2007-10-12, 01:03
Medlem
Airbuzzs avatar
Av ren princip stoppar jag inte ollon i min mun!
Citera
2011-09-10, 15:06
Medlem
zepofans avatar
Bumpar den här lite med en länk.
http://www.skogsskafferiet.se/ek/
Någon som testat att äta ekollon sen tråden skapades? Kanske skulle vara en billig ersättning för jordnötterna till fredagsölen?
Citera
2011-09-10, 15:38
Medlem
christerys avatar
Dom är nog döda allihp, tråden dog ju för 4 år sen. Finns det nåt VM i bump ligger du bra till.

Jag skulle inte röra dom, men det står i skrivelser om allemanslagen (om det nu står kvar och ingen har förbjudit det):
"Resenärer på väg genom de småländska skogarna fick ofta nöja sig med hasselnötter som färdkost. Där var det tillåtet att plocka ena handsken full med nötter, mer fick man inte ta."

Jag sökte på recept för ekollon och hittade inte nåt smaskigt, så det finns väl inget jag kan tillföra mer än att den du länkade till kan ha lite fel.

Men prova rosta några, salta och testa. Garvsyra får du ju som nån tidigare i dig hela tiden via div älskade drycker. Fast det påståendet har jag ju inte kollat upp...

Här där jag bor finns ekollon inte, så jag har inte det problemet. Vi skjuter älg, gräver ner gammal potatis på våren och plockar lite enbär, tja kanske några lingon åxå. Sätter oss på sparken en stund och gräver upp färskpotatisen gör en enbärs smakande älgstek med lingon-gelé och mandelpotatis. Har man tur har tanterna hittat lite murklor i skogen så får man lite sås på den älgen åxå.
Senast redigerad av christery 2011-09-10 kl. 16:08.
Citera
2011-09-10, 15:42
Medlem
Imperators avatar
Under andra världskriget användes malda, rostade ekollon som kaffeersättning. Det lär dock inte ha smakat kaffe...
Citera
2011-09-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag sökte på recept för ekollon och hittade inte nåt smaskigt, så det finns väl inget jag kan tillföra mer än att den du länkade till kan ha lite fel.
Här är en amerikansk länk med en hel del recept på rätter med ekollon, borde ju även fungera på europeiska ekollon: http://www.californiaoaks.org/ExtAss..._and_eatem.pdf Författaren använder sig av malda ekollon som först blötlagts för att få bort tannininnehållet.
Citera
2011-09-10, 16:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Här är en amerikansk länk...

Vilket härligt nick... Ska kolla lite om det är samma ollon... Men det skriver dom nog inte i recept.

Såg att dom växer så långt "norrut" som till gästrikland. Enl wikipedia.

Nåja, jag misstänker att det kan vara olika sorter. Men är inte nån biolog, faktiskt inte nån -olog alls mera -vetare fast inte så illa som det låter, system ska det vara före - lite som A-lagarna.

Men dom kan ju vara som murklor, går att käka om man bara tillreder dom rätt.

Lyckos er, vi har bara hjortron och sitta å mumsa på med glass på vinterkvällarna. Ni får öl och salta rostade ekollon

Kollat: våran heter robur på slutet, deras tex veluntia... Men det säger mig inget. Samma familj i alla fall.

Tydligen ska eller måste man blötlägga dom rackarna. För dom recepten i alla fall. Men det får man väl testa. Råa ska dom tydligen inte ätas i alla fall.
Senast redigerad av christery 2011-09-10 kl. 16:26. Anledning: Har kollat
Citera
2011-09-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bumpar den här lite med en länk.
http://www.skogsskafferiet.se/ek/
Någon som testat att äta ekollon sen tråden skapades? Kanske skulle vara en billig ersättning för jordnötterna till fredagsölen?

Jag har testat i överlevnadsutbildningssyfte, fast då lakade jag ur dem ordentligt för att få ur garvsyran. Det var ingen kulinarisk upplevelse, fast det smakade inte starkt illa heller (kanske för att jag hade lakat ur det grundligt). Det skulle nog duga vid ev. svältkatastrof.
Att äta ekollon bara sådär verkar dock ganska värdelöst.

Omdöme: En av fem gafflar i besticklådan.
Citera
2011-09-10, 17:37
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Lånar tråden och frågar samma sak om kastanjer. Kan man käka dessa "vanliga" kastanjer som man hittar i den svenska naturen? Ibland hör/ser/läser man ju om rostade kastanjer, vilket jag inbillat mig ska vara rätt gott, hur smakar det?

Rostade kastanjer är absolut ingen höjdare det smakar visserligen inte mycket men det är en äcklig torr konstistens på dom.
Polaren köpte en påse när vi var utomlands av gubbarna som sålde nyrostade kastanjer längs gatan där vi gick, Vi provsmakade varsin och slängde sedan påsen i närmsta papperskorg.
Det luktade gott från rostningen och det var väl därför vi provade men det är definitivt inte värt att prova.
Citera
2011-09-12, 11:58
Medlem
Ugnsbakade kastanjer med rört smör och salt är inte så tokigt. Dock är det viktigt att inte ha kastanjerna i ugnen för länge för då blir de torra.
Citera
2011-09-17, 17:24
Medlem
Jag kan komplettera diskussionen med information från Baltikum. I en lettisk bok om örtmedicin finner jag en text om att malda ekollon skulle förtäras av diabetiker. 1 tesked malt pulver i ett dricksglas vatten, tre gånger om dagen i högst en månad, skriver författaren. Vad som händer efter en månad framgår inte.
Citera
2016-06-08, 05:28
Medlem
Ambelains avatar
Bokollon kan man äta iaf.
De går att äta och man kan göra olja av dem.
Och alla har väl som barn ätit bokollon i dagis och förskolan iaf.

Förr i tiden släppte man ut grisarna i skogen så de fick äta sig riktigt feta på bokollon - och även på ekollon.

Såe ekollonen borde iaf vara ätliga för grisar, inte giftiga för dem.
Citera
2016-06-08, 10:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Bokollon kan man äta iaf.
De går att äta och man kan göra olja av dem.
Och alla har väl som barn ätit bokollon i dagis och förskolan iaf.

Förr i tiden släppte man ut grisarna i skogen så de fick äta sig riktigt feta på bokollon - och även på ekollon.

Såe ekollonen borde iaf vara ätliga för grisar, inte giftiga för dem.
Det är tanninet som är det giftiga i dem för vissa djur.
Boskap, hästar och hundar kan bli rejält sjuka av ekollon, kan vara dödligt i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in