2007-10-17, 21:31
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Fick en iBook G4 12" 1.33ghz av en polare igår. Den har det problemet som Macworld tar upp, att en lödning släppt så att datorn ej startar om man inte pressar ner vänster sida.
Länk: http://www.idg.se/2.1085/1.121459

Finns det någon möjlighet för mig att lämna in denna och få den lagad? Eller måste man ha nåt kvitto eller liknande på maskinen? Eller omfattas alla iBook med detta felet av service?

Hjälp =)

btw, går det att löda det själv eller är det microlödningar?
Citera
2007-10-17, 22:17
Medlem
Det är inga större problem för en hyffsad lödkolvscowboy att fixa lödningen, lite erfarenhet av SMD lödning är allt som krävs. Då är det nog svårare att skruva isär datorn, men det finns säkert någon guide på nätet som fixar det, Så då kommer vi till slutsatsen att det inte är så värst svårt ändå

Att få den reparerad gällde bara i Danmark då det är Danska motsvarigheten till konsumentverket som drivit fallet mot Apple. Om även Apple Sverige åtar sig problemdatorer vet jag inte, rekomenderar dig att slå Apple en pling och höra.
Citera
2007-10-17, 23:37
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rossen
Det är inga större problem för en hyffsad lödkolvscowboy att fixa lödningen, lite erfarenhet av SMD lödning är allt som krävs. Då är det nog svårare att skruva isär datorn, men det finns säkert någon guide på nätet som fixar det, Så då kommer vi till slutsatsen att det inte är så värst svårt ändå

Att få den reparerad gällde bara i Danmark då det är Danska motsvarigheten till konsumentverket som drivit fallet mot Apple. Om även Apple Sverige åtar sig problemdatorer vet jag inte, rekomenderar dig att slå Apple en pling och höra.
Ska ringa Apple på fredag men om de säger nej, vart ska jag lämna den för att få den lödad? Orkar inte köpa hem ett nytt mobo från ebay.
Citera
2007-10-18, 20:35
Medlem
Gå in på www.elektronikforumet.com/forum och lägg in en fråga, finns säkerligen någon i ditt område som kan och vill hjälpa till med lödjobbet, och om jag tror rätt så kostar det bara en bulle eller motsvarande

Bor du i stockholmstrakten kan jag hjärna hjälpa till, ska se om jag kan hitta någon isärplockningsguide...
Citera
2007-10-19, 00:31
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Gå in på www.elektronikforumet.com/forum och lägg in en fråga, finns säkerligen någon i ditt område som kan och vill hjälpa till med lödjobbet, och om jag tror rätt så kostar det bara en bulle eller motsvarande

Bor du i stockholmstrakten kan jag hjärna hjälpa till, ska se om jag kan hitta någon isärplockningsguide...
Jag bor i Malmö tyvärr =(

Ska ringa Apple Support imorgon.
Citera
2007-10-19, 08:19
Medlem
Aja, vill inte Apple vara snälla så tycker jag du lägger in en fråga på elektronikforumet. De flesta älskar att skruva och pilla för skruvandet och pillandets skull och skulle inte drömma om att ta vettigt betalt för den typen av "jobb"

Guide till isärplockning finns på www.ifixit.com så det ska nog lösa sig

Orkar du inte fixa den så ställer jag mig i kö för att överta den Betalar frakten så klart!
Citera
2007-10-19, 13:00
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Aja, vill inte Apple vara snälla så tycker jag du lägger in en fråga på elektronikforumet. De flesta älskar att skruva och pilla för skruvandet och pillandets skull och skulle inte drömma om att ta vettigt betalt för den typen av "jobb"

Guide till isärplockning finns på www.ifixit.com så det ska nog lösa sig

Orkar du inte fixa den så ställer jag mig i kö för att överta den Betalar frakten så klart!
Hehe. Jag kommer inte att ge bort den. Den ska göra sånt som min iBook G4 1.25ghz inte ska göra =)

Men jag ska ringa Apple Support nu och sedan lägga frågan i elektronik om de säger nej.
Citera
2007-10-19, 14:12
Medlem
BesserWissers avatar
Apple Support har haft ett reperationsprogram förr där de bytte ut moderkorten men de har inte det längre så jag får försöka laga den på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in