Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-06, 08:03
  #25
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beron
Inget försvinner! det enda som försvinner när du tinar är vatten och inga aminosyror. Och Innehållsförteckningen gäller fryst råvara. Om du förlorar 30% av vikten när du tinar så höjs protein per 100g. det är enbart kalorifritt vatten som försvinner.
Bara att äta gott om man gillar fisk..Anledning till att svenskar inte gillar alaska polloc är våran kultur där "fisksmak" är nåt dåligt för väldigt många. Och just alaska polloc har mycket fisksmak när du köper i block.

Pollock är ju underbart god fisk. Men det stämmer nog som du skriver om att fisksmak är något dåligt för många. Usch fisk
Citera
2017-04-15, 10:26
  #26
Medlem
Morsdags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jo det har du ju rätt i men, hur mycket kan tänkas försvinna av 400g fryst fisk till tillagad? Man köper ju mycket fisk frysen. Hur mycket kan proteinmängden skilja om man jämför med exempelvis lax, strömming eller vanlig torsk osv? Menar, är det verkligen en sån skräpfisk som påstås i tråden?


Jag kokade 800g fryst torsk och fick 596g färdigkokt torsk kvar. Rätt mkt svinn!
Citera
2017-04-15, 11:48
  #27
Medlem
VincHeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morsdag
Jag kokade 800g fryst torsk och fick 596g färdigkokt torsk kvar. Rätt mkt svinn!

Det var vatten som försvann...
Du räknar fortfarande det som 800g efter näringsdeklarationen.

Ex:
Ska du ha 4 matlådor med 200g i varje så dela din 596g hög i 4 delar och du har 200g efter näringsdeklarationen i varje låda.
Citera
2017-04-15, 13:48
  #28
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VincHeee
Det var vatten som försvann...
Du räknar fortfarande det som 800g efter näringsdeklarationen.

Ex:
Ska du ha 4 matlådor med 200g i varje så dela din 596g hög i 4 delar och du har 200g efter näringsdeklarationen i varje låda.

Jaså det är såpass. Samma borde gälla pollock då den är en torskfisk.
Citera
2017-04-15, 22:20
  #29
Medlem
VincHeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Jaså det är såpass. Samma borde gälla pollock då den är en torskfisk.

Gäller alla livsmedel du tillagar.
Citera
2017-04-16, 00:04
  #30
Medlem
Försvunner inga proteiner ut i vattnet när man kokar? Ok jag förstår att de är kvar om vattnet förångas men om man häller av kokvattnet så borde det innehålla lite "fisk" eller hur?
Citera
2017-04-16, 01:03
  #31
Medlem
VincHeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Försvunner inga proteiner ut i vattnet när man kokar? Ok jag förstår att de är kvar om vattnet förångas men om man häller av kokvattnet så borde det innehålla lite "fisk" eller hur?

Tanken har aldrig slagit mig, om det må hända så bör det inte vara mer än ytterst lite.
Aldrig räknat med det och mina deff/bulk perioder har gått fint ändå.
Citera
2020-10-10, 20:56
  #32
Medlem
elbels avatar
Varför är den så extremt billig? Mest fryst vatten?

Kilopriset brukar vara 50 kr medans alla andra fiskar minst100kr ofta ca 150 kr
Citera
2020-10-12, 14:19
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför är den så extremt billig? Mest fryst vatten?

Kilopriset brukar vara 50 kr medans alla andra fiskar minst100kr ofta ca 150 kr

Billig då det är det är en av världens mest fiskade fisk, finns mycket av den.

Typ samma näringsvärde som torsk men inte lika god.
Citera
2020-10-12, 18:25
  #34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Varför är den så extremt billig? Mest fryst vatten?

Kilopriset brukar vara 50 kr medans alla andra fiskar minst100kr ofta ca 150 kr

Citat:
Ursprungligen postat av brunkers
Billig då det är det är en av världens mest fiskade fisk, finns mycket av den.

Typ samma näringsvärde som torsk men inte lika god.


Beståndet är stort och det är enklare att fiska än torsk som är en extremt mycket större fisk. Arten är väl utbredd och billig på grund av att även små fiskare i Asien kan dra hem fångster till en billig penning.

Jag tycker den är mycket prisvärd och passar fint i gratäng, grillad eller som friterad. Pangasius gillar jag inte på grund av det vattniga och fetare köttet.
Citera
2020-10-16, 14:36
  #35
Medlem
Tycker den är vattnig och smaklös men för att banta och hålla sig mätt är den dunder. Väldigt kalorisnål fisk.

Billigt är det med som många påpekat.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback