Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-19, 14:30
  #1
Medlem
Hazardos avatar
Tar ett exempel. Säg att ni sitter med eran partner och ser tv. Hon börjar sedan kommentera hur snygg en av killarna är. Hur reagerar ni på det?
Jag blir svartsjuk som fan av det och det slutar med bråk.

Detta hände för ett bra tag sedan, men nu uppstod samma konflikt igen. Då jag och min nya förälskelse sitter och ser tv (vi var inte ihop). Så ser hon en kille där som hon säger att hon skulle ha dött av om hon fick träffa honom.
Jag självfallet blev svartis.. och det blev bråk.

Visst jag har problem med svartsjukan. Men varför gör man sådär? Jag skulle aldrig i livet slänga ut mig något sådant, varken i partnerskap eller under en nyförälskelse. Har ni upplevt något liknande?
Citera
2007-10-19, 14:34
  #2
Medlem
Emp-snubbes avatar
Det är för att tjejer fungerar helt annorlunda än killar uppe i knoppen. Detta har bevisats i x antal trådar om inte annat här på flashback. Hur som helst så tänker de inte likadant o reagerar därigenom inte på samma saker. De ser inget fel i att kommentera det. Om du vill hämnas kan du ju bara sätta på valfri film med någon snygg flicka i och kommentera henne. Se reaktion och agera därefter måhända?
Citera
2007-10-19, 14:36
  #3
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Sök hjälp, det är helt normalt båda för tjejer och killar att slänga ur sig sådana kommentarer. Om man reagerar med svartsjuka på en sådan TOTALT obetydlig kommentar så står det inte rätt till.
Citera
2007-10-19, 14:37
  #4
Medlem
Jag hade heller aldrig sagt något sådant, men ärligt talat så kan ju andra kvinnor vara snygga även om man är i ett förhållande. Jag hade inte blivit sur på henne. Men det kanske är den reaktionen som hon vill framkalla, låter ju lite korkat att upprepa det efter att ha startat ett bråk första gången.
Citera
2007-10-19, 14:37
  #5
Medlem
Hazardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Det är för att tjejer fungerar helt annorlunda än killar uppe i knoppen. Detta har bevisats i x antal trådar om inte annat här på flashback. Hur som helst så tänker de inte likadant o reagerar därigenom inte på samma saker. De ser inget fel i att kommentera det. Om du vill hämnas kan du ju bara sätta på valfri film med någon snygg flicka i och kommentera henne. Se reaktion och agera därefter måhända?

Jag snackade om det för ett tag sedan. Och då sa hon att hon inte skulle ta illa upp alls. Haha så roligt. Jag vet om jag hade sagt att någon hade skit snygg kropp, hade hon börjat direkt klankat på att hon var för tjock. Sjukt.
Är så lagomt sugen på att göra det tillbaka. Men då blir anorexia att vänta, hon har haft det tidigare i livet.
Citera
2007-10-19, 14:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazardo
Tar ett exempel. Säg att ni sitter med eran partner och ser tv. Hon börjar sedan kommentera hur snygg en av killarna är. Hur reagerar ni på det?
Jag blir svartsjuk som fan av det och det slutar med bråk.

Detta hände för ett bra tag sedan, men nu uppstod samma konflikt igen. Då jag och min nya förälskelse sitter och ser tv (vi var inte ihop). Så ser hon en kille där som hon säger att hon skulle ha dött av om hon fick träffa honom.
Jag självfallet blev svartis.. och det blev bråk.

Visst jag har problem med svartsjukan. Men varför gör man sådär? Jag skulle aldrig i livet slänga ut mig något sådant, varken i partnerskap eller under en nyförälskelse. Har ni upplevt något liknande?

Onödigt att slänga ur sig sådana kommentarer. Och även onödigt att reagera kraftigt på det när någon så gör?
____
Glömde/ missade frågeställningen(eller åtminstone en del utav den): I det här fallet tror jag det beror på obetänksamhet= man begriper helt enkelt inte bättre.
Citera
2007-10-19, 14:40
  #7
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazardo
Jag snackade om det för ett tag sedan. Och då sa hon att hon inte skulle ta illa upp alls. Haha så roligt. Jag vet om jag hade sagt att någon hade skit snygg kropp, hade hon börjat direkt klankat på att hon var för tjock. Sjukt.
Är så lagomt sugen på att göra det tillbaka. Men då blir anorexia att vänta, hon har haft det tidigare i livet.

Aj aj! du får nog passa dig lite där! Du kan ju få henne att förändra sig till det bättre. Så fort hon börjar lägga på sig lite för mycket kan du ju säga att vältränade tjejer är underbart. osv...
Citera
2007-10-19, 15:36
  #8
Medlem
Charmas avatar
Jag skulle absolut INTE blir svartsjuk om han kommenterade att någon tjej på TV (skådespelerska, TV-hallåa eller liknande) såg bra ut.

En annan sak kanske om han upprepade gånger började nämna den extremt snygga granntjejen, berätta om hur han träffat på henne i tvättstugan, och hur han fantiserade om att sätta på henne på tvättmaskinen.
(Fast förmodligen skulle jag skratta då också och tro att han drev med mig för att retas lite typ.)
Citera
2007-10-19, 15:42
  #9
Medlem
Mystices avatar
Exakt Charma. Alla vet vi ju att det är granntjejen vi ska oroa oss för .

Min kille blir också sur om jag råkar häva ur mig en sådan där kommentar ang någon på tv. Det finns ingen egentlig anledning till varför jag säger en sådan sak, jag bara gör det av ren automatik. Ungefär som att man kommenterar saker i skyltfönstret. "Ååå, vilket fint halsband!" eller whatever. Det är bara en kommentar, jag väntar mig ingen reaktion öht. Blir lite när jag får en stark, känslomässig reaktion på ett betydelselöst uttalande faktiskt..
Citera
2007-10-19, 16:01
  #10
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystice
Exakt Charma. Alla vet vi ju att det är granntjejen vi ska oroa oss för .

Min kille blir också sur om jag råkar häva ur mig en sådan där kommentar ang någon på tv. Det finns ingen egentlig anledning till varför jag säger en sådan sak, jag bara gör det av ren automatik. Ungefär som att man kommenterar saker i skyltfönstret. "Ååå, vilket fint halsband!" eller whatever. Det är bara en kommentar, jag väntar mig ingen reaktion öht. Blir lite när jag får en stark, känslomässig reaktion på ett betydelselöst uttalande faktiskt..
Ja lite kommer det på ren reflex, men vissa gånger kan jag också hinna tänka tanken innan jag uttalar den. Men även då, fast jag vet att min kille är lite svartsjuk av sig, så kan jag säga det jag tänkte. Inte alls för att såra honom eller göra honom svartsjuk utan för att "härda honom lite". Att kommentera någons utseende på TV tycker jag inte har med vårt förhållande att göra alls.
Låter kanske elakt(?), men jag tror inte att killen eller vårt förhållande tjänar på att jag håller tillbaka mig själv pga hans svartsjuka.

Träffar vi tex en f.d. klasskompis (kille och extremt snygg) när vi är på affären och handlar, så låter jag inte bli att prata med honom bara för att min kille är med. Pratar som jag gjort med vilken annan människa som helst och kanske också presenterar klasskompisen och killen för varandra.

Skulle däremot aldrig tex flirta med en annan kille, när min kille är med, eller göra något som jag inte skulle tycka var okej om han gjorde mot mig.
Citera
2007-10-19, 16:02
  #11
Medlem
Jag har aldrig begripit mig på det där sättet riktigt. Jag blir inte svartsjuk, men konfunderad.
Varför säger man något sånt när ens partner är med?
Det är inget diskussions ämne direkt, vad ska man svara?

Själv kommenterar jag aldrig (nåja) andra kvinnor när det är någon närvarande, oavsett om det är en kompis eller inte. Jag tycker det är lite respektlöst.
Iofs kan jag kommentera muskler och kroppsbyggnad, men det gör jag på både killar och tjejer.

En liknande grejj är ett par jag känner där den ena gärna kommenterar personer på tv eller i film för sin partner, i stil med:
'Han då, tycker du inte han är lite snygg'
'Vad skulle du säga om honom då?'
'Är inte det där en riktigt flickfavorit?'

Jag tycker det är lite genant att vara närvarande då och ett ytterst märkligt beteende.
Citera
2007-10-19, 16:04
  #12
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Skulle däremot aldrig tex flirta med en annan kille, när min kille är med, eller göra något som jag inte skulle tycka var okej om han gjorde mot mig.

Men när din kille inte är med? dubbelmoral?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback