Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-07, 21:27
  #1
Medlem
antagonistens avatar
Jag funderar på att skaffa IP-TV men har lite funderingar jag skulle vilja ha svar på.

Hur mycket bandbredd drar egentligen IP-TV?
Jag har läst att det det kan dra upp till 3-4Mbit/s per kanal, så om man har två-tre TV-apparater i hushållet och alla tittar på olika kanaler så kan det gå åt ~10Mbit/s?
Gäller detta bara nedströms eller i bägge riktningar?

Får man bättre bildkvalitet än när man får in "signalerna" via kabel-TV?

Tack på förhand,
Antagonisten

PS. Jag visste inte riktigt var jag skulle posta tråden, om någon mod anser att den ligger i fle kategori får ni gärna flytta den.
Citera
2007-10-07, 23:21
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Vad jag vet finns det ingen leverantör av IpTV som klarar av att sända mer än en kanal i taget så har du 3 tv apparater måste dom se på samma kanal. Rent tekniskt skulle det säkert gå att köra fler men huvaligen vad sladdar, boxar och dyra månadskostnader för varje abonnemang

Bilden med IpTV blir lika bra som med DigitalTV (boxer) vad jag kan se och det märks på nerladdningarna när TV'n är igång men det är svårt att säga en siffra (går säkert att testa genom att köra FTP samtidigt t.ex.) har man 100Mbit/s så spelar det ingen roll
Citera
2007-10-08, 00:55
  #3
Medlem
Har själv Canal Digital via bredband, i stadsnät.. Har två boxar från dem, och det funkar bra.. (den andra boxen är det halva priset på, som de flesta leverantörer har.)

Men leverantörer av IPTV via ADSL brukar endast erbjuda en box (Telia t.ex.) pga. att bandbredden inte räcker till alltid via ADSL.

Tar väl upp runt 5mbit per kanal, vad jag vet.. Ibland när jag kollat på t.ex. SVT kan de ligga på över det också, 7-8-9 mbit på vissa program.
Citera
2007-10-08, 01:17
  #4
Medlem
Dan-Banans avatar
HD-TV via bredbandsjacket lär väl ligga ganska långt borta iallafall?
Citera
2007-10-08, 08:31
  #5
Medlem
Jikdors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
HD-TV via bredbandsjacket lär väl ligga ganska långt borta iallafall?
Tror det drar runt 25mbit/s
Citera
2007-10-08, 09:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikdor
Tror det drar runt 25mbit/s

hörde något värde på 14mbit förut.. (nu när det finns h264 som hdtv sänds i, vilket komprimerar rätt bra..)
mailade Canal Digital förut, och i vår 2008 beräknar dom släppa hdtv via bredband..
Citera
2007-10-08, 09:22
  #7
Avstängd
Warmedals avatar
När BBB erbjöd IP-TV när hastigheten fortfarande var 10/10mbit så laggade tvn när man tankade i 1mb/s+
Citera
2007-10-08, 09:26
  #8
Medlem
spiddeers avatar
med telia så reserveras 5-6 MB. alltså har du 8:a tjänsten och surfar å har på boxen samtidigt så får du en surf hastighet på runt 5-6. då man lägger synkprofilen på 14. alltså förlorar du på att ha 24 tjänsten.
Citera
2007-10-08, 15:59
  #9
Medlem
Att sända i mpeg4 är inga problem, då går det bra med hdtv samt flera tvs. Men ur juridisk synvinkel är det omöjligt. Enligt de avtal som finns idag måste allt material från Hollywood/USA/stora filmbolagen sändas i Sverige i mpeg2.
Citera
2007-10-08, 16:52
  #10
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jn3
Har själv Canal Digital via bredband, i stadsnät.. Har två boxar från dem, och det funkar bra.. (den andra boxen är det halva priset på, som de flesta leverantörer har.)

Tar väl upp runt 5mbit per kanal, vad jag vet.. Ibland när jag kollat på t.ex. SVT kan de ligga på över det också, 7-8-9 mbit på vissa program.
Så om man har 10 Mbit/s full duplex så går all bandbredd åt till att se på TV?
Citat:
Ursprungligen postat av spiddeer
med telia så reserveras 5-6 MB. alltså har du 8:a tjänsten och surfar å har på boxen samtidigt så får du en surf hastighet på runt 5-6. då man lägger synkprofilen på 14. alltså förlorar du på att ha 24 tjänsten.
Eh...vad är en synkprofil?
Citera
2007-10-09, 09:27
  #11
Medlem
spiddeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Så om man har 10 Mbit/s full duplex så går all bandbredd åt till att se på TV?
Eh...vad är en synkprofil?

man lägger upp kunderna på olika profiler beroende på vilken/vilka tjänster man har.
Citera
2007-10-09, 09:55
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiddeer
med telia så reserveras 5-6 MB. alltså har du 8:a tjänsten och surfar å har på boxen samtidigt så får du en surf hastighet på runt 5-6. då man lägger synkprofilen på 14. alltså förlorar du på att ha 24 tjänsten.

Grejen är väl att om man har 24-tjänsten så får man betala för något man inte får eftersom IP-tv ändå använder den bandbredd den behöver och det är inte säkert att man har så bra ledning att man kan få 24 Mbit, utan kanske snarare typ 18 Mbit varav typ 6-8 Mbit reserveras för IP-tv. Kvar blir bara runt 10 Mbit och då kan man lika gärna köra med 8 Mbit-tjänsten som är en hundralapp billigare/månad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback