Flashback bygger pepparkakshus!
2007-10-07, 23:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Har råkat ut för ett mycket märkligt problem.
Installerade idag XP efter att ha bråkat med datorn flera dar och gjorde som vanligt: bootade från cd, startade installationen, datorn startar om och...inget!
"Disk read error".
Eftersom jag varit med om liknande saker tidigare så testade jag ungefär allt jag kunde komma på och några andra saker jag googlade fram, men till slut gjorde jag en vild chansning och provade mirakelskivan Roadstarter, som har alternativ för att reparera NTLDR och se på fan!
Installationen hoppade igång som om inget hade hänt.

Efter detta så var jag vid gott mod och bootade om och...precis samma igen!
Samma procedur och till slut så bootade XP upp.

(Under allt detta så misstänkte jag ju att även denna hårddisk höll på att dö, men efter att ha kört igenom Spinrite som sa att den var i perfekt skick avskrev jag hårdvaruproblem. Särskilt efter att ha bytt alla kablar till hårddiskar och kollat allt annat...)

Glad i hågen tänkte jag att det säkert bara var nåt som gick snett med kopieringen av NTLDR eller liknande så jag letade upp en annan och kopierade den.
Ingen skillnad.
Efter vildsint googlande hittade jag ett litet diskett-skapande program som hette "FixNTLDR" och vid det här laget hade jag kört igenom allt som recoveryconsolen hade att erbjuda så det kändes värt ett försök.
Skapade disketten, bootade på den och kom till en vanlig startmeny, valde översta alternativet och Heureka! Den startade upp direkt!
Ännu en gång på gott humör kopierade jag helt iskallt filerna från disketten och ersatte dem som låg i roten på C: och bootade om!

Tror ni inte på fan att det FORTFARANDE inte funkar?!
Den bootar från diskett, cd, vadsomhelst men INTE från hårddisken!

Snälla, säg att det är nåt enkelt jag missat!

Citera
2007-10-08, 06:23
Medlem
dIRe_s avatar
Spontant så låter det som ett fel på ditt MBR.
Citera
2007-10-08, 06:31
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Har råkat ut för ett mycket märkligt problem.
Installerade idag XP efter att ha bråkat med datorn flera dar och gjorde som vanligt: bootade från cd, startade installationen, datorn startar om och...inget!
"Disk read error".
Eftersom jag varit med om liknande saker tidigare så testade jag ungefär allt jag kunde komma på och några andra saker jag googlade fram, men till slut gjorde jag en vild chansning och provade mirakelskivan Roadstarter, som har alternativ för att reparera NTLDR och se på fan!
Installationen hoppade igång som om inget hade hänt.

Efter detta så var jag vid gott mod och bootade om och...precis samma igen!
Samma procedur och till slut så bootade XP upp.

(Under allt detta så misstänkte jag ju att även denna hårddisk höll på att dö, men efter att ha kört igenom Spinrite som sa att den var i perfekt skick avskrev jag hårdvaruproblem. Särskilt efter att ha bytt alla kablar till hårddiskar och kollat allt annat...)

Glad i hågen tänkte jag att det säkert bara var nåt som gick snett med kopieringen av NTLDR eller liknande så jag letade upp en annan och kopierade den.
Ingen skillnad.
Efter vildsint googlande hittade jag ett litet diskett-skapande program som hette "FixNTLDR" och vid det här laget hade jag kört igenom allt som recoveryconsolen hade att erbjuda så det kändes värt ett försök.
Skapade disketten, bootade på den och kom till en vanlig startmeny, valde översta alternativet och Heureka! Den startade upp direkt!
Ännu en gång på gott humör kopierade jag helt iskallt filerna från disketten och ersatte dem som låg i roten på C: och bootade om!

Tror ni inte på fan att det FORTFARANDE inte funkar?!
Den bootar från diskett, cd, vadsomhelst men INTE från hårddisken!

Snälla, säg att det är nåt enkelt jag missat!

Vanligast är att bootordningen är satt fel i BIOS. Kan hjälpa att sätta allt på "none" utom disken med OP.
Citera
2007-10-08, 07:20
Medlem
HonkenLarssons avatar
Har du flera windows installationer på någon av dina hårddiskar? Har du någon gammel installation som skräpar i något hörn?
Citera
2007-10-08, 14:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Tack för alla svar.
MBR låter ju som om en given vinnare, vilket gör det hela än värre: jag har kört allt från fdisk /mbr till FIXMBR och FIXBOOT och BOOTCFG i Recoveryconsole...plus då allt annat.

Bootordningen är rätt, dvs jag har till och med dragit ur alla andra hd:s bara för att vara säker.

Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Har du flera windows installationer på någon av dina hårddiskar? Har du någon gammel installation som skräpar i något hörn?

Detta är faktiskt nåt jag börjat misstänka kan ha nåt med det hela att göra.
Har faktiskt en gammal XP-installation på samma hårddisk, vilket inte SKA vara några problem, men just den här får jag inte ta bort...skriker direkt att det är en systemkatalog som behövs osv.

Sen kommer ju det självklara alternativet: formatera.
Vilket jag inte vill eftersom detta var min backuphd innan min 200-giggare dog...
Citera
2007-10-11, 14:49
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Tack för alla svar.
MBR låter ju som om en given vinnare, vilket gör det hela än värre: jag har kört allt från fdisk /mbr till FIXMBR och FIXBOOT och BOOTCFG i Recoveryconsole...plus då allt annat.

Bootordningen är rätt, dvs jag har till och med dragit ur alla andra hd:s bara för att vara säker.

Detta är faktiskt nåt jag börjat misstänka kan ha nåt med det hela att göra.
Har faktiskt en gammal XP-installation på samma hårddisk, vilket inte SKA vara några problem, men just den här får jag inte ta bort...skriker direkt att det är en systemkatalog som behövs osv.

Sen kommer ju det självklara alternativet: formatera.
Vilket jag inte vill eftersom detta var min backuphd innan min 200-giggare dog...

JAg tror att det är den gamla installationen som spökar.

Har samma problem men orkar inte gör nått åt det. Botar från windows CDn så är det löst. När jag fixar ny Hd så blir det ominstallation av XPt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in