Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-08-06, 22:32
  #37
Medlem
Herr-Pumps avatar
slutet på oktober-början på november. Är det någon som varit där den tiden? Funderar på en tripp dit då nämligen, bada och titta på dom mest kända sevärdheterna Antar att det är mörkt större delen av dygnet men kanske är bra ändå?
Citera
2016-08-16, 21:46
  #38
Medlem
Jag var till Island mellan den 6 aug.-13 aug. (2016) och det var en enastående resa.
Vi hade tur med vädret, av sju dagar hade vi sol i fem dagar, lätt regn en dag och sista dagen var det växlande väder men uppehåll. Temperaturerna varierade mellan 10-17 grader C.
Man skall dock boka hotell i god tid innan man åker dit annars kan det bli vårt att hitta rum.
Valutan ligger i idag på aug 2016: 1 sv/kr=13,19 is/kr, 100 sv/kr=1319 is/kr.
Jag bodde på enkla hotell för ca 1200 sv/kr ( 15828 is/kr ) inkl. frukost.
Hyrbil kostade ca 11000 sv/kr för en vecka med alla försäkringar.
Bensin kostar 192 is/kr per liter ( 14,60 sv/kr ).
En lunch kostar från 1500 is/kr och uppåt.
Island är väl värt ett besök, då det bara ligger tre timmar bort från Arlanda.
Läs gärna på om Island innan, så ni vet vad ni vill se och uppleva.
En varning bara, Islänningarna kör som galningar och jag såg många livsfarliga omkörningar på vägen runt ön. Se upp !
Citera
2016-09-27, 14:34
  #39
Medlem
glemmys avatar
Kan uppdatera mitt inlägg om någon är intresserad. Vi hyrde 5 dagar av Kuku campers, betalade lite extra för att få en nyare bil. Fick en Dacia Dokker. Otroligt spartansk, plastig bil. Den hade gått 5k mil. Själva campinginredningen var väl inte speciellt genomtänkt. De har begränsning på antal km, 300 per dag.
Totalt €495 för hyran och €175 för guldpaket försäkring som minskar självrisk och täcker stenskott osv. På det hela taget var det en bra upplevelse.

Kort innan avresa insåg jag att 5 dagar (och 1500 km) var för lite. Försökte förlänga, men de var fullbokade.

Vi startade runt 10.30 på morgonen från Reykjavik. Det regnade så blev inte så långa stopp. Första natten stannade vi i Akureyri (45 mil), sedan: Seydisfjordur (30 mil), en bit från Höfn (20 mil), en bit från Vik (20 mil), Hveragerði (20 mil, camping) och sen körde vi tillbaka (15mil) och lämnade bilen.

Alla nätter förutom sista sov vi på allmän plats, alltså rastplatser och parkeringar vid vägen m.m. Vi hörde flera gånger (från turistinformation och från biluthyraren) att man ska stanna på camping men valde att ignorera det. Var inga problem alls och vi såg massor av liknande campingbilar som parkerat för natten på olika ställen. Säkert mycket enklare under lågsäsong än högsäsong. Camping kan dock vara socialt och det var billigt (ca 120kr/pers).

Vi kunde duscha alla dagar utom första (varma källor, swimmingpool-anläggningar).
Toaletter finns det gott om på bensinstationer, matbutiker, turistattraktioner osv. Det jobbigaste med att sova i en så liten bil var när man hade riktigt blöta kläder, det blev väldigt fuktigt. Temperaturen gick ner mot 5 grader på natten och det hjälpte inte direkt. Men vi hade riktigt goa sovsäckar så det kändes skönt och mysigt ändå.
Vädret är oberäkneligt. Växlade ungefär var 5:e minut. Större delen var det ok väder, även om vi blev riktigt blöta några gånger när vi gick några turer.

Vi fick hoppa över några avstickare. Dels pga milbegränsningen och dels att vi inte hade tid i överflöd. 9 dagar och 270 mil hade varit perfekt tror jag (2wd duger om man gör sitt första besök).

Efter 5 dagar i campingbilen hade vi 2 nätter på hotell i Reykjavik. 1 dag räckte ganska bra för att se det mesta (vi hade 3 då flyget går 00:30). Faktiskt så hyrde vi en liten Toyota Yaris i 2 dygn. Det fina var att vi kunde lämna den på flygplatsen utan extra kostnad, så det blev "billigt" om man räknar bort transfer till flygplatsen. Dag 1 körde vi Golden circle och dag 2 utforskade vi den halvön som Keflavik ligger på.

Vi såg massor (Dettifoss, Lake Myvatn, Skaftafell, Svartifoss, Gudafoss, Gullfoss, Kirkjubæjarklaustur, Þingvellir, Diamond beach, Jökulsárlón, Laufskálavarða, Reynisdrangar, Hveragerði, Skogafoss, Seljalandsfoss, Geysir, Blue Lagoon, Latrabjarg m.m) men det var främst att bara köra och njuta av vyerna som var så nice. Det kändes inte som mycket tid i bilen. Man kör ungefär 100km/h på ringvägen så det går rätt fort att transportera sig.

Fråga om det är något speciellt ni undrar över.
Citera
2016-10-17, 18:38
  #40
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy

Fråga om det är något speciellt ni undrar över.

Jag undrar bara hur ni hann med Latrabjarg, det ligger rätt långt från Ringvägen.
Citera
2016-10-17, 20:44
  #41
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag undrar bara hur ni hann med Latrabjarg, det ligger rätt långt från Ringvägen.

Det var en riktigt bra fråga
Vet inte vad jag fick det ifrån, hade för många namn i huvudet samtidigt. Syftade på Reykjanestá som ligger nära Keflavik:
http://www.fotothing.com/photos/3ba/...d317009563.jpg
Citera
2017-11-01, 21:03
  #42
Medlem
BUMPAR den här lite. Hur ser det ut på Island i december, någon med erfarenheter? Tänker en 3-4 dagar i hopp om norrsken och lite smått och gott.
Citera
2017-11-03, 15:40
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjonej
BUMPAR den här lite. Hur ser det ut på Island i december, någon med erfarenheter? Tänker en 3-4 dagar i hopp om norrsken och lite smått och gott.

Har inte besökt Island i december, däremot februari. Skulle tro att det är någorlunda snarlikt. För att kunna se norrsken så måste det vara mörkt samt klart väder. Till och med lite moln kan skymma sikten. Det finns norrskensprognoser som man kan titta på för att se hur chansen är när det gäller möjligheten att se norrsken. Men var beredd på att risken finns att du inte får se norrsken alls under din vistelse.
Citera
  • 3
  • 4
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f557591

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback