Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-08, 20:14
  #1
Medlem
Majakovskis avatar
Mitt problem är att, när datorn varit avstängd och skall startas upp, går det inte. Jag trycker på startknappen och inget händer. Då drar jag ur strömsladden och testar igen. Då sätter fläktarna igång och datorn låter i 2-3 sekunder för att sedan lägga av igen.

Gör samma sak ett par gånger, plus att jag trycker av och på på knappen därbak. Efter kanske tjugo försök startar datorn upp. Ofta funkar det då bra, ibland lägger den av efter några minuter.

Moderkort: QDI P4I865A
Processor: Intel Pentium 4 @ 2800 MHz
OS: Windows 2000

Därtill har grafikkortet (Nvidia Corp GeForce2 MX/MX 400) börjat krångla, men det har förmodligen inte med problemt att göra.

Hjälp mig...
Citera
2007-10-08, 20:17
  #2
Medlem
Mullvadens avatar
Hände mig förrut när jag hade stationär dator men det brukade lösa sig genom att "resetta cmos", troligtvis något i Bios som blivit korrupt eller skadats. Testa med det. Hur du gör står i manualen till moderkortet men ofta är det att du flyttar en jumper på moderkortet och sedan flyttar tillbaka det.

Lycka till!
Citera
2007-10-08, 20:38
  #3
Medlem
Majakovskis avatar
Nu har jag ingen aning var min manual ligger, men det borde väl funka med att ta ut batteriet på moderkortet?
Citera
2007-10-08, 20:59
  #4
Medlem
Mullvadens avatar
Ja, jag tror det. Men du kanske du måste vänta ett tag tills minnena tappar informationen. Bäst är om du söker efter ditt moderkort på tillverkarens hemsida eller bara på typ google och hittar instruktionerna så att det verkligen rensas.
Citera
2007-10-09, 07:06
  #5
Medlem
Urban888s avatar
Har ett liknande problem som jag gjort en tråd om, i mitt fall så går datorn bra att starta ifall man kopplar bort hårddisken. Beror det i så fall på bios också?
Citera
2007-10-09, 08:09
  #6
Medlem
Om du har tur är det så. Det är enkel att pröva.
Annars kan det vara tecken på något håller på att gå sönder.
Citera
2007-10-09, 13:56
  #7
Medlem
Majakovskis avatar
Testade att reseta cmos (det gick ju att se på själva moderkortet hur man gjorde).

Första starten gick ej, efter andra försöket drog datorn igång. Tänker aldrig mer stänga av den. Hoppas att det har löst mitt problem.
Citera
2007-10-09, 14:29
  #8
Avstängd
aldenelektros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majakovski
Tänker aldrig mer stänga av den.
Citera
2007-10-10, 22:01
  #9
Medlem
Majakovskis avatar
Var tvungen att stänga va datorn eftersom jag hade en elektriker som bröt strömmen i lägenheten.

Och när jag skulle starta datorn var det samma problem. Den började, men kom inte längre än några sekunder. Ut och in med strömsladden ett par gånger. Tryckte intensivt på startknappen. Och så plötsligt efter tjugo försök så går den igång och köra utan problem.

Vad är felet?
Citera
2007-10-12, 20:20
  #10
Medlem
Majakovskis avatar
Köpt ett nytt grafikkort. Installerade det och startade datorn. Och vips så går den igång igen.

Kan ju faktiskt vara så att grafikkortet var så dåligt att datorn inte startade pga av det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback