Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-22, 06:17
  #6313
Medlem
Så tänkte jag på en till sak, det här med fotboja sista tiden.
Om någon blir dömd till låt oss säga 12mån så ska han sitta 8mån men från och med att han har suttit 6mån (halva tiden minst) så kan han få avtjäna dom sista 2mån med fotboja dvs upp till 8mån dvs. Sen blir delen som vanligt 4mån.

Eller är jag ute och cyklar nu?
__________________
Senast redigerad av Snylta 2016-11-22 kl. 06:20.
Citera
2016-11-28, 00:10
  #6314
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylta
Smack, åklagaren yrkar på 3,5år skoj.

Hoppas man hamnar under 3år så man slipper riksanstalt iaf.

Nåja, "än är det inte klart.
Har en del ess i rockärmen till rätten.

3,5 o du är på fri fot? ganska ovanligt. vad är du åtalad för?
Citera
2016-11-29, 13:40
  #6315
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylta
Smack, åklagaren yrkar på 3,5år skoj.

Hoppas man hamnar under 3år så man slipper riksanstalt iaf.

Nåja, "än är det inte klart.
Har en del ess i rockärmen till rätten.

När yrkade åklagaren på 3.5år om du har några ess kvar till rätten, det är ju i slutplädering åklagaren yrkar straff. Han kan nämna vad det handlar om för tider, ungefär, i en häktningsförhandling med, vilket jag antar att du inte varit på.

Dessutom är det 4 år för riks, om de inte ändrat till 3 senaste åren. Dessutom när man döms till mer än 4 år hamnar man inte på riks, du hamnar på mottagningen för bedömning, normalt eller alltid Kumla, men det är en jäkla skillnad på mottagningen där och "riktiga Kumla."

Dessutom YRKAR Åklagaren på 3.5, behöver inte alls vara i närheten av vad du för, ibland är åklagarna ute och cyklar på straffvärdet, men att du inte är häktad när han yrkar en sådan lång tid är ju väldigt märkligt.
__________________
Senast redigerad av Copiadyo 2016-11-29 kl. 13:42.
Citera
2016-12-01, 17:20
  #6316
Medlem
folioboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylta
Så tänkte jag på en till sak, det här med fotboja sista tiden.
Om någon blir dömd till låt oss säga 12mån så ska han sitta 8mån men från och med att han har suttit 6mån (halva tiden minst) så kan han få avtjäna dom sista 2mån med fotboja dvs upp till 8mån dvs. Sen blir delen som vanligt 4mån.

Eller är jag ute och cyklar nu?
japp det blir två månader boja du kan få beviljad, man får 2månader per år för att göra det simpelt, sen kan du ha andra villkor och få mer eller mindre, du har kanske gått en utbildning som kräver praktik på utsidan, själv har jag precis påbörjat min 6 månaders boja.

sen om du får 3 år lär du hamna på riksen, men beror helt enkelt på vad du blir dömd för och ditt beteende, dom flesta anstalter gör sina egna bedömningar sen i april i år tror jag dom började.
Citera
2016-12-07, 21:05
  #6317
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folioboy
japp det blir två månader boja du kan få beviljad, man får 2månader per år för att göra det simpelt, sen kan du ha andra villkor och få mer eller mindre, du har kanske gått en utbildning som kräver praktik på utsidan, själv har jag precis påbörjat min 6 månaders boja.

sen om du får 3 år lär du hamna på riksen, men beror helt enkelt på vad du blir dömd för och ditt beteende, dom flesta anstalter gör sina egna bedömningar sen i april i år tror jag dom började.

Jag fattar inte mycket med ditt inlägg.

2 månader fotboja för varje år du har suttit? Källa på det?

Sen är det inte 3 år för att hamna på riks för utvärdering.

Det är 4 år såvida det inte har blivit ändrat på de senaste åren.
Citera
2016-12-09, 20:20
  #6318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
När yrkade åklagaren på 3.5år om du har några ess kvar till rätten, det är ju i slutplädering åklagaren yrkar straff. Han kan nämna vad det handlar om för tider, ungefär, i en häktningsförhandling med, vilket jag antar att du inte varit på.

Dessutom är det 4 år för riks, om de inte ändrat till 3 senaste åren. Dessutom när man döms till mer än 4 år hamnar man inte på riks, du hamnar på mottagningen för bedömning, normalt eller alltid Kumla, men det är en jäkla skillnad på mottagningen där och "riktiga Kumla."

Dessutom YRKAR Åklagaren på 3.5, behöver inte alls vara i närheten av vad du för, ibland är åklagarna ute och cyklar på straffvärdet, men att du inte är häktad när han yrkar en sådan lång tid är ju väldigt märkligt.


HvR , har inte suttit häktad alls under förundersökningen så varför skulle dom häkta mig efter tingsrätten?

Varför han inte har gjort det innan kan jag inte svara på.

Men enligt min advokat är det skrattretande då straffvärdet är omkring 1-1,5år.

Får se som sagt vad HvR säger, har fått in en del nytt som skall läggas fram.
Citera
2016-12-10, 02:39
  #6319
Medlem
Kristianstad Anstalten.

Hej!

Det är så här att jag har en kompis som ska avtjäna sitt straff på Kristianstad anstalten, tror han fick på klass 3 avdelningen eller vad man kallar det. Klass 3 iallafall.

Någon som suttit där och kan berätta lite om anstalten?

Vad gör man där om dagarna?
Är det en bra anstalt?
Fritids aktiviteter?
Får man ofta permissioner?
Vad får man ta med sig in? Får man t.ex. ta med sig TV-spel? Vilket/Vilka? TV, Böcker, Tidningar? Ja, vad får man ha med sig helt enkelt.

Om man tycker om att träna och vill motionera är det bra redskap för det? får man gym-kläder dvs skor osv eller det är nått man själv får ta med sig?

Ja, berätta gärna lite allmänt om just denna anstalten.

Tack!
Citera
2016-12-10, 04:15
  #6320
Medlem
Hej.

Kan någon förklara för mig vad Klass 1, 2 och 3 innebär.

Det jag vet är att klass 1 är "värst" sen 2 är "halv slappt" och 3 är "slappt"

kan någon som kanske suttit på klasserna förklara lite mer ingående.

Det känns ju t.ex. som att man vill hamna på en klass 3 för det verkar slappast men samtidigt när jag läst här så verkar det också vara den stökigaste eftersom där sitter många unga människor..? Så att klass 1 och 2 är då lugnast och minst bråk eftersom där sitter mer "'äldre" personer, eller?

Tacksam för svar!
Citera
2016-12-10, 10:33
  #6321
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlspyxxx
Hej.

Kan någon förklara för mig vad Klass 1, 2 och 3 innebär.

Det jag vet är att klass 1 är "värst" sen 2 är "halv slappt" och 3 är "slappt"

kan någon som kanske suttit på klasserna förklara lite mer ingående.

Det känns ju t.ex. som att man vill hamna på en klass 3 för det verkar slappast men samtidigt när jag läst här så verkar det också vara den stökigaste eftersom där sitter många unga människor..? Så att klass 1 och 2 är då lugnast och minst bråk eftersom där sitter mer "'äldre" personer, eller?

Tacksam för svar!

Sammanfattningsvis kan man säga att ju högre klass desto lugnare är det och mer respekt visas mot medfångar.

Klass 1 och Klass 2 har ofta lite gamla rävar och/eller folk som har långa straff och vill ha lugn och ro och bara sitta av tiden.

Klass 3 är mer som ett öppet dagis utan stängsel och kan vara ganska stökigt för det finns vanligtvis en sabla röra av olika folk.

Klass 2 kan till en viss del vara som ovan förutom att du nu har stängsel och lite striktare regler och övervakning. Vanligtvis så är det dom unga som sitter på kortare straff som håller låda och skall leka gangsters.
Citera
2016-12-10, 13:40
  #6322
Medlem
Provocative2.0s avatar
Vilken av de två ska han sitta på?
Den inne i Kristianstad eller den i Vä?

Vad gäller permission så är det samma regler oavsett anstalt.
Citera
2016-12-11, 10:06
  #6323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Tråkigt att höra.

Jag utgår från att det var ganska höga summor som involverades eftersom åklagaren yrkar på rätt så lång tid.

Sen vad en åklagare yrkar på, och vad utgången blir, kan gå åt olika håll.


Kan inte säga så mycket för att inte outa mig.

Men totalt så var / är jag åtalad för:
5st Grova brott
5st av Normal graden.

Rättegången tog 4st dagar.
Citera
2016-12-17, 16:36
  #6324
Medlem
Darkspaces avatar
Hur är det och sitta inne vid jul tid, gör ni något speciellt på julen eller är det samma rutiner som vanligt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback