bli om de presenterade sig som ännu en pretentiös, blekfet kafkawannabe med tryckpress, eller smarta unga tjejer med popfrisyr som läst marknadsföring och litteraturvetenskap A.

Missforsta mig ratt. Avskyr nasor i vadret och kultursnobberi. Daremot tycker jag att de har en latt pubertal attityd pa hemsidan. Tex. "halsa pa hos VERTIGO javla FORLAG" etc.

Tycker i ovrigt att deras Manhattan layout osv ar hur schysst som helst.

Swedenborg
Citat:
töntfaktorn ligger främst hos läsaren som lägger större vikt vid förpackningen än innehållet.

Laser mer an garna bocker med trista, fisfornama eller pinsamma forpackning. Ar dock saker pa att Vertigo lagger ganska stor vikt vid sin forpackning och marknadsforing. Och att lagga ner arbete pa att latsas forakta finkulturen & i samma anda presentera en sorts "underground"-finkultur kan bli ganska patetiskt.
Citera
2002-11-22, 15:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
Laser mer an garna bocker med trista, fisfornama eller pinsamma forpackning. Ar dock saker pa att Vertigo lagger ganska stor vikt vid sin forpackning och marknadsforing. Och att lagga ner arbete pa att latsas forakta finkulturen & i samma anda presentera en sorts "underground"-finkultur kan bli ganska patetiskt.

he.. ja.. inget kan slå nationalupplagan av struntbergs samlade värk vad gäller tråkig & seriös förpackning.. men de blir jäkligt snygga i bokhyllan ändå.

ja.. jag tycker iofs att vertigo är en ganska skön frisk fläkt, som i grund och botten stinker betydligt mindre unket & svettigt än delfinpocket & n&k klassikerserie etc... (panache-serien däremot, det var snygga förpackningar och snyggt innehåll, det!)

men det var väl främst weblayouten jag syftade på (och du också, inledningsvis, har jag för mig).. det är ju ganska sällan man kan prata med förlagsredaktören själv i gästboken osv, och det är också ganska skönt att se att det går att driva ett företag där en eller ett par gör hela jobbet, och det inte krävs en html-kille, två grafiker, tre plocka-ut-nattfjärilarna-ur-sladdhärvan-killar, osv... och jag har ganska lätt att acceptera den "uppkäftiga" attityden som en marknadsstrategi... utan den hade det förmodligen tagit lite extra tid iaf för mig innan jag hittat fram till deras utgivning...

ber om ursäkt för att jag var onödigt nedlåtande, tycker bara att vertigo fyller en så viktig funktion att jag lackar när man dissar dem :twisted:
Citera
2002-11-22, 15:18
  #12
Medlem
jimmypages avatar
Tror vi ar ganska overrens att det ar bra med independent-forlag, om man nu kan kalla dem sa.

Bakhall ar ett annat litet forlag som ar trevligt, men de borjar nastan bli rumsrena nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback