Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-11-01, 01:59
  #1
Medlem
Någon som varit med om något liknande?
Själv har jag haft lucida drömmar 2-3 gånger, innan jag insåg vad det var. Underbart läskiga upplevelser. Ville få fler sådana drömmar, men visste inte hur...
Sedan under samma period har jag även fått "slag" av sömnparalys... INNAN jag visste vad det var.. så irriterande.
Det är så att hjärnan stänger av musklerna efter att man somnat för att man inte ska springa omkring på riktigt då man drömmer, men i fallet sömnparalys så stängs kroppen av INNAN man somnar och då hamnar man i ett stadie då man är helt förlamad och fullständigt medveten...
DET ÄR JÄÄÄVLIGT LÄSKIGT...
händer tydligen en fjärdel av befolkningen nångång under deras liv...

exempelfall:
Jag ligger i min säng och försöker somna. Plötsligt känner jag
en tryckande kraft mot min kropp. Den kommer först smygande
som ett febrigt sus, för att sedan stregras till en vibrerande inten-
sitet som griper tag i mig. Luften blir tjock och pressar fast mig i
sängen. Väldigt svårt att beskriva... I historiska skrifter förklarar de fenomenet som att man blir "riden av maran".

Jag försöker röra mig men kan inte rubba en enda kroppsdel. Jag
drabbas av fullständig panik och den susande luften börjar att pul-
sera allt snabbare. Jag försöker skrika men får inte fram ett ljud. Jag är skräckslagen och ju mer jag kämpar mot
paniken, desto starkare blir känslan av ångest.

Känns som att om jag slutar streta emot och bara släpper taget, kommer jag att sugas in i detta och bara... dö... känns verkligen riktigt otroligt läskigt.. obeskrivligt..

Jag försöker andas lugnt och slappna av. Till sist är allt borta. Jag
ligger i min säng och allt är lugnt igen... så otroligt läskigt..

”Vad är sömnparalys?

Sömnparalys är ett tillstånd mellan vakenhet och sömn, som in-
träffar vid insomnande eller uppvaknande. Den drabbade upplever
en känsla av att inte kunna röra sig och det kan skapa panik och
ångest. Under paralysen kan man drabbas av hallucinationer som
är mardrömsliknande och av utanför-kroppen-upplevelser.”


Men grejjen är att om man släpper taget, då flyter man in i drömmarnas värld.. I de LUCIDA drömmarnas värld... så faaan...
nu när jag VILL bli "sömnparalyserad" så blir jag inte det... någon som vet hur man kan inducera det eller på något sätt lära in någon metod?
Någon som varit med om något liknande??
Citera
2002-11-01, 10:13
  #2
Medlem
Sömnparalys och lucida drömmar har börjat bli populära förklaringar för de "bortföringar" av utomjordingar som är så vanligt i USA.
Många berättelser om upplevelser påminner om det du beskriver Gargamel: vaknar men kan inte röra sig, känns som om det är någon mer i rummet, svävar upp genom taket/ut genom fönstret till ett väntande rymdskepp, o.s.v.
Lägg till några hypnossessioner med ledande frågor och en del gruppterapi och du har ett fullfjädrat bortförnade, komplett med analsonder och allt.
Citera
2002-11-01, 10:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Sömnparalys och lucida drömmar har börjat bli populära förklaringar för de "bortföringar" av utomjordingar som är så vanligt i USA.
Många berättelser om upplevelser påminner om det du beskriver Gargamel: vaknar men kan inte röra sig, känns som om det är någon mer i rummet, svävar upp genom taket/ut genom fönstret till ett väntande rymdskepp, o.s.v.
Lägg till några hypnossessioner med ledande frågor och en del gruppterapi och du har ett fullfjädrat bortförnade, komplett med analsonder och allt.

japp.
Såg Extra häromdan, på TV3. Då var det en tant som berättade att hon hade blivit bortförd och att hon hade fått telepatisk kontakt med en av utmjordningarna vid ett annat tillfälle etc etc, när jag satt o lyssna på hennes berättelse så misstänkte jag att det var sömnparalys hon varit med om. Många vet inte vad sömnparalys är och vad som drabbar dem, och eftersom drömmarna är så verkliga så tror de att allt händer på riktigt...
Citera
2002-11-02, 12:25
  #4
Medlem
Övning

Ett kanonbra sätt att öva upp sin förmåga till lucida drömmar är att göra det till en vana att med jämna mellanrum kontrollera om man drömmer eller inte. Exempelvis kollar klockar två gånger i rad, testa knappar, kolla om man kan flyga etc etc. Sådana vanor följer med in i drömmen och när man inser att man drömmer så kan man få kontroll över drömmen.


http://paranormal.se/topic/klardrommar.html
Citera
2002-11-02, 15:56
  #5
Medlem
sajruss avatar
Läskigt läskigt

Jag läste om sådana här "vakna" drömmar för mycket länge sedan men upplevde den första i min bakfylla förra lördagen.

Jag låg och drömmde att jag var på en fest och skulle köra hem och var tvungen att bedömma om jag var nykter "nog". Då kom jag på att jag gått och lagt mig för att nyktra till och måste alltså drömma. Jag uppfylldes med ett stort rus, tyvärr så stort så jag vaknade. Så nu väntar jag bara på "nästa gång". Tror jag ska börja med olika övningar för att underlätta detta.
Citera
2002-11-04, 10:14
  #6
Banned
Silvertejps avatar
Re: lucida drömmar, sömnparalys

Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel

exempelfall:
Jag ligger i min säng och försöker somna. Plötsligt känner jag
en tryckande kraft mot min kropp. Den kommer först smygande
som ett febrigt sus, för att sedan stregras till en vibrerande inten-
sitet som griper tag i mig. Luften blir tjock och pressar fast mig i
sängen. Väldigt svårt att beskriva... I historiska skrifter förklarar de fenomenet som att man blir "riden av maran".

Jag försöker röra mig men kan inte rubba en enda kroppsdel. Jag
drabbas av fullständig panik och den susande luften börjar att pul-
sera allt snabbare. Jag försöker skrika men får inte fram ett ljud. Jag är skräckslagen och ju mer jag kämpar mot
paniken, desto starkare blir känslan av ångest.

Känns som att om jag slutar streta emot och bara släpper taget, kommer jag att sugas in i detta och bara... dö... känns verkligen riktigt otroligt läskigt.. obeskrivligt..

Jag försöker andas lugnt och slappna av. Till sist är allt borta. Jag
ligger i min säng och allt är lugnt igen... så otroligt läskigt..

”Vad är sömnparalys?

Sömnparalys är ett tillstånd mellan vakenhet och sömn, som in-
träffar vid insomnande eller uppvaknande. Den drabbade upplever
en känsla av att inte kunna röra sig och det kan skapa panik och
ångest. Under paralysen kan man drabbas av hallucinationer som
är mardrömsliknande och av utanför-kroppen-upplevelser.”

Men grejjen är att om man släpper taget, då flyter man in i drömmarnas värld.. I de LUCIDA drömmarnas värld... så faaan...
nu när jag VILL bli "sömnparalyserad" så blir jag inte det... någon som vet hur man kan inducera det eller på något sätt lära in någon metod?
Någon som varit med om något liknande??

Känner igen fenomenet och grejen är att du kommer automatiskt att kämpa för att vakna av ren självbevarelsedrift, skulle tro att det har att göra med att din andningsfrekevens på något sätt rubbas så du har kommit in i en djupare sömn på gränsen till medvetslöshet.
:idea:
Citera
2002-11-06, 18:57
  #7
Medlem
Lite länkar till er om både lucida drömmar och OBE


http://www.faqs.org/faqs/dreams-faq/lucid-dreaming-faq/'

http://www.lucidmetro.cjb.net/

http://hem.passagen.se/kingsgambit/index.htm

http://www.robertpeterson.org/obebook.html

http://www.spiritweb.org/
Citera
2002-11-17, 18:31
  #8
Medlem
Depplemulens avatar
Re: lucida drömmar, sömnparalys

Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Någon som varit med om något liknande?
Själv har jag haft lucida drömmar 2-3 gånger, innan jag insåg vad det var. Underbart läskiga upplevelser. Ville få fler sådana drömmar, men visste inte hur...
Sedan under samma period har jag även fått "slag" av sömnparalys... INNAN jag visste vad det var.. så irriterande.
Det är så att hjärnan stänger av musklerna efter att man somnat för att man inte ska springa omkring på riktigt då man drömmer, men i fallet sömnparalys så stängs kroppen av INNAN man somnar och då hamnar man i ett stadie då man är helt förlamad och fullständigt medveten...
DET ÄR JÄÄÄVLIGT LÄSKIGT...
händer tydligen en fjärdel av befolkningen nångång under deras liv...

exempelfall:
Jag ligger i min säng och försöker somna. Plötsligt känner jag
en tryckande kraft mot min kropp. Den kommer först smygande
som ett febrigt sus, för att sedan stregras till en vibrerande inten-
sitet som griper tag i mig. Luften blir tjock och pressar fast mig i
sängen. Väldigt svårt att beskriva... I historiska skrifter förklarar de fenomenet som att man blir "riden av maran".

Jag försöker röra mig men kan inte rubba en enda kroppsdel. Jag
drabbas av fullständig panik och den susande luften börjar att pul-
sera allt snabbare. Jag försöker skrika men får inte fram ett ljud. Jag är skräckslagen och ju mer jag kämpar mot
paniken, desto starkare blir känslan av ångest.

Känns som att om jag slutar streta emot och bara släpper taget, kommer jag att sugas in i detta och bara... dö... känns verkligen riktigt otroligt läskigt.. obeskrivligt..

Jag försöker andas lugnt och slappna av. Till sist är allt borta. Jag
ligger i min säng och allt är lugnt igen... så otroligt läskigt..

”Vad är sömnparalys?

Sömnparalys är ett tillstånd mellan vakenhet och sömn, som in-
träffar vid insomnande eller uppvaknande. Den drabbade upplever
en känsla av att inte kunna röra sig och det kan skapa panik och
ångest. Under paralysen kan man drabbas av hallucinationer som
är mardrömsliknande och av utanför-kroppen-upplevelser.”


Men grejjen är att om man släpper taget, då flyter man in i drömmarnas värld.. I de LUCIDA drömmarnas värld... så faaan...
nu när jag VILL bli "sömnparalyserad" så blir jag inte det... någon som vet hur man kan inducera det eller på något sätt lära in någon metod?
Någon som varit med om något liknande??


Äntligen, nu har jag fått ett namn på mina upplevelser, Lucida drömmar - här skall sökas på nätet !!! (haft i många år utan att veta vad det var) depplemulen
Citera
2002-11-17, 18:44
  #9
Medlem
Re: lucida drömmar, sömnparalys

Citat:
Ursprungligen postat av Depplemulen
Äntligen, nu har jag fått ett namn på mina upplevelser, Lucida drömmar - här skall sökas på nätet !!! (haft i många år utan att veta vad det var) depplemulen

Vad är dina upplevelser? tell us more...
Citera
2002-11-22, 02:02
  #10
Medlem
Maximuss avatar
jag ska berätta om min upplevelse:
jag steg upp tidigt en lördag morgon och åt lite, tittade på tv osv. När klockan var runt 12 så blev jag lite trött och tänkte jag skulle ta en tupplur. Jag låg i sängen med halvslutna ögon och hörde efter ett tag 2 katter som jamade och det lät som om dom var alldeles vid mina öron. Det kändes lite obehagligt och jag försökte trycka mig upp med armarna (jag låg på mage) men jag kunde inte röra mig och jag skrek allt vad jag kunde och då försvann jamandet. Jag försökte somna om... nu befann jag mig i bilen och kom åt vindrute torkarna och kunde inte slå av dom. därefter 'vaknade' jag. Den här händelsen var så annorlunda att jag vet att jag inte sov, för på nåt sätt så var jag medveten om att jag drömde fast jag var vaken. Hjärnan var där och kroppen här, det visste jag.
Citera
2002-11-29, 22:38
  #11
Medlem
Hett Tips

Jag har ett bra knep som fungerar fint på mig själv.

Jag vet inte om det är bra för tjejjer men på killar bör det nog funka.
Få en utlösning så att du töms på energi.
Kryp ner i ett hett badkar och lägg armarna bakom huvudet.
Ligg där och glid in under medvetandets yta.

Håll kvar där så länge du orkar.
När du ser bilder som om du hade öppna ögon
då vet du att du är där.
Ett annat tecken kan vara att du hör musik.
Ibland hör jag ett knack, som om någon knackade på en dörr.
Det förekommer att jag läser en text och blir då medveten om att
jag är där.

Undrar du över något som berör ditt liv, så ställ den frågan innan du glider
in. Har du tur så får du ett svar, eller åtminstånde tilltal.

Det svåra är att ligga kvar i tillståndet.
Alltför ofta glider man för djupt ner.

Tips. Ställ en klocka på 20 minuter, så hamnar du inte för långt ner.

Lycka till och kom tillbaka med redogörelser.

Nyfiken på dina tips.
Hey
Citera
2002-12-02, 04:58
  #12
Medlem
humm, sådär brukar jag vara på mornarna ibland när jag ligger och "drar mig".
Sjunker då "ner" i sömnen och liksom låter den "omfamna" mig. Men innan jag "tappar medvetandet" så "rycker jag upp mig".
Sen sjunker jag "ner" lite till och rycker åter upp mig när jag håller på att "tappa medvetandet", för varje "nedåt sväng" känns det som jag kommer djupare in i sömnen men ändå är "vaken".

Efter ett tag är jag medveten men sover typ, men måste hela tiden se till att "balansen" mellan vakenhet/djupsömn uppehålls. De drömmar jag har då är mycket verklighetstrogna och kontrollerbara. Det här funkar kanske bara i ett fall av fyra eller nått, oftast somnar jag bara normalt. Vet inte om det här är "lucid dreaming" direkt, men nått åt det hållet kanske?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback