Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-22, 19:11
  #6985
Medlem
Nu lär de ju dröja ett tag innan inställese med tanke på platsbrist, dvs i mål som inte man varit häktad i osv tex ekobrottsmål.
Citera
2018-11-22, 19:58
  #6986
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat
Finns det någon här som vågar erkänna att dom suttit på skogomeanstalten och kan berätta lite om den vistelsen. Hur e plitarna? Hur ser det ut i avdelningarna? Vad gör internerna på fritiden etc etc. bor 500m ifrån men vet inte ett skit vad som försiggår innanför staketet. Tack

Jag blev nyfiken och googlade in på familjeliv som hade en tråd som undrade om Skogomeanstalten. Det sista inlägget var gripande. Även om den användaren tyckte det överdrivits i tråden så verkade det inte vara en speciellt rolig miljö. https://www.familjeliv.se/forum/thre...talten-skogome Om du inte är medlem på familjeliv kan jag kopiera inlägget och skicka det.

Kopierar in en del av det här:

Citat:
Anstalten


Mitt straff blev kortare än 4 år och jag slapp riksmottagning i Kumla där de bestämmer hur du ska verkställa påföljden. Kumla skickar dömda oftast till klass 1 ? högst säkerhet. I mitt fall var det regionen som bestämde och placerade mig i klass 2. Sexualförbrytare placeras på speciella anstalter pga att folk hatar oss. Klass 1: Norrtälje, Salberga. Klass 2: Skogome, Kristianstad. Klass 3: Tillberga, Skogome, Kristianstad. Jag började resan på Skogome där jag hade ROS, ÅP och allt möjligt. Jag ville få så mycket som möjligt att komma ut och ha normalt liv igen. Ja, man sitter frihetsberövad och KV bestämmer för det mesta vad, var, när och hur du ska göra och du har inget val. Det som KV överdriver är ju säkerhet. Vill man ha något som är inte så vanligt att ha i rummet blir det oerhört svårt att få det. Till exempel en pingis racket. Ja, en vanlig pingis racket som man vill spela pingis i är ett förbjudet föremål. Går du emot KV på något sätt blir ditt liv jobbigare och jag såg många som kom och gick (till klass 1). Sköter man sig bra får man permissioner efter en del av sitt straff. Intagna för det mesta är lugna. Visar man respekt till andra intagna slipper man flesta problem. Det är viktigt att hitta sina rutiner då går dagarna snabbare. Flesta bråk händer pga telefon, dusch och oreda på toaletter/kök. I vissa fall tillåter KV ringa till vissa nummer genom KV telefonsystem som är svindyr. Fortsätter man sköta sig bra får man möjlighet att flyttas till klass 3. Det hände mig och jag hamnade på Tillberga. Det är svårt att beskriva hur stor skillnad mellan klass 2 och 3 är men man sitter fortfarande i fängelse. Sista 6 månader kan man hoppas på fotboja dvs tillbringa hemma under intensiv övervakning. Och jag lyckades få även det. Känslomässigt är det jobbigt man är nedsatt för det mesta och oroad för sin framtid.

Vad menar användaren med KV?

Och vad menar han med ROS och ÅP?
__________________
Senast redigerad av dialektiker 2018-11-22 kl. 20:04.
Citera
2018-11-23, 09:57
  #6987
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag blev nyfiken och googlade in på familjeliv som hade en tråd som undrade om Skogomeanstalten. Det sista inlägget var gripande. Även om den användaren tyckte det överdrivits i tråden så verkade det inte vara en speciellt rolig miljö. https://www.familjeliv.se/forum/thre...talten-skogome Om du inte är medlem på familjeliv kan jag kopiera inlägget och skicka det.

Kopierar in en del av det här:



Vad menar användaren med KV?

Och vad menar han med ROS och ÅP?

KV är Kriminalvården.

Resten har jag faktiskt ingen aning om.
Citera
2018-11-23, 15:01
  #6988
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag blev nyfiken och googlade in på familjeliv som hade en tråd som undrade om Skogomeanstalten. Det sista inlägget var gripande. Även om den användaren tyckte det överdrivits i tråden så verkade det inte vara en speciellt rolig miljö. https://www.familjeliv.se/forum/thre...talten-skogome Om du inte är medlem på familjeliv kan jag kopiera inlägget och skicka det.

Kopierar in en del av det här:



Vad menar användaren med KV?

Och vad menar han med ROS och ÅP?

KV=kriminalvården

ROS=program riktat mot sexualförbrytare, mycket handpåläggning och prata känslor.

ÅP=Återfalls preventivt program/arbeta. I grund och botten ett mer generiskt program för att tjuvarna inte skall knarka/snabbknulla/mörda/whatever igen när det kommer ut.
Citera
2018-12-03, 17:05
  #6989
Medlem
starsucks avatar
Skulle va kul att höra erfarenhet från nån mjuk svensson som typ gjort nåt på sin kammare, typ köpt 12 g tjack av en postkran och torskat på normalgraden och fått 1-2 månader eller nåt.

Har själv tagit risken. 20 g med bud. Är en annars Svensson m fru och sånt. känner inga kriminella irl idag. Åkte iofs fast på festival för massa år sen för ringa cannabis (men det var från en kille jag kände när jag pluggade)

Kommer man till ett vanligt fängelse eller öppen anstalt?

Skulle vara minst sagt intressant att hamna i ett fängelse då man inte har ”livsstilen” i övrigt. Är rentav lite blyg ibland. Lite av en bokmal.
__________________
Senast redigerad av starsuck 2018-12-03 kl. 17:14.
Citera
2018-12-03, 23:11
  #6990
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starsuck
Skulle va kul att höra erfarenhet från nån mjuk svensson som typ gjort nåt på sin kammare, typ köpt 12 g tjack av en postkran och torskat på normalgraden och fått 1-2 månader eller nåt.

Har själv tagit risken. 20 g med bud. Är en annars Svensson m fru och sånt. känner inga kriminella irl idag. Åkte iofs fast på festival för massa år sen för ringa cannabis (men det var från en kille jag kände när jag pluggade)

Kommer man till ett vanligt fängelse eller öppen anstalt?

Skulle vara minst sagt intressant att hamna i ett fängelse då man inte har ”livsstilen” i övrigt. Är rentav lite blyg ibland. Lite av en bokmal.

Du hamnar på öppen anstalt ifall du ens hamnar i fängelse för 20gram cannabis, högst osäker.

Vad får dig att tycka att det skulle vara intressant med att vara frihetsberövad?
Är du lite blyg utav dig så är klass 3 det sämsta stället du kan hamna på, då det är väldigt högljutt på klass 3 jämfört med 1 & 2 och fullt med provocerande typer, av alla möjliga etniska ursprung.
Citera
2018-12-04, 19:18
  #6991
Avstängd
limE86s avatar
Jag var med om en sån vidrig grej när jag satt för drygt 3 år sedan. I våran korridor bodde vi 5 st som delade dusch. Duschrummet gick inte att låsa in sig i men jag stod utanför att lyssnade en stund och ingen verkade vara där inne så jag steg in. Där står en Afghan på sina knän, slickar på golvet och pullar sin röv med ett finger!! Varför knackade jag inte före jag gick in för??? Brukar aldrig göra det och har aldrig hört eller sett någon knacka före man går in heller, för det hörs utanför om någon duschar.
Fyfan så hemskt minne!!!!
Citera
2018-12-06, 09:39
  #6992
Medlem
starsucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Du hamnar på öppen anstalt ifall du ens hamnar i fängelse för 20gram cannabis, högst osäker.

Vad får dig att tycka att det skulle vara intressant med att vara frihetsberövad?
Är du lite blyg utav dig så är klass 3 det sämsta stället du kan hamna på, då det är väldigt högljutt på klass 3 jämfört med 1 & 2 och fullt med provocerande typer, av alla möjliga etniska ursprung.
Inte cb, tjack
Nej vill verkligen inte sitta på anstalt, sa att det skulle va ”intressant” att se hur en töntig introvert svensson skulle klara anstalt. Med det menade jag typ ”undrar just hur det skulle gå?”.
Citera
2018-12-07, 14:22
  #6993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
En av dom sämsta anstalterna i Sverige.

Instämmer. Ett jävla zoo är vad det är.
Citera
2018-12-07, 14:44
  #6994
Medlem
Har suttit för EKO.

Allmänt för er färskingar som kommer: Hälsa ALLTID när du är ny. Ha alltid en bra attityd annars lär du hamna i trubbel rätt omgående. När du ska sitta för EKO(Momsfiffel, Skattebrott mm) så svara ärligt när dom frågar vad du sitter för. Ljug inte för folk får reda på det ändå. Börja inte med att föra ett jävla liv. Sitter det långtidare som vill dom som regel ha lugn och ro och du kan få däng om du inte håller käften utan för liv på kvällarna.

Satt på Kristianstad. En lugn och fridfull volta. Skötte deklarationerna åt några. Fick smeknamnet "Bankiren" men dom lät mig vara. EKO brottslingar anses inte vara något man jagar inne på kåken. Fanns dom som hade det värre än jag. Bra kåk.
Citera
2018-12-07, 16:25
  #6995
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starsuck
Inte cb, tjack
Nej vill verkligen inte sitta på anstalt, sa att det skulle va ”intressant” att se hur en töntig introvert svensson skulle klara anstalt. Med det menade jag typ ”undrar just hur det skulle gå?”.

Han skulle klara sig lika bra eller dåligt som alla andra, möjligtvis att han skickas till isolering på eget bevåg ifall han är så blyg som du målar upp, det är Sverige vi pratar om och inte USA. Det jobbigaste är att man är uttråkad 24/7.

Citat:
Ursprungligen postat av Nodangerontheroof
Har suttit för EKO.

Allmänt för er färskingar som kommer: Hälsa ALLTID när du är ny. Ha alltid en bra attityd annars lär du hamna i trubbel rätt omgående. När du ska sitta för EKO(Momsfiffel, Skattebrott mm) så svara ärligt när dom frågar vad du sitter för. Ljug inte för folk får reda på det ändå. Börja inte med att föra ett jävla liv. Sitter det långtidare som vill dom som regel ha lugn och ro och du kan få däng om du inte håller käften utan för liv på kvällarna.

Satt på Kristianstad. En lugn och fridfull volta. Skötte deklarationerna åt några. Fick smeknamnet "Bankiren" men dom lät mig vara. EKO brottslingar anses inte vara något man jagar inne på kåken. Fanns dom som hade det värre än jag. Bra kåk.

Dina tips gäller exakt för alla brott, oavsett om det är kvinnomisshandel eller ekobrott.
Hälsa, var artig och ställ inte till med problem samt ljug aldrig.
Citera
2018-12-12, 22:48
  #6996
Medlem
Hagis124s avatar
Ska göra första straffet på Västervik Norra, 6månader fick jag. Ska inställa mig inom ett par månader.
Oskyldigt dömd för misshandel på kvinna.

Vad får man ha med sig in?
Hur ser kosten ut där?
Är väldigt fysiskt aktiv, är det tillgång till gym 7 dagar i veckan? Finns de maskiner, fria vikter? Etc.

Hur ser dagarna ut där?
Duscha när man vill?
Jobba, plugga?
Mat-tider ?
Koisk tider?
Besök?

Hur fördriver man bäst tiden med andra ord som fysiskt aktiv utan att klämma timmar i cellen och träna.

Har säkert fler frågor jag inte kommer på just nu men någon får gärna skriva så mycket de bara kan som suttit där.

Endast tidigare erfarenheter av häkten samt p12 i tidigare ålder.

Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback