Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-15, 15:24
  #1
Medlem
JoeL431s avatar
Hejsan, jag har lite frågor om Krzysztof Kieslowskis filmer om de 10 budorden om jag har rätt ? Det jag tror mig veta är att han gjorde filmer på dryga timmen styck som var och en handlade om ett av de 10 budorden, stämmer det ? Det låter ganska lockande och jag funderar på att se dom, är det något ni som sett dom kan rekommendera eller är dom dåliga ? Är det så i filmerna att någon bryter mot budordet som filmen handlar om eller hur är det ?

Han har väl även gjort den Röda,vita och blåa filmen eller ? Dom har jag inte heller sett. Jag har förstått att dom är väldigt bra, något som jag också ska se till att se när jag får chansen !

MVH Joel.
Citera
2007-10-15, 15:35
  #2
Medlem
Robert_Goatses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Hejsan, jag har lite frågor om Krzysztof Kieslowskis filmer om de 10 budorden om jag har rätt ? Det jag tror mig veta är att han gjorde filmer på dryga timmen styck som var och en handlade om ett av de 10 budorden, stämmer det ?

Ja, det stämmer.
http://www.vujer.com/artiklar/37/

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Det låter ganska lockande och jag funderar på att se dom, är det något ni som sett dom kan rekommendera eller är dom dåliga ?

Ett måste, de tillhör bland det bästa som gjorts inom europeisk film.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Är det så i filmerna att någon bryter mot budordet som filmen handlar om eller hur är det ?

http://www.vujer.com/artiklar/37/

Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Han har väl även gjort den Röda,vita och blåa filmen eller ? Dom har jag inte heller sett. Jag har förstått att dom är väldigt bra, något som jag också ska se till att se när jag får chansen !

MVH Joel.

Den Röda är IMHO den bästa av dessa 3 men alla är sevärda.
Citera
2007-10-15, 15:41
  #3
Medlem
JoeL431s avatar
Okej, tack så mycket !

EDIT: bra artikel !
Citera
2007-10-15, 18:03
  #4
Medlem
JoeL431s avatar
Finns det ingen som inte gillar filmerna här ? I så fall blir jag bara mer suger .
Citera
2007-10-15, 18:06
  #5
Medlem
Superkaninens avatar
Jag tycker den vita filmen är den bästa. Den är lite mer lättsam och innehåller mer humor. Det är en hel del roliga kriminella typer med i filmen som man kan skratta åt samtidigt som det finns ett djup i hela filmen. De andra två filmerna är nästan lika bra.
Citera
2007-10-15, 18:59
  #6
Medlem
schizophrenias avatar
Det bör också noteras att två av dekalogfilmerna finns i längre versioner, "En liten film om kärlek" och "En liten film om att döda", som båda är mycket bra. Kieslowski har även gjort bra filmer förutom dekalogfilmerna och de i trikolorsviten. T.ex. så är "Veronikas dubbelliv" mycket bra. Har även sett några andra äldre filmer av Kieslowski som har varit bra, men att minnas titlar är inte alltid det lättaste.
Citera
2007-10-15, 19:03
  #7
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det bör också noteras att två av dekalogfilmerna finns i längre versioner, "En liten film om kärlek" och "En liten film om att döda", som båda är mycket bra. Kieslowski har även gjort bra filmer förutom dekalogfilmerna och de i trikolorsviten. T.ex. så är "Veronikas dubbelliv" mycket bra. Har även sett några andra äldre filmer av Kieslowski som har varit bra, men att minnas titlar är inte alltid det lättaste.

Ja, jag läste om det någonstans. Det är väl då filmerna som heter Du skall icke bedriva hor och Du skall icke dräpa som det finns i länge då va `? Är filmerna helt anorlunda med skådisar och allt eller bara förlängda versioner ?
Citera
2007-10-16, 13:25
  #8
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Ja, jag läste om det någonstans. Det är väl då filmerna som heter Du skall icke bedriva hor och Du skall icke dräpa som det finns i länge då va `? Är filmerna helt anorlunda med skådisar och allt eller bara förlängda versioner ?

Det är snarare de två dekalogfilmerna du nämner som är nedkortade versioner av "En liten film om kärlek" och "En liten film om att döda".

Nu är det många år sedan jag såg de här filmerna. Men jag vill minnas att den grundläggande handlingen är densamma i de långa och korta versionerna. Sen är förstås de korta mindre komplexa till sin karaktär, och det finns lite annat som skiljer också.
Citera
2007-10-16, 22:05
  #9
Medlem
TopDogs avatar
Del 1 och 5 är håller absolut världsklass i mina ögon men alla delar ligger på en hög nivå. Se dom, det är värt det.
Citera
2007-10-21, 20:14
  #10
Medlem
JoeL431s avatar
Har nu sett ettan. Den var ju sorglig . Bra var den också, det var en sorglig stämmning över hela filmen, det var kanske fel att se den när jag var sjuk förra veckan. Man blev ju inte piggare av att se den... Eller ja, ser man en bra film blir man ju alltid lite piggare av .
Citera
2018-09-15, 20:32
  #11
Medlem
Rakiis avatar
Förmodligen sist på bollen känns det som men såg första delen i Dekalogen idag och gillade den, satte ett skapligt djupt avtryck på mig. Som Joel var inne på så är det en väldigt sorglig stämning som det vintriga och karga Warszawa som den utspelar sig i bidrar till. Slutet var lite av ett slag i ansiktet, men bra film väcker känslor och skall kännas inpå skinnet.
Citera
2021-11-20, 14:47
  #12
Medlem
Fittheligeandes avatar
Tips på vart man kan få tag i dem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback