Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2000-06-18, 15:38
  #1
Medlem


Någon som läst något av fransmannen Céline ? Om ni vill hitta grunderna till mycket av Beatlitteraturen, Bukowski, Beckett mfl så tycker jag att ni bör plöja en bok eller två. Död på krita och Resa till nattens ände kan rekommenderas. Céline var dock nazi... Både Sture Dahlström och Bukowski har tillägnat böcker till Honom , Dahlström "Jag tänker ofta på Céline" och Bukowski "Pulp" (tror det var den i alla fall).

Roine.
Citera
2004-08-05, 15:35
  #2
Medlem
Flus avatar
Andra böcker av Celine

Vad jag vet finns bara tre böcker av Louis-Ferdinand Celine översatta till svenska, Resa till nattens ände, Död på krita och Kasperligan.

Någon som har läst någon av de senare böckerna och kan säga något om dem?

De jag känner till heter (på engelska) Rigadoon, North, Castle to castle och London bridge. Finns det andra?
Citera
2004-08-05, 15:46
  #3
Medlem
Faustuss avatar
D'un chateau l'autre, Nord och Rigodon är en självbiografisk trilogi om Célines flykt genom Tyskland i 2:a världskrigets slutskede och är de som anses vara de bästa av hans senare böcker. Har bara läst lite av det, svår franska och väldigt svåröversatt kan jag tänka mig. Men intressant. De finns som sagt på engelska också, och på danska, tror jag.

C skrev flera andra böcker men jag minns inga titlar.
Citera
2004-08-05, 16:25
  #4
Medlem
Hälsan Självs avatar
Cassé pipe finns utgiven på engelska som Cannon fodder. Boken består bara av några kapitel och skildrar Celines inryckning vid kavalleriet. Om han kunnat färdigställa den så hade det nog kunnat bli ytterligare ett mästerverk. ( " Tour de force" ???)

Castle to Castle och North är spännande skildringar om hur det är att vara på tysk sida när det tusenårigariket brakar åt helvete.
Citera
2004-08-05, 17:20
  #5
Medlem
Faustuss avatar
Har för mig att han skrev baletter (!) också. Och förryckta pamfletter mot judarna, förstås.
Citera
2005-11-06, 23:54
  #6
Medlem
Fabelmakarens avatar
Céline

Kunde inte hitta någon tråd om Luis-Ferdinand Céline, så det fick bli en ny.

Håller just nu på att läsa resa till nattens ände och har väl kommit halvvägs och min spontana reaktion är: Faaaaan va jobbigt han skriver, långa meningar och tillkrånglade formuleringar. Men samtidigt så är historien intressant och många av hans utläggningar tänkvärda och hans one-liners kan användas när som: En värre tyrann än sin egen hjärna kan man inte ha.

Någon mer som har läst honom? Vad tycker ni? En del säger ju lite snorkigt "jag läser Celine", men är han så jädrans bra egentligen? Visst får jag lite sköna vibbar av att läsa honom här och var, men är han SÅ bra?

Hans språk var säkert djärvt och ungdomligt på 30-talet men nu är det som att försöka gå åt fel håll i rulltrappan...

Kanske har ni sett saker som jag missat eller uppskattar honom på ett annat plan än jag, hur som helst, ber jag er: Omvänd mig.
Citera
2005-11-07, 08:22
  #7
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabelmakaren
...men nu är det som att försöka gå åt fel håll i rulltrappan...

Just det tycker jag är en stor del av "charmen", i brist på bättre ord.
Hinner inte skriva nåt vettigt nu, men rekommenderar Carl-Göran Ekerwalds biografi Céline - liv och tänkesätt som parallell läsning.
Citera
2005-11-07, 09:46
  #8
Medlem
Agejevs avatar
"En värre tyrann än sin egen hjärna kan man inte ha."

Haha, så sant! Jag tappade nästan hakan av förundran över det klockrena i det citatet. Och det är, som ovanstående skriver, just det som är Célines charm även enligt mej! Sen tyckte jag att det blev lättare o lättare ju längre in i boken man kom. Man vänjer sej vid hans språk och det känns väldigt naturligt efter en tids läsning...
Citera
2005-11-07, 10:05
  #9
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabelmakaren
...min spontana reaktion är: Faaaaan va jobbigt han skriver, långa meningar och tillkrånglade formuleringar.

Förvånad över att du tycker att språket är så krångligt. Tycker snarare att Célines språk kännetecknas av att vara flyhänt och lättsmält.
Citera
2005-11-07, 10:29
  #10
Medlem
Fabelmakarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
[i]Sen tyckte jag att det blev lättare o lättare ju längre in i boken man kom. Man vänjer sej vid hans språk och det känns väldigt naturligt efter en tids läsning...

Jo, det får jag hålla med om. Jag får väl erkänna att jag var skeptisk i överkant när jag skrev inlägget, men lite debatt är ju oxå roligt

Jag tycker att han har en talang för att sätta fingret på både stora och små saker som man själv inte lagt märke till, t ex krigshetsen hos så många människor och institutioner. Jag gillar att huvudpersonen är lite av en antihjälte, med "go with the flow"-mentalitet.
Citera
2005-11-07, 11:53
  #11
Medlem
är inte det uppföljningen till död på krita ? läst den för ett tag sedan, tycker den var rätt så tung att läsa. men oerhört roande läsning. många skratt

lysande bok btw
Citera
2005-11-07, 17:36
  #12
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garmen
är inte det uppföljningen till död på krita ? läst den för ett tag sedan, tycker den var rätt så tung att läsa. men oerhört roande läsning. många skratt

lysande bok btw
Nja, det är egentligen Död på krita som är uppföljningen till Resa till nattens ände, men den handlar om tiden innan Resan.
Ezzelino citerade ett långt underhållande stycke från Död på krita i tråden Bästa litterära knullskildringen.

Jag tycker inte språket är jobbigt, utan snarare att han har ett jävla driv och energi i texten och att den är väldigt konsekvent och nästan helt utan transportsträckor.

Det finns minst en till Celine-tråd:
http://forum.flashback.info/scandina...ghlight=celine
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback