Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-21, 19:06
  #1
Medlem
JohnMiltons avatar
Det är som så att jag har en ventserver på min linuxburk, som jag sätter igång med ssh från min vanliga dator, men, när jag stänger putty så loggas jag väl av på servern och allt jag hade satt igång stängs ner på den?
Det resulterar ju i att jag inte kan slå på venten via ssh på vanliga burken, och sedan stänga av den, och ha kvar servern igång så att säga.
Fan vet om det går att förstå när jag uttrycker mig så värdelöst, men grejen är att jag vill slå på nåt via SSH, kunna stänga ner SSHuppkopplingen, och ändå ha det jag satte igång körandes.
Går det?
Citera
2007-10-21, 19:36
  #2
Medlem
bockerss avatar
Har igen aning om vad en ventserver är för något men om det är ett command line program så heter lösningen screen
http://www.gnu.org/software/screen/
Det är ett program som få personer klarar sig utan.
Om det är ett grafiskt program så skulle man kanske kunna starta det i någon detachbar vnc server men det har jag aldrig provat.
Citera
2007-10-21, 19:46
  #3
Medlem
krijgenics avatar
screen finns ja, men jag gissar att du vill köra den i bakgrunden? Isåfall så lägger du till > /dev/null 2>&1 i slutet när du startar den.
Citera
2007-10-21, 20:00
  #4
Medlem
Leksakstraktors avatar
Du har ingen "daemon"-flagga som du kan ange när du startar servern? Den borde i såfall lösa ditt problem och göra att programmet förblir körande även efter att du loggar ur.

Alternativ två skulle jag säga är att använda kommandot nohup som gör (ungefär) samma sak.

Ska din server köra alltid (så länge som datorn den ligger på är igång) är mitt förslag att lägga det som ett startscript. Kopiera/editera något av de befintliga i /etc/init.d, eller lägg till kommandot i rc.local (som också ligger någonstans under /etc)
Citera
2007-10-21, 20:28
  #5
Medlem
Virgils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksakstraktor
Du har ingen "daemon"-flagga som du kan ange när du startar servern? Den borde i såfall lösa ditt problem och göra att programmet förblir körande även efter att du loggar ur.

Precis, starta ventrilo_srv med flaggan -d så körs den som en daemon.
Citera
2007-10-21, 22:01
  #6
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil
Precis, starta ventrilo_srv med flaggan -d så körs den som en daemon.

Vad är en daemon? :>
Citera
2007-10-21, 22:03
  #7
Medlem
aegonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Vad är en daemon? :>
http://en.wikipedia.org/wiki/Daemon_...er_software%29
Citera
2007-10-21, 22:13
  #8
Medlem
Leksakstraktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegons
http://en.wikipedia.org/wiki/Daemon_...er_software%29

Eller, på ren svenska: programmet gör i princip två saker
1) Lägger sig som en bakgrundsprocess (dvs blir oberoende av den terminal den startades från)
2) Ser till att alla utskrifter går till loggfiler istället för till terminalen.

I sammanhanget bör du nu lära dig kommandona 'ps' samt 'kill' (om du inte är bekant med dessa innan) så du kan hitta och stänga ner processen om du behöver. I annat fall kommer den normalt att köra tills du stänger datorn.
Citera
2007-10-21, 22:22
  #9
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksakstraktor
Eller, på ren svenska: programmet gör i princip två saker
1) Lägger sig som en bakgrundsprocess (dvs blir oberoende av den terminal den startades från)
2) Ser till att alla utskrifter går till loggfiler istället för till terminalen.

I sammanhanget bör du nu lära dig kommandona 'ps' samt 'kill' (om du inte är bekant med dessa innan) så du kan hitta och stänga ner processen om du behöver. I annat fall kommer den normalt att köra tills du stänger datorn.

Kill har jag koll på, men vad innebär ps? Försökte googla men får upp tusen träffar där jag fattar nada :<
Tack för förklaringen förresten, lättförståeligt och bra! Hatten av
Citera
2007-10-21, 23:44
  #10
Medlem
patrikgbgs avatar
Är ganska nybörjare på linux men ps visar vilka processer som körs. ps ax | grep "processnamn" visar processnamnen med pid så du enkelt kan döda processer. Nån annan kanske kan ge utförligare förklaring?
Citera
2007-10-21, 23:45
  #11
Medlem
The Sidewinders avatar
ps säger vilka program som är igång.

Skriver du bara ps så får du de program som körs via just den terminalen
ps -A ger alla på hela datorn,

där kan man se varje programs processID som man behöver för att döda just det programet. Typ...
Citera
2007-10-21, 23:56
  #12
Medlem
JohnMiltons avatar
Tackar ödmjukast. Nu funkar det som jag ville
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback