Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-14, 22:51
  #1
Medlem
Det är så att det är någon/några som ringer hela tiden till min telefon. Ibland en signal bara och ibland flera. Samtalen kommer från utlandet. Jag har ringt tillbaka och dom spelar dumma "no english" säger dom bara. Så har jag gapat men det har inte hjälpt, dom ringer alltså 10 gånger på dag kanske.

Jag vet inga eniro liknande sidor från utlandet så man kan spåra samtalet, vet någon en sån sida? Samtelen kommer från tunisien. Och alternativt, vad ska man göra åt det här?
Citera
2007-10-14, 23:04
  #2
Medlem
InkoPinkos avatar
Flyttas till rätt forum.
/Mod
Citera
2007-10-14, 23:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giacomo45
Det är så att det är någon/några som ringer hela tiden till min telefon. Ibland en signal bara och ibland flera. Samtalen kommer från utlandet. Jag har ringt tillbaka och dom spelar dumma "no english" säger dom bara. Så har jag gapat men det har inte hjälpt, dom ringer alltså 10 gånger på dag kanske.

Jag vet inga eniro liknande sidor från utlandet så man kan spåra samtalet, vet någon en sån sida? Samtelen kommer från tunisien. Och alternativt, vad ska man göra åt det här?

Säker på att det inte är Turkiet?
Det skulle kunna betyda att de har ändrat metod att attackera...

Skämt och sido, vet du vilket nummer det är, då du ringt tillbaka?
Citera
2007-10-14, 23:32
  #4
Medlem
jag är inte hundrasäker.. jag kollade riktnummret och det var till tunisien.
Det kanske är ett telefonkort köpt där bara, och samtalen är från Sverige.

Jag har ringt upp. Ibland svara dom, ibland inte.. när dom väl svara så säger dom inget. Eller spelar dumma, no english., eller pratar på sitt språk sen lägger på. Nummer upplysningen i utlandet funkade inte. Jag måste spåra detta nummer alltså.. och göra nått,, för det har gått för långt
Citera
2007-10-15, 00:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giacomo45
jag är inte hundrasäker.. jag kollade riktnummret och det var till tunisien.
Det kanske är ett telefonkort köpt där bara, och samtalen är från Sverige.

Jag har ringt upp. Ibland svara dom, ibland inte.. när dom väl svara så säger dom inget. Eller spelar dumma, no english., eller pratar på sitt språk sen lägger på. Nummer upplysningen i utlandet funkade inte. Jag måste spåra detta nummer alltså.. och göra nått,, för det har gått för långt

Kan helt enkelt vara ett betalnummer som dom vill att du ska ringa upp. Jag har fått några samtal också, aldrig svarat dock.
Citera
2007-10-15, 00:19
  #6
Medlem
Tror du det kan vara så? att dom sitter och får betalt.. en sak som talar för den teorin är ju att dom bara ringer upp en signal,. inte alls ofta det är mera. Så man ska ringa dom så dom lägger på så får dom pengar? bra teori isåfall.

Berätta om vad det var för samtal du fick? var det likadant då?
Citera
2007-10-15, 15:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giacomo45
Tror du det kan vara så? att dom sitter och får betalt.. en sak som talar för den teorin är ju att dom bara ringer upp en signal,. inte alls ofta det är mera. Så man ska ringa dom så dom lägger på så får dom pengar? bra teori isåfall.

Berätta om vad det var för samtal du fick? var det likadant då?

Jag vet inte var samtalet kom ifrån, kommer inte ihåg prefixet. Men jag vet att utländska betalnummer har ringt upp svenska mobiler.
Citera
2007-10-15, 17:56
  #8
Medlem
Ljugtomtens avatar
Man kan inte ringa till utländska betalnummer.
För att ett betalnummer ska fungera, måste det finnas ett avtal mellan operatören som har numret (och tar pengarna) och din egen operatör.

Hade nog varit ganska ohållbart om varje liten operatör ska knyta avtal med världens samtliga operatörer för att det ska fungera..
Citera
2007-10-15, 21:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
Man kan inte ringa till utländska betalnummer.
För att ett betalnummer ska fungera, måste det finnas ett avtal mellan operatören som har numret (och tar pengarna) och din egen operatör.

Hade nog varit ganska ohållbart om varje liten operatör ska knyta avtal med världens samtliga operatörer för att det ska fungera..

Det är inte speciellt ohållbart, det finns inte extremt många nätleverantörer idag. Även om det finns 2000 miljoner tjänstleverantörer så är det ofta kopplat mot ett gemensamt nationellt nät. Och då behövs inget speciellt avtal med varje enskild tjänsteleverantör.

Avtal tecknas på en basis nät -> nät leverantör, använder du ett TAB abb. idag ringer du via Skanova och Skanovas avtal med operatörer i utlandet, även om du har Telia eller Tele2.
Citera
2018-07-08, 15:09
  #10
Medlem
InDrogoVeritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
Man kan inte ringa till utländska betalnummer.
För att ett betalnummer ska fungera, måste det finnas ett avtal mellan operatören som har numret (och tar pengarna) och din egen operatör.

Hade nog varit ganska ohållbart om varje liten operatör ska knyta avtal med världens samtliga operatörer för att det ska fungera..
Nu inser jag att detta är en gammal tråd men det går visst (nu för tiden iaf).
Förra året så hände detta med CentralAfrikanska Republiken) då det är såpass korrupt.
Förmodligen agerade de bara bulvaner åt ex. Somalia.
Jag har både idag och igår blivit uppringd från Somalia (olika nummer). En signal.
Vilket är en bra ide' då det bor rätt många här som tror att de missat samtal hemifrån.
Härom veckan så kom det samma modell från Tunisien.
Om man kollar skräpfiltret på sin mail så är det rätt rolig läsning.
Inte minst grammatiskt men även uppläggen om att du får $5m. om du bara investerar $100k nu, osv.
80% av dessa är dock från Benin (eller uppges).
Nigeriabrev lyser ju som vit fosfor i en kolgrotta idag.
Kan ju lika bra komma från Nigeria då de flesta av dessa lågIQ dårar använder gmail/yahoo el. liknande.
Citera
2018-07-08, 22:59
  #11
Medlem
borjegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDrogoVeritas
Nu inser jag att detta är en gammal tråd men det går visst (nu för tiden iaf).
Förra året så hände detta med CentralAfrikanska Republiken) då det är såpass korrupt.
Förmodligen agerade de bara bulvaner åt ex. Somalia.
Jag har både idag och igår blivit uppringd från Somalia (olika nummer). En signal.
Vilket är en bra ide' då det bor rätt många här som tror att de missat samtal hemifrån.
Härom veckan så kom det samma modell från Tunisien.
Om man kollar skräpfiltret på sin mail så är det rätt rolig läsning.
Inte minst grammatiskt men även uppläggen om att du får $5m. om du bara investerar $100k nu, osv.
80% av dessa är dock från Benin (eller uppges).
Nigeriabrev lyser ju som vit fosfor i en kolgrotta idag.
Kan ju lika bra komma från Nigeria då de flesta av dessa lågIQ dårar använder gmail/yahoo el. liknande.

Nej det går fortfarande inte att ta betalt från utlandet. Om man från Sverige ringer ett samtal till t.ex. Somalia debiteras det efter utlandsprislistan hos din egen svenska operatör, varken mer eller mindre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback