Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-29, 17:48
  #1741
Medlem
Vagabundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dckhead
Jag planerar att resa till Indien om typ två år och skulle vilja få en genuin inblick i de olika livsfilosofierna, kulturella traditionerna och hinduistiska ritualerna + jävligt starkt brajja.

Jag vill även gärna se vad Indien har att erbjuda för unika naturupplevelser. Jag planerar att vara i Indien i 8-10 veckor. Hur stor budget rekommenderar ni att man har inför en så lång resa (8veckor)?
Är det vissa farliga ställen som man ska undvika som turist?

Tacksam för svar.

I Indien kan du få allt, från djungel och tropiska paradisstränder i söder, kamelsafari i Rajastans öken bara några mil från Pakistan till de magnifika skogarna i Manali och de karga bergslandskapen i Ladakh och gränsen till Tibet. Om du är lite mer specifik kring vad du är ute efter så kan jag hjälpa dig bättre.

Som man skulle jag våga påstå att de ända riskerna med att resa i Indien är ficktjuvar, dålig mage och att bli blåst så håll koll på din väska och nöjj dig inte förrän du kommer ner till minst hälften av ursprungspriset när du shoppar eller ska ta en rickshaw.

Jag levde i snitt på 4000 svenska i månaden, tog ut 6000 rupies en gång i veckan ungefär.
Höll koll på kostnaderna, nyttjade den lokala kollektivtrafiken så mycket som möjligt, unnade mig lite turistande emellanåt som några timmars höstridning för 90 svenska, åt västerländsk mat på backpackercafeer för 100 spän målet ungefär.

Jag träffade de som levde på det dubbla och de som levde på hälften av vad jag gjorde.
In India everything is possible. Det är upp till dig!
Citera
2012-07-30, 02:33
  #1742
Medlem
Dckheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabundo
I Indien kan du få allt, från djungel och tropiska paradisstränder i söder, kamelsafari i Rajastans öken bara några mil från Pakistan till de magnifika skogarna i Manali och de karga bergslandskapen i Ladakh och gränsen till Tibet. Om du är lite mer specifik kring vad du är ute efter så kan jag hjälpa dig bättre.

Som man skulle jag våga påstå att de ända riskerna med att resa i Indien är ficktjuvar, dålig mage och att bli blåst så håll koll på din väska och nöjj dig inte förrän du kommer ner till minst hälften av ursprungspriset när du shoppar eller ska ta en rickshaw.

Jag levde i snitt på 4000 svenska i månaden, tog ut 6000 rupies en gång i veckan ungefär.
Höll koll på kostnaderna, nyttjade den lokala kollektivtrafiken så mycket som möjligt, unnade mig lite turistande emellanåt som några timmars höstridning för 90 svenska, åt västerländsk mat på backpackercafeer för 100 spän målet ungefär.

Jag träffade de som levde på det dubbla och de som levde på hälften av vad jag gjorde.
In India everything is possible. Det är upp till dig!

Jag skulle gärna vilja göra vandringar på ödsliga platser där du får den där känslan av att naturen (som t.ex. ett mycket gammalt berg) är bestående och något som du som människa endast har turen att få betrakta och njuta av. Jag söker de lite mer ensliga trakterna där lokalbefolkningen fortfarande kör sitt eget rejs oberoende av omvärlden men är glada att dela med sig till utomstående om vad de lärt sig och vet om livet.

Jag har vandrat i fjällen sen barnsben och skulle mycket väl kunna tänka mig att gå långa sträckor under flera dagars period för att sedan återvända till civilisationen ett tag och samla ihop mina intryck.
Citera
2012-07-30, 10:42
  #1743
Medlem
Vagabundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dckhead
Jag skulle gärna vilja göra vandringar på ödsliga platser där du får den där känslan av att naturen (som t.ex. ett mycket gammalt berg) är bestående och något som du som människa endast har turen att få betrakta och njuta av. Jag söker de lite mer ensliga trakterna där lokalbefolkningen fortfarande kör sitt eget rejs oberoende av omvärlden men är glada att dela med sig till utomstående om vad de lärt sig och vet om livet.

Jag har vandrat i fjällen sen barnsben och skulle mycket väl kunna tänka mig att gå långa sträckor under flera dagars period för att sedan återvända till civilisationen ett tag och samla ihop mina intryck.

Beroende på hur stor del av resan du vill göra detta så hade jag antingen köpt eller hyrt vildmarksutrustning och försökt styra upp något själv. Hur du sedan reser är helt och hållet upp till dig, komfort mot att pusha sig till en häftigare upplevelse. Men tänk på att det blir väldigt kallt uppe i bergen på vintern så du måste åka i rätt årstid.

Om du är intresserad så skicka ett PM till mig så kan jag ge dig specifik information och kontakter till en god vän jag träffade i Rishikesh i våras. Han ordnar motorcykelturer upp till sin hemby vid gränsen till Tibet och kan visa dig platser som du aldrig fått se annars. Bland annat tog han mig och två vänner till ett par hemliga grottor, en helig och mycket populär plats för Hinduer men där vi var de ända västerlänningarna.
Citera
2012-07-31, 14:43
  #1744
Medlem
JointOfStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
Fan vad nice!

Om ni tänk vara i Indien mer än 4 månader så borde ni vänta med att skicka in visumpapperen. eftersom visumet kommer att gälla från och med att det skickas tillbaka.

Det är medräknat Var riktigt rädd att något skulle blivit fel när kompisen ringde igår och sa att hon fått sms om att ett REK är på väg från amdassaden (vi skickade in det med sista sändningen i onsdags). Allt var dock i sin ordning, fasen vad snabbt det gick
Citera
2012-08-02, 21:41
  #1745
Medlem
Dckheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabundo
Beroende på hur stor del av resan du vill göra detta så hade jag antingen köpt eller hyrt vildmarksutrustning och försökt styra upp något själv. Hur du sedan reser är helt och hållet upp till dig, komfort mot att pusha sig till en häftigare upplevelse. Men tänk på att det blir väldigt kallt uppe i bergen på vintern så du måste åka i rätt årstid.

Om du är intresserad så skicka ett PM till mig så kan jag ge dig specifik information och kontakter till en god vän jag träffade i Rishikesh i våras. Han ordnar motorcykelturer upp till sin hemby vid gränsen till Tibet och kan visa dig platser som du aldrig fått se annars. Bland annat tog han mig och två vänner till ett par hemliga grottor, en helig och mycket populär plats för Hinduer men där vi var de ända västerlänningarna.

Bra idé det där med vildmarksutrustning, är ju något av en rutinerad fjällvandrare sen barnsben så det blir ett perfekt sätt att spara pengar och samtidigt få en mer jordnära upplevelse.
Sen planerar jag inte att åka förrän om två år men din polare med motorcykelturerna hade ju varit skitbra att ha som kontakt längre fram, men det frågar jag efter om ett bra tag i sådana fall.
Tack för tipsen!

Men hur länge tycker ni som varit där att man minst bör tillbringa i landet på en resa? Veckor?Dagar?Månader?År?
Citera
2012-08-03, 02:13
  #1746
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dckhead

Men hur länge tycker ni som varit där att man minst bör tillbringa i landet på en resa? Veckor?Dagar?Månader?År?

Har du möjlighet så tycker jag att du ska köpa en enkelbiljett. Det är så skönt att resa utan att veta när man ska flyga hem. Flygresor hem från Indien tycker jag är så pass billiga ändå.

Det ger en skön frihet att inte veta precis när man far hem.
Citera
2012-08-08, 19:07
  #1747
Medlem
Vagabundos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dckhead
Bra idé det där med vildmarksutrustning, är ju något av en rutinerad fjällvandrare sen barnsben så det blir ett perfekt sätt att spara pengar och samtidigt få en mer jordnära upplevelse.
Sen planerar jag inte att åka förrän om två år men din polare med motorcykelturerna hade ju varit skitbra att ha som kontakt längre fram, men det frågar jag efter om ett bra tag i sådana fall.
Tack för tipsen!

Men hur länge tycker ni som varit där att man minst bör tillbringa i landet på en resa? Veckor?Dagar?Månader?År?

Stannar du i veckotal så hade jag snarare turistat och köpt mig fram med god komfort, haft en klar plan och följt den ganska väl.

Jag stannade i tre månader men hade lätt kunnat vara där längre. Eftersom årstiderna och miljöerna skiljer sig så starkt från olika delar av landet så ska det inte vara några problem att hålla sig road hela visumstiden som turist, dvs sex månader. Det är i alla fall så länge jag tänker vara där nästa gång jag drar dit!
Citera
2012-08-21, 04:18
  #1748
Medlem
fearzies avatar
Någon som varit med om att bli stoppad av polis när man åker moppe? Efter att ha läst lite på Indiamike så verkar det som om att polisen använder moppeåkare som en extra inkomst, spec. om man inte har körkort... Har själv varit i Indien 2 ggr innan och hyrt moppe båda gångerna & aldrig stött på någe problem med polisen. Men efter att ha läst detta så vart jag lite nojig
Citera
2012-08-21, 20:57
  #1749
Medlem
Är det någon som vet hur enkelt det är att hooka upp med andra västerlänningar i New Dehli?

Vart är bäst och bo för en som åker ensam till Indien för första gången? I New Dehli då asså...

Åker troligen till Indien i höst men är förjävla nervös över att inte hitta nårra schyssta människor att hooka med...
Citera
2012-08-22, 15:58
  #1750
Medlem
Dexter007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilemonSyklon
Är det någon som vet hur enkelt det är att hooka upp med andra västerlänningar i New Dehli?

Vart är bäst och bo för en som åker ensam till Indien för första gången? I New Dehli då asså...

Åker troligen till Indien i höst men är förjävla nervös över att inte hitta nårra schyssta människor att hooka med...

Varför just New Dehli? Av vad jag har läst är det verkligen inte den bästa staden att börja sin indienresa i. På Goa vet jag iaf att det finns väldigt många västerlänningar.
Citera
2012-08-22, 19:21
  #1751
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilemonSyklon
Är det någon som vet hur enkelt det är att hooka upp med andra västerlänningar i New Dehli?

Vart är bäst och bo för en som åker ensam till Indien för första gången? I New Dehli då asså...

Åker troligen till Indien i höst men är förjävla nervös över att inte hitta nårra schyssta människor att hooka med...

Ta dig till Main baazar i alla fall när du landar. Risken är stor att taxtnissarna kommer försöka lura byxorna av dig att alla hotell är fulla och blahablaha. Där finns det billigare hotell och större chans att stöta på västerlänningar.
Citera
2012-08-22, 19:59
  #1752
Medlem
Hur är norra indien under hösten(september, oktober, november)? Är det mycket regn och kallt(tänkte mig runt områdena Jaipur, New Dehli och ganska generellt i norr)?
Jag undrar även hur det är att kyssas och hålla i hand öppet i norra indien, är det något man bör undvika eller spelar det inte så stor roll?

Mvh
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f556344

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback