2007-10-10, 21:04
Medlem
Hundvalps avatar
I skolan ( digital bild ) har jag fått som uppgift att fotografera ett reportage bestående av 4-6 bilder. Problemet ligger nu i att jag inte har en aning om vad jag ska ha göra ett fotoreportage om. Kan ni komma med lite tips om vad jag kan fotogrfera för något för att skapa ett så stort intresse som möjligt hos "läsaren".

Citat:
För MVG har fotografen arbetat medvetet med bildkomposition och varierat bilduttrycken för att skapa intresse.
Bilerna är snyggt bearbetade för att nå högsta möjliga kvalitet.

Elevexempel på reportage: http://img76.imageshack.us/my.php?image=namnlsad5.jpg

EDIT: Jag ska välja ett tema och foto utifrån det för att på så sett göra ett så bra arbete som möjligt.
Citera
2007-10-10, 21:09
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Du ska ta dynamiska bilder som fångar läsaren, och du ska medvetet ha komponerat motivet så det blir intressant, och använda olika kompositioner. Det kommer garanterat inga förslag på vad du kan fota då det är du som ska göra uppgiften och du som ska visa vad du kan. Fast varför inte välja ett tema och utgå från det?
Citera
2007-10-10, 21:33
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Du ska ta dynamiska bilder som fångar läsaren, och du ska medvetet ha komponerat motivet så det blir intressant, och använda olika kompositioner. Det kommer garanterat inga förslag på vad du kan fota då det är du som ska göra uppgiften och du som ska visa vad du kan. Fast varför inte välja ett tema och utgå från det?
Ja, förlåt om jag missade det. Vi ska fota utifrån ett tema! Vad kan ni komma med för tips?
Citera
2007-10-11, 13:08
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Två allmänna tips för att göra det mer intressant: Fota människor och våga gå nära. Det finns inget tristare än reportage utan personlig förankring, och bilder där fotografen inte vågar ta för sig.
Citera
2007-10-11, 17:59
Medlem
Ett tema som alltid går hem, hos de flesta iaf. Är saker som gäller "utsatta människor"

Gärna dystra, mörka, korniga svartvita bilder.

Exempel:

"EMO Lisa" är trött på livet. Du tar en bild, där hon sitter i en mörk, risig källare.
Helt klädd i svart. Sittandes uppkrupen i ett hörn med trasiga väggar, blicken rakt fram, helt tom...

Gäller dock att få det bra med stämningen runtomkring.
Ljuset är det allt hänger på. Rätt ljus så man får en stämmingsfull bild gör mycket.
Citera
2007-10-11, 20:00
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozer76
Ett tema som alltid går hem, hos de flesta iaf. Är saker som gäller "utsatta människor"

Exempel:

"EMO Lisa" är trött på livet. Du tar en bild, där hon sitter i en mörk, risig källare.
Helt klädd i svart. Sittandes uppkrupen i ett hörn med trasiga väggar, blicken rakt fram, helt tom...

Ljuset är det allt hänger på. Rätt ljus så man får en stämmingsfull bild gör mycket.
Tack för tippset! Kom gärna med mer förslag, och som du gjorde hur man kan ta bilderna för att få dem så bra som mörligt. Det ska som sagt vara 4-6 bilder.
Citera
2007-10-11, 20:07
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Som sagt, det är du som är fotografen men tjacka en glugg med fast brännvidd, för porträtten, fixa snyggt ljus, kanske utomhus. Sen i Ps kan du göra bilden svartvit, öka kontrasten och emulera Tri-X eller någon annan mysig analog film, det uppskattar nog din lärare...
Citera
2007-10-11, 22:45
Medlem
Hundvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Som sagt, det är du som är fotografen men tjacka en glugg med fast brännvidd, för porträtten, fixa snyggt ljus, kanske utomhus. Sen i Ps kan du göra bilden svartvit, öka kontrasten och emulera Tri-X eller någon annan mysig analog film, det uppskattar nog din lärare...
Jo, jag vet att jag är fotografen. Men i och med att jag har hjärnstopp så kan inte jag komma på ett tema att fota efter. Så det är det jag vill att ni ska hjälpa mig att komma på

EDIT:

Citat:
Tänk på att betraktaren ska tycka att det är kul, vackert eller lärorikt att titta på dina bilder, det är därför jätteviktigt att variera sina bildutsnitt så det blir en rytm mellan miljöbilder, händelsebilder, detaljbilder o.s.v. annars blir det lätt enformigt och tråkigt att titta på.
Citera
2007-10-12, 19:56
Medlem
Varför ska vi göra DITT jobb? ;s Gå in på fotosidan, deviantart osv och titta på bilder så lovar jag att du kommer komma på ett bra tema till slut.

Man får jobba lite om man ska ha höga betyg..
Citera
2007-10-12, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nozer76

Exempel:

Även kallat socialporr och sett som ett fult sätt för nya fotografer att göra sig ett namn. Hur många åkte inte ner till forna jugoslavien för att få lätta bilder på "utsatta människor", eller barnhem i ryssland för att göra sig ett namn som fotograf? Som bildbetraktare känner man oftare obehag för fotografen än för motivet när man ser bilder på utstötta..

OnT; ett förslg jag kommer att tänka på är att uttnyttja din egen familj, gör ett porträtt av generationerna, t ex deras yrken. Du kan be din farfar ställa sig med lien och posera om han var bonde,m du kan be din pappa om att få ta en bild på hans jobb, en bild på din bror när han pluggar till ekonom, en bild på din son.. till varje bild skriver du en fångande text. T ex; farfar, bonde i 60 år.. pappa, egen företagare utan fritid.. min bror, han som vi alla kommer se upp till när han är bankchef.. junior, nästa björn borg..
Citera
2007-10-13, 17:10
Medlem
älskling: Visst är det så...

Dock är det skillnad att ta bilder på utsatta, hemlösa, krigskadade etc för att bli känd, alt tjäna pengar.

En annan sak att göra det ur syftet att det skall berätta ngt.

Jag personligen skulle gärna göra ngn typ av dokumentation ang tex hemlösa etc.
Få fram hur dom eg har det. Visa sidor som andra människor inte ser.
Att lyfta fram dom så deras verklighet återspeglas.

Att få fram en eller flera människors liv på så sätt. Är inte att skapa "socialporr" som du utryckte det. Utan snarare ett sätt att få allmänheten att få upp ögonen på ett problem, o därav kanske ändra åriskter och inställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in