Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-30, 13:00
  #2929
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Funkar det med "svenska" elkontakter i Indien, eller behöver jag en adapter?
Det fungerar med vanliga kontakter men på vissa ställen så fluktuerar eller en del så det kan vara en risk att ha datorer inpluggade men det finns ju nån form av stabiliserare att köpa också för en inte allt för dyr penning.
Personligen laddar jag alltid i vanliga uttag utan nåt i mellan och det har gått bra i många år nu, vet att andra fått problem dock.
Citera
2017-04-17, 19:44
  #2930
Medlem
Sjokorts avatar
Ni som har/ska resa till Indien, hur gjorde ni med vacciner?
Citera
2017-04-18, 19:58
  #2931
Medlem
vaginalprolapss avatar
Jag tog tvinrix. se till att du tar första dosen MINST en månad innan du åker.
Citera
2017-04-21, 12:34
  #2932
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Ni som har/ska resa till Indien, hur gjorde ni med vacciner?
De rekommenderar lite allt möjligt och första gången jag åkte tog jag utöver twinrix(Hep A+B) kolera vaccin och nåt mot malaria men sen dess jag inte gjort mer än fylla på twinrix, när man gjort den sista påfyllningen håller det i 20 år så inga fler vacciner för min del. =)
Citera
2017-05-28, 20:38
  #2933
Medlem
Sjokorts avatar
Vart är bäst att söka visum?
Citera
2017-06-08, 14:13
  #2934
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Vart är bäst att söka visum?
E-visa är ju väldigt smidigt numera om du inte tänkt stanna över två månader. Annars är det väl Cox & Kings som gäller som vanligt.
Citera
2017-06-19, 22:27
  #2935
Medlem
Jag har tyvärr inte haft tillfälle att läsa hela denna trad, men jag vill fraga om nagon varit i norra Indien? Jag tycker det verkar intressant, för klimatet är mer tempererat (= inte sa hemskt hett). Darjeeling verkar spännande. Har nagon varit där? Eller har ni nagon annan ort att rekommendera en, som är vän av nordiska temperaturer?
Citera
2017-06-26, 11:44
  #2936
Medlem
Sjokorts avatar
Om man vill göra en avstickare till Nepal från Indien, vilket är det bästa tillvägagångssättet?
Citera
2017-06-26, 18:10
  #2937
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjokort
Om man vill göra en avstickare till Nepal från Indien, vilket är det bästa tillvägagångssättet?

Det beror på var i Indien du är när du gör avstickaren och vart i Nepal du vill åka...

Jag har åkt buss från Varanasi upp till Sunauli (Indiska sidan.) och över till Siddharthanagar/Bhairahawa (Nepalesiska sidan.) två gånger och sedan buss vidare in i Nepal. En av dessa gånger åkte jag via Gorakhpur (Där jag övernattade.) och den andra gången åkte jag direkt upp till gränsen för att istället övernatta på den nepalesiska sidan. Det andra alternativet var nog smidigast men då var det femton år mellan första och andra gången.

När jag sedan har åkt tillbaka till Indien har jag en gång åkt via Birgunj (Nepal) och Raxaul (Indien) en gång och Bhimdatta/Mahendranagar (Nepal) till Bambasa (Indien) en gång, eftersom jag då rest runt i helt olika delar av Indien när jag återvänt från Nepal.

Båda rutterna har varit lika smidiga och det var inget strul med tulltjänstemännen någon gång, men första gången var 1998 och andra gången var 2013...

Har en del vänner som flugit mellan Kathmandu och olika platser i Indien vilket har funkat smidigt för dem, men då hamnar man ju per automatik i Kathmandu vilket kanske inte är optimalt om man egentligen vill till Pokhara eller längre västerut.

http://www.visitnepal.com/travelers_...try_points.php
Citera
2017-07-15, 14:18
  #2938
Medlem
Vet inte hur det är nu, men för något år sedan var det väl ganska hetsigt i Indien? Kan vara värt att tänka på.
Citera
2017-07-17, 19:20
  #2939
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likensa
Vet inte hur det är nu, men för något år sedan var det väl ganska hetsigt i Indien? Kan vara värt att tänka på.
Vad menar du med hetsigt?
Citera
2017-07-19, 22:18
  #2940
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likensa
Vet inte hur det är nu, men för något år sedan var det väl ganska hetsigt i Indien? Kan vara värt att tänka på.

Nej, eftersom Indien är sjukt stort blir det lite väl skevt att resonera så...

Det blir ungefär som att undvika hela Europa om något år på grund av att det var hetsigt i Hamburg under G20-mötet för ett par veckor sedan.

Även om det är "hetsigt" i Agra så är det kolugnt i Manali, Mawlynnong och Munnar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f556344

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback