Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-14, 10:04
  #6433
Medlem
Halmstad är till största delen en 2 a. Bara 6 platser 3a (Öppen)
På en 2a blir du inlåst i cellen vid 7 tiden, efter det ska det vara tyst i cellerna, TV och toa finns, ev, även egen dusch. Är du på en 3a blir du inte inlåst i cellen. Den låser du själv. Men avdelningen låses så du inte kan gå ut.
Röka brukar man kunna göra dygnet runt på en 3 a. typ en instängslad balkong när paviljongen är låst.
Att tänka på att ta med:
Egen Nessesär, ta med flera tandbortar, så du slipper köpa, lika så Duschtvål.
Frimärken, det kan ta 2-3 veckor innan du får ringa till dina kära.
Ca 1500 kr i kontenter, som dom tar, men fyller på ditt kioskkort med. Annars får du vänta typ 2 veckor innan du kan handla.
CD spelare med ljudböcker, (Bara den gamla typen är godkänd) TV spel typ PS1. PS2 har USB kontakt, och det är inte tillåtet på någon utrustning, inte heller 3,5 mm kontakt med 3 isoleringsplattor (Det kan finnas möjlighet att anväda mikrofon, och spela in. REGLERNA ÄR SÅDANA.
På en 3a får du ha egna kläder, som du tvättar själv. Annars är det tvättbyte 1 gång/vecka. Egna skor o Gympaskor.
Maten brukar vara ok, du jobbar 8 timmar om dagen. o du får 13 kr i timmen. det räcker till cigg o något godis.
Andra tips till folk som får rättvisan på sig är att snabbt som fan byta namn, o gärna adress. eftersom det finns många som älskar att skvallra här på nätet. Folk som tycker sig stå över lagen och inte acceptera de strafftider vi har. Det jag lärt mig är att det det är lätt att komma snett. Man måste få en chans att komma tillbaka. I domar står bara det som domstolen tycker du gjort fel, men inget om hur och varför du hamnade där.
En svensk rättegång är inte som på TV. Ofta är det trötta Advokater, som inte bryr sig. Dom får sitt arvode i alla fall.
Citera
2017-04-14, 13:28
  #6434
Medlem
flykick666s avatar
Tack för det utförliga svaret broder... ska sitta på en 2a btw... men hur är det med böcker... har köpt 2 st som jag gärna skulle vilja ha med mig in, är det tillåtet... och hur är det med egna kallingar... hade varit nice att ha sina björn borg med sig och slippa obekväma statligt skit. Och hur är det med pennor och ritblock?? Är det tillåtet i cellen??
__________________
Senast redigerad av flykick666 2017-04-14 kl. 13:36.
Citera
2017-04-14, 20:52
  #6435
Medlem
Hej
Jag satt på en 3 a
Där fick man ha egna böcker, kallingar, privata kläder, etc. Korlek kan dom förbjuda om dom misstänker spel om pengar, och om folk blir arga på varandra.
Men ring o fråga. Du har ju egen inställelse. Fråga hur det är med Kaffe t.ex.
Viktigt brukar det vara att vara tyst efter inlåsning, för annars kommer plitarna, Och dom vill inte att de ska komma
Citera
2017-04-15, 07:57
  #6436
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Tack för det utförliga svaret broder... ska sitta på en 2a btw... men hur är det med böcker... har köpt 2 st som jag gärna skulle vilja ha med mig in, är det tillåtet... och hur är det med egna kallingar... hade varit nice att ha sina björn borg med sig och slippa obekväma statligt skit. Och hur är det med pennor och ritblock?? Är det tillåtet i cellen??

Du kan ta med böcker in på en 2a. Standard är att det är max 5 böcker inne på cellen samtidigt - annars blir det 'svårvisiterat' för de lata plithororna. Har man fler får man lägga dem i förrådet och rotera eller ge bort/slänga

I normala fall så visiteras böckerna och läggs i förrådet (alla intagna har sitt eget skåp) - sen får man hemställa om att få upp dem på avdelningen. Sånt tar oftast tid - men är det schysst plit som jobbar kan man få upp dem direkt.

Egna underkläder får man bara ha om det finns tvättmöjligheter på avdelningen och man har tillräckligt med ombyten. Skulle rekommendera att du kollar upp det med anstalten.

Att det ska vara tyst direkt efter inlåsning känner jag inte igen - de brukar bara reagera om någon går loss ordentligt och knappt ens då, eftersom avdelningsplitarna går hem och övervakningen sköts av centralvakten. Däremot är det en oskriven kåkregel bland intagna att man är tyst efter kl 22 - åtminstone på klass 1 och 2. På 3or kryllar det av folk som sitter kaffevoltor för första gången och tror de är på kollo - så där kan det se ut lite hur som helst.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2017-04-15 kl. 08:05.
Citera
2017-04-21, 21:31
  #6437
Medlem
När man flyttas från häktet till anstalt, gäller inte "samtycke till kontakt" formuläret längre då? Måste man göra om det? Min vän blev flyttat för några dagar sedan och får inte ringa mig på en vecka fast han fick ringa när som på häktet med sina 20/100kort som vanligt. Hur är reglerna, är det alltid så första veckan på anstalten och varför isf?
Citera
2017-04-23, 06:58
  #6438
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
När man flyttas från häktet till anstalt, gäller inte "samtycke till kontakt" formuläret längre då? Måste man göra om det? Min vän blev flyttat för några dagar sedan och får inte ringa mig på en vecka fast han fick ringa när som på häktet med sina 20/100kort som vanligt. Hur är reglerna, är det alltid så första veckan på anstalten och varför isf?

Man får söka om alla tillstånd när man flyttas från häkte till anstalt - KV ska dock enligt Fängelselagen tillåta ett ankomstsamtal från första dagen på anstalt. Det är lite si o så med det i verkligheten (man får tjata)

Förutom KVs allmänna lust för att jävlas med intagna så hamnar saker o ting i ett annat juridiskt läge när en dom vinner laga kraft och man flyttas till anstalt. I det läget vet KV precis vad den intagne är dömd för och ska anpassa säkerhetsnivån efter det.

På häktet är man ju fortfarande inte dömd, så där gäller en annan bedömning.
Citera
2017-04-24, 18:40
  #6439
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Man får söka om alla tillstånd när man flyttas från häkte till anstalt - KV ska dock enligt Fängelselagen tillåta ett ankomstsamtal från första dagen på anstalt. Det är lite si o så med det i verkligheten (man får tjata)

Förutom KVs allmänna lust för att jävlas med intagna så hamnar saker o ting i ett annat juridiskt läge när en dom vinner laga kraft och man flyttas till anstalt. I det läget vet KV precis vad den intagne är dömd för och ska anpassa säkerhetsnivån efter det.

På häktet är man ju fortfarande inte dömd, så där gäller en annan bedömning.

Tack för utförligt svar. Han var redan dömd när han satt på häktet, hade först möjlighet att avtjäna sitt straff där men blev sedan anstalt ändå, men det gäller samma iallafall vad gäller tillstånd och skit? Måste jag sitta och vänta på ett till samtycke papper, trots att han redan var dömd på häktet och allt var klart då?
Citera
2017-04-26, 08:57
  #6440
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Måste jag sitta och vänta på ett till samtycke papper, trots att han redan var dömd på häktet och allt var klart då?

Har aldrig varit med om att tillstånds automatiskt överförts från häkte till anstalt - oavsett om någon redan börjat avtjäna fastställd dom på häktet.

Man måste förstå att KV består av ett koppel små kungadömen där kvinsp och KVC på varje ställe vill bestäma allt på sitt eget sätt. Det är t o m skillnad på tillståndsgivning mellan olika hus på samma anstalt och säkerhetsklass.
Citera
2017-04-26, 15:40
  #6441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Har aldrig varit med om att tillstånds automatiskt överförts från häkte till anstalt - oavsett om någon redan börjat avtjäna fastställd dom på häktet.

Man måste förstå att KV består av ett koppel små kungadömen där kvinsp och KVC på varje ställe vill bestäma allt på sitt eget sätt. Det är t o m skillnad på tillståndsgivning mellan olika hus på samma anstalt och säkerhetsklass.

Dock gällde faktiskt det pappret jag hade skrivit på under häktesitiden även på anstalten, ringde och kollade. Varför han inte får ringa mig än kunde den personen jag prata med inte svara på men det är väl för att jävlas eller något annat dom ska säkerhetsställa osv...
Citera
2017-04-26, 19:18
  #6442
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Dock gällde faktiskt det pappret jag hade skrivit på under häktesitiden även på anstalten, ringde och kollade. Varför han inte får ringa mig än kunde den personen jag prata med inte svara på men det är väl för att jävlas eller något annat dom ska säkerhetsställa osv...

Det finns två regler när det gäller KV:

1) Lita aldrig på vad en plit säger
2) Se regel 1
Citera
2017-04-26, 22:42
  #6443
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Det finns två regler när det gäller KV:

1) Lita aldrig på vad en plit säger
2) Se regel 1
Klockrent
Citera
2017-04-28, 15:15
  #6444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Det finns två regler när det gäller KV:

1) Lita aldrig på vad en plit säger
2) Se regel 1

Taget. men mitt papper då helvete
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback