2007-10-12, 17:37
Medlem
Har en Golf -90 (1,8 liters automat) som snart gått 12000 mil. Min lokala verkstad som servat bilen på sa sist att det var dags att byta kamrem vid 12000 mil. I samband med att jag kollade priserna på detta (min lokala verkstad ville 8000 kr för servicen med kamremsbyte), så ringde jag till VAG's verkstad (Din Bil). Killen där tog bilnumret och började knappa in det i sin dator för att beräkna priset på servicen.
Då säger han att kamremmen på min bil inte behöver bytas förrän efter 19000 mil. Jag sa att min tolkning av serviceboken och min lokala verkstad sagt 12000 mil, men han sa "så säger Volkswagens dator och det är den vi går efter".

Vad ska man tro ? Ska jag lita på biltillverkarens datoruppgifter och vänta till 19000 mil eller byta nu i alla fall ?
Citera
2007-10-12, 17:45
Medlem
Baalzamons avatar
Är det en vanlig 8-ventilare så kan du vänta, då händer inte mer än att motorn stannar om remmen skulle gå av. Lite förtretligt kanske, men det är inget kul att betala nästan lika mycket som bilen är värd för en reparation som kanske inte ens är nödvändig. Sedan borde det gå att hitta någon verkstad som kan fixa det billigare, det är ett rätt simpelt jobb
Citera
2007-10-12, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Har en Golf -90 (1,8 liters automat) som snart gått 12000 mil. Min lokala verkstad som servat bilen på sa sist att det var dags att byta kamrem vid 12000 mil. I samband med att jag kollade priserna på detta (min lokala verkstad ville 8000 kr för servicen med kamremsbyte), så ringde jag till VAG's verkstad (Din Bil). Killen där tog bilnumret och började knappa in det i sin dator för att beräkna priset på servicen.
Då säger han att kamremmen på min bil inte behöver bytas förrän efter 19000 mil. Jag sa att min tolkning av serviceboken och min lokala verkstad sagt 12000 mil, men han sa "så säger Volkswagens dator och det är den vi går efter".

Vad ska man tro ? Ska jag lita på biltillverkarens datoruppgifter och vänta till 19000 mil eller byta nu i alla fall ?

Jag hade absolut kunnat ta de svart på skroten ja jobbar för 2papp iaf
haha.......
Citera
2007-10-13, 03:35
Medlem
nicerpms avatar
Vw har aldrig haft bytesintervaller på sina kamremmar tidigare utan man bytte när remmen såg fördjävlig ut eller gått av... i vilket fall på 8 ventilaren.. Dom satte 19,000mil som din bil upplyste dig om för att dom vart tvungna helt enkelt..

Men till självarembytet är det varken svårt eller tar nån större tid.. du borde kunna fixa det själv om du inte är allt för mittihandentummad.. eller begära ett betydligt rimligare pris.. en van verkstad gör jobbet under en timme.. lätt
Citera
2007-10-13, 05:39
Medlem
Kolla om kolvarna slår i ventilerna om den går av.
Gör de det, byt nu.
Gör de inte det, byt när den går av. (eller ser hemsk ut)
Citera
2007-10-16, 22:26
Medlem
byt rem vid 10-12000 mil

Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Har en Golf -90 (1,8 liters automat) som snart gått 12000 mil. Min lokala verkstad som servat bilen på sa sist att det var dags att byta kamrem vid 12000 mil. I samband med att jag kollade priserna på detta (min lokala verkstad ville 8000 kr för servicen med kamremsbyte), så ringde jag till VAG's verkstad (Din Bil). Killen där tog bilnumret och började knappa in det i sin dator för att beräkna priset på servi
De händer inte ett skit om remmen går av(mer än att bilen stannar) Jag läste på nätet om en snubbe som kört 33000mil me sin golf utan kamremsbyte!!!!
Själv brukar jag byta på ca 10000mil på golfarna jag haft tidigare-du gör det själv på nån timme o materialet kostar ca 500kr med spännrulle o allt.Så verkstaden bör inte ta mer än 1500-2000kr för att byta (med kvitto)
Citera
2010-05-03, 14:43
Medlem
B Kanalens avatar
Bjuder på en dump nu som blev helt onödig.

//B Kanalen
Senast redigerad av B Kanalen 2010-05-03 kl. 14:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in