Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-21, 15:55
  #1
Medlem
l00zekks avatar
Vad anser ni om Alaska pollock som proteinkälla under en måltid. Exempelvis Alakska pollock + ris + grönsaker. Ev stekt ägg som komplement.

Det sägs att fisken är lite av havets skräpfisk men det har börjat säljas rätt mycket av den. Kilopriset är billigare än kyckling även om den innehåller rätt mycket vatten.
Citera
2007-10-21, 16:18
  #2
Avstängd
Står man ut med smaken så ... javisst.
Citera
2007-10-21, 17:04
  #3
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Står man ut med smaken så ... javisst.
Den smakar inte så mycket. Bara att krydda, citronpeppar funkar rätt bra...
Citera
2007-10-21, 17:22
  #4
Medlem
Heter "Lyrtorsk" i sverige... Smakar väl som alla andra torskfiskar tycker jag, skulle tro att näringsinnehållet är samma också.
Citera
2007-10-22, 13:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Heter "Lyrtorsk" i sverige... Smakar väl som alla andra torskfiskar tycker jag, skulle tro att näringsinnehållet är samma också.

Pollock är väl fan ingen torsk:S
Citera
2007-10-22, 13:32
  #6
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan_ros
Pollock är väl fan ingen torsk:S
Jo det är det.
Citera
2007-10-22, 14:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Jo det är det.

Hmm. konstigt att räknas som värsta skitfisken då. Står inge iom att det är en torsk här. Utan:"En långsmal torskliknande fisk"

http://hem.passagen.se/kent.andersson/alaska.htm
Citera
2007-10-22, 14:25
  #8
Medlem
l00zekks avatar
Den tillhör torskfamiljen. Har hört talas om någon dokumentär där man börjar mata sälar(?) med samma mängd Alaska Pollock istället för sill eller liknande och de börjar få sämre värden. Där beskriver de Pollocken som havets skräpmat.

Möjligtvis beror det på att den innehåller mycket vatten och därför har lägre näringsinnehåll i förhållande till volym jämfört med annan fisk.

Har också läst att fiskare tidigare kastade tillbaka den då den räknades som skräpfisk. Numera säljer man den billigt som fileér eller använder den till fiskpinnar, grytor och dyligt.

Två fileér känns som en lagom mängd mat. Har svårt att tänka mig att den ska vara sämre än svensk husmanskost men man vet ju aldrig.
Citera
2007-10-22, 16:31
  #9
Medlem
Alaska Pollock är jag tacksam för att de finns... In med 2 bitar (200g) i micron på full effekt i 10 min.. salta peppra och lite citron.. gott, enkelt, nyttigt och billigt
Citera
2007-10-22, 16:32
  #10
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulko
Alaska Pollock är jag tacksam för att de finns... In med 2 bitar (200g) i micron på full effekt i 10 min.. salta peppra och lite citron.. gott, enkelt, nyttigt och billigt
Micron Jag som tycke att min stekt i stekpanna med citronpeppar är bukfylla
Citera
2007-10-22, 17:06
  #11
Avstängd
Jag avskyr verkligen torsk ... i sommras minns jag att jag åt en torskfisk med mjukost blandat med smält ost och gräddfil ... fyfan jag spyr vid tanken.
Citera
2007-10-22, 19:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan_ros

Pollock är väl fan ingen torsk:S

Lyssna nu till fiskexperten, nämligen jag. Pollock är samma sak som kallas lyrtorsk, alternativt bleka i sverige. I norge tror jag att den bara heter "Lyr". Vetenskapliga namnet tror jag att är pollachius pollachius. Ser ut ungefär som en sej men lite ljusare i färgen. En sej med torskfärger kan man säga.

Tillhör torskfamiljen Gadidae som i sin tur innehåller ca 25 olika arter fördelat på 10-15 släkten. Nu måste jag tillstå att saltvattensfiskar inte är min starka sida och jag är inte hundra på att alaska pollock är samma bleka som lever i våra vatten, men förmodligen är det så gott som exakt samma fisk och förmodligen tvistar även vetenskapen om det, det gör dom alltid när det gäller likadana fiskar från olika delar av världen.

Hur som helst så har du rätt i att det inte är en torsk, men väl en torskfisk. Och nu är jag fruktansvärt OT så eod för min del.

Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Jag avskyr verkligen torsk ... i sommras minns jag att jag åt en torskfisk med mjukost blandat med smält ost och gräddfil ... fyfan jag spyr vid tanken.

Torskfiskar är ju i stort sett enda fisken som går att äta! Men skippa osten! Stek den i stekpannan med salt och peppar bara, klart godast så. Eventuellt kan du panera den i ströbröd först, men det kanske vi är för nyttiga för i den här delen av forumet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback