2007-10-07, 15:49
Medlem
flowss avatar
Jag har precis börjat använda en sådan här pulsklocka med tillhörande grej som man har på skon (ska tydligen mäta sträcka, höjd etc på något mystiskt sätt).

Nu vet jag ju framförallt inte om jag gjort något fel; men har inte jag en förjävla puls?

Info om mig:
21 år
76 kg
181 cm
har sprungit ett par gånger i veckan en tid. dock inte ultraseriöst.

Info om denna löprunda:
Sprang innan frukost med en stor kopp kaffe i kroppen (vaknade rätt sent som ni kommer se)

Jag förstår mig inte riktigt på denna graf; men som jag förstår det hela så är det övre röda strecket pulsen, det undre röda strecket är höjd, det blåa tempo. Dessa stämmer överrens med vad jag uppskattar dessa värden till.

Men vad är kadens? Och det ljusblåa/turkosa strecket?

Och som sagt: varför är min puls åt helvete? Nån slags felinställning (även om det inte borde spela någon roll)? Hade klockan inställt på varvräkning där ett varv var 1 km.. men det spelar nog ingen roll.

Här är i alla fall grafen:
http://img375.imageshack.us/my.php?i...g071007si7.jpg

Tacksam för alla idéer och förslag
Citera
2007-10-10, 17:27
Medlem
oknarns avatar
Om inte jag misstar mig helt är kadens ett mått på frekvensen man har när man trampar på en cykel... men inom löpning har jag ingen aning. Det jag skulle kunna är frekvensen på stegen, alltså antalet steg per nån tidsenhet, förmodligen per minuter. Men hur den vet hur många steg du tar har jag ingen aning om, kan hända att saken som du kopplar på skon känner av det. Har du kikat uppe i de högra hörnet på din graf där står det kadens[varv/min]
Citera
2007-10-10, 17:57
Medlem
Quixotes avatar
Min tanke är: borde det inte finnas någon slags manual till de där grejerna? Kan vara värt att läsa igenon den isåfall.
Citera
2007-10-10, 20:48
Medlem
flowss avatar
Har klurat ut det mesta.. Använder klockans funktioner för att ta reda på inom vilket intervall jag ska ha hjärtfrekvensen för att få bäst träning.

Tack ändå
Citera
2007-10-25, 17:17
Medlem
Lowbelowunders avatar
Så tokigt hög puls har du ju inte (inte för den korta sträckan du visade i screen-dumpen iaf). Var problemet att du inte programerat in klockan efter din egen "form"?

Har själv en Polar RS200 men har märkt att pulsbandet periodvis kan haka upp sig och visa heltokiga värden på klockan. Efter en 40 gradig tvätt i tvättmaskinen brukar den funka fint igen.

För vissa funkar det att vända pulsbandet upp och ner. Ja, och blöta pulsbandet måste man ju med göra, annars kan det också bli galet.

Som någon redan påpekat är kadens frekvensen i stegen. Sånt har jag inte på min klocka så att jag vet inte så mkt mer om det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in