Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-10, 07:21
  #313
Medlem
Nästan lite oroväckande när en affärsman börjar skriva dikter..Har han gjort det länge.?
Citera
2017-04-25, 23:05
  #314
Medlem
BrianGriffins avatar
Dom söker 40 nya medarbetare där nu, vad jag läste på Facebook.
Har dom byggt ut nyligen?

http://work.koenigsegg.com/
Citera
2017-04-27, 21:03
  #315
Medlem
shws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
Dom söker 40 nya medarbetare där nu, vad jag läste på Facebook.
Har dom byggt ut nyligen?

http://work.koenigsegg.com/

Nej, men de sökte bygglov för en ny tälthall i höstas enligt HD.
Citera
2019-03-05, 12:57
  #316
Medlem
Danneliuss avatar
nya bilen är här...
https://www.youtube.com/watch?v=cjZD-maFwaY
Citera
2019-05-22, 11:19
  #317
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyhe...5D5?li=BBqxAa9

"Att svenska Koenigsegg har en billigare modell på agendan har vi skrivit om tidigare. I en intervju med Autocar berättar nu tillverkarens vd Christian von Koenigsegg att bilen ska stå klar under första halvan av 2020 (under Genèvesalongen?) och komma i produktion strax därpå."
Citera
2019-12-21, 22:34
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna
Gissar att det här inlägget blir lite annorlunda jämfört med vad man finner i tråden i övrigt, men, men!

Christian von Koenigsegg medverkade i det senaste avsnittet av podcasten "Framgångspodden" där han under 1,5 timme intervjuades om sin resa som entreprenör. Väldigt intressant att lyssna på, kan erkänna att jag innan jag lyssnade knappt kände till något alls om Christian själv. I slutet av avsnittet berättar han att han gillar att skriva dikter, och att hans kära diktsamling brann upp i den stora fabriksbranden i Ängelholm för typ 10 år sedan. Han läste upp en dikt i podden, en dikt som enligt mig låter som komplett rappakalja. Vem vet, kanske finns det någon här som kan tyda vad den egentligen betyder?

Dikten går så här:

Alfa, beta
gärna med djuren
De henne utan bildning förstå

Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ja, det verkar vara en diss mot dryga och obildade alfa-män. Beta gärna med djuren istället för att besvära mitt middagsbord/företag/liv. Djuren bryr sig inte om människor är totalt obildade, men jag står inte ut med idioter.

Alternativt skulle väl Alfa tekniskt sett och långsökt kunna vara en kvinna, alltså en missförstådd vegetarian och akademiker, som uppmanas söka tröst hos djuren. Kommatecknet efter Alfa gör meningen till en uppmaning som att Alfa(-männen) ombedes dra till hagen, Stick!, det är inget som sker frivilligt.

För övrigt är det väl inte egentligen en dikt, det är en gammeldags lustighet. I alla fall den här sidan 1801. Om inte boken brunnit inne hade den nog sagt väldigt mycket om mannen som skrev i den. Kul

Jag tolkar dikten som ett slags shit test riktat mot läsaren. Känner man till att alfa och beta är det grekiska alfabetets två första bokstäver, ja då blir dikten nonsens och man undrar genast vad den är tänkt att betyda. Men om man inte känner till det (faktiskt inte helt ovanligt i dagens Sverige), ja då ligger det så klart närmare till hands att man tolkar diktens "alfa" som 'alfahanne' och ser det svenska verbet 'beta' där grekiskans "beta" står. Vilket i sin tur leder till att man söker en mening i diktens sista vers. Vem är personen av kvinnligt kön som det talas om? Hur hänger allt samman? Ja det förstår man enligt diktens upphovsman nog bara om man saknar bildning.

Hoppas ingen tog illa opp nu bara.
Citera
2020-08-16, 05:31
  #319
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktsodan
Snäpp upp dig för fan, du kan inte jämföra en superbilstillverkare med VW i ryggen med hangarfabriken i Ängelholm. Det VW gör med Bugatti är en långsiktig plan och att Veyron går med förlust är ingen överraskning eller ens ett misslyckande. Det är (för övrigt mycket lyckad) PR som syftar till att bana väg för en mindre bil som ligger i segmentet kring Ferraris billigare modeller. Koenigsegg spelar finansiellt inte ens nästan i samma division, att hävda att de skall fortsätta sin tillverkning och dra paralleller till Bugatti är bara löjligt. Äpplen och päron...

Vem är du förresten, mer än en random fanboy?
Denna kommentar åldrades inte så bra.

Äckligt att se inläggen på dom första sidorna. Istället för att gratulera och vara stolt så snackar folk skit om grejer dom inte vet, aldrig skulle våga sig på och ännu mindre lyckas med.

Typiskt svennebananer med sin jantelag!

12 år senare och Koenigsegg är på toppen i hypercar-segmentet med bilar som Agera, Regera, Jesko och, den för mig mest revolutionerande, Gemera.
Citera
2020-08-16, 09:50
  #320
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Jag tolkar dikten som ett slags shit test riktat mot läsaren. Känner man till att alfa och beta är det grekiska alfabetets två första bokstäver, ja då blir dikten nonsens och man undrar genast vad den är tänkt att betyda. Men om man inte känner till det (faktiskt inte helt ovanligt i dagens Sverige), ja då ligger det så klart närmare till hands att man tolkar diktens "alfa" som 'alfahanne' och ser det svenska verbet 'beta' där grekiskans "beta" står. Vilket i sin tur leder till att man söker en mening i diktens sista vers. Vem är personen av kvinnligt kön som det talas om? Hur hänger allt samman? Ja det förstår man enligt diktens upphovsman nog bara om man saknar bildning.

Hoppas ingen tog illa opp nu bara.

Ja, dikten ifråga kan ju inte vara helt usel om man kan tolka den på olika sätt. Jag köper inte konceptet att bildning skulle bestå i att kunna de första två bokstäverna i något alfabet. Det krävs nog lite mer än så. Att leka med ord och ordens olika betydelse är inte direkt ovanligt bland fok som skriver dikter, inte heller att man tolkar dikter olika. Det ligger ingen värdering i det. Det finns inget rätt eller fel.
Citera
2020-08-16, 10:07
  #321
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Denna kommentar åldrades inte så bra.

Äckligt att se inläggen på dom första sidorna. Istället för att gratulera och vara stolt så snackar folk skit om grejer dom inte vet, aldrig skulle våga sig på och ännu mindre lyckas med.

Typiskt svennebananer med sin jantelag!

12 år senare och Koenigsegg är på toppen i hypercar-segmentet med bilar som Agera, Regera, Jesko och, den för mig mest revolutionerande, Gemera.
det folk inte fattar är hur mycket det kostar att utveckla en bilmodell. Königsegg e väl mer att jämföra med en kitcar istället

https://www.factoryfive.com/
Citera
2020-08-16, 10:31
  #322
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Königsegg e väl mer att jämföra med en kitcar istället

https://www.factoryfive.com/
Förstår inte din kommentar. På vilket sätt är Koenigsegg att jämföra med DIY-paket för veteranbilar?
Citera
2020-08-16, 10:48
  #323
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Förstår inte din kommentar. På vilket sätt är Koenigsegg att jämföra med DIY-paket för veteranbilar?
det var ett exempel dvs kitcar o koenigsegg e pa en liknande niva när det gäller bilutveckling

finns hur manga exempel som helst

https://www.youtube.com/watch?v=SXhkFQzSnss

riktig bilutveckling som de stora tillverkarna ägnar sig at kommer königsegg aldrig i närheten av..

är det svart att fatta??
Citera
2020-08-16, 11:04
  #324
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
det var ett exempel dvs kitcar o koenigsegg e pa en liknande niva när det gäller bilutveckling

finns hur manga exempel som helst

https://www.youtube.com/watch?v=SXhkFQzSnss

riktig bilutveckling som de stora tillverkarna ägnar sig at kommer königsegg aldrig i närheten av..
Din kritik skulle vara mer rimlig om det var typ Pagani den här tråden handlade om. Koenigsegg skapar iaf själva flera olika innovationer gällande sina motorer, växelsystem, bilupphängning etc, med vilka man har flera rekord, unika för sin kategori av bilar. Därför är din liknelse med sk. kitcars ett dåligt exempel.
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
är det svart att fatta??
Varför den otrevliga tonen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback