Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-06, 23:29
  #1
Medlem
P.Gs avatar
Finns det egentligen något kommande PC-exklusivt spel som rättfärdigar ett köp av en ny speldator? Det är länge sedan man fick se spel av samma kaliber som Planescape: Torment, Fallout-serien, Baldur's Gate-serien, Deus Ex och System Shock-serien. Alla intressanta spel som jag känner till och som släpps/skäppts under 2007 eller framåt typ BioShock, GTA IV, Mafia 2, Assassins Creed med mera släpps på flera plattformar. Lägg därtil heta spel som till exempel Mass Effect-serien, Ninja Gaiden 2, Final Fantasy XIII (för att nämna ett fåtal) som är exklusiva till en viss konsol och PCn ser riktigt beige ut.

Jag har länge spelat spel på många olika datorer men aldrig har framtiden sett så dyster ut i mina ögon; det enda som verkar släppas är RTS av olika slag och en massa köttar-FPS med galna krav på prestandan.

Att spela online var ju ett trumkort PCn hade ett tag men det fixades ju redan till förra generations konsoler. Dessutom så är coop med polarna överlägset på TV-spel.

Finns det något ljus i mörkret eller är det bara att förpassa sin PC till en burk för att ladda ner film och musik samt surfa på internet?
Citera
2007-10-06, 23:38
  #2
Medlem
dom flesta bra spelen kommer till konsolerna nu för tiden men det finns ju några som kommer nu till hösten till pc tex

Call Of Duty 4: Modern Warfare
Crysis
BlackSite: Area 51
Brothers in Arms: Hell's Highway
Kane & Lynch: Dead Men
Half Life 2 - The Orange Box

mycket fps men dom ska spelas på pc och inte förstöras på en konsol
Citera
2007-10-06, 23:43
  #3
Medlem
Håller med dig att det börjar bli dåligt med tunga PC-exklusiva spel om man jämnför med hur det var för 10 år sen. Orsaken är nog främst att kostnaderna för att utveckla ett spel har ökat flera gånger under den period, att piratkopieringen har blivit väldigt vanlig på PC samt att hårdvaran i konsollerna har blivit jämnförbar med den i datorerna vilket leder till att utvecklarna enkelt kan ha sina spel på PS3, 360 och PC.

PCn kommer nog tyvärr att förbli hem för FPS/RTS/MMOs när det kommer till exklusiva spel.
Citera
2007-10-06, 23:48
  #4
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
dom flesta bra spelen kommer till konsolerna nu för tiden men det finns ju några som kommer nu till hösten till pc tex

Call Of Duty 4: Modern Warfare
Crysis
BlackSite: Area 51
Brothers in Arms: Hell's Highway
Kane & Lynch: Dead Men
Half Life 2 - The Orange Box

mycket fps men dom ska spelas på pc och inte förstöras på en konsol
Precis. En massa FPS som sätter grafiken i första rum, skjutandet i andra och storyn i tredje. Blir tråkigt efter tjugofem minuter.
Kane & Lynch är inte PC-exklusivt dessutom.
Citera
2007-10-06, 23:52
  #5
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivid
Håller med dig att det börjar bli dåligt med tunga PC-exklusiva spel om man jämnför med hur det var för 10 år sen. Orsaken är nog främst att kostnaderna för att utveckla ett spel har ökat flera gånger under den period, att piratkopieringen har blivit väldigt vanlig på PC samt att hårdvaran i konsollerna har blivit jämnförbar med den i datorerna vilket leder till att utvecklarna enkelt kan ha sina spel på PS3, 360 och PC.

PCn kommer nog tyvärr att förbli hem för FPS/RTS/MMOs när det kommer till exklusiva spel.
Tyvärr är det nog som du säger, konsoltillverkarna kan helt enkelt erbjuda utvecklarna en spelplattform där långt färre spelare piratkopierar vilket resulterar i mer pengar.

Jag är inte så säker när det gäller MMOs, tror helt klart att det i framtiden finns en marknad för dem även på konsoler.
Citera
2007-10-06, 23:56
  #6
Medlem
Hypnososs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Precis. En massa FPS som sätter grafiken i första rum, skjutandet i andra och storyn i tredje. Blir tråkigt efter tjugofem minuter.
Kane & Lynch är inte PC-exklusivt dessutom.
Half-Life, grafiken före story? ^^ Storyn ligger någonstans där lååååångt före grafiken. Och grafiken är minst sagt godkänd.

Visserligen inte PC-exklusivt det heller längre, men men...
Citera
2007-10-06, 23:56
  #7
Medlem
Trådskaparen har rätt, det kommer många fler intressanta spel till konsol nuförtiden. De spel som är intressanta till PC är nästan alltid multiplattform ändå.
Att köpa en konsol en gång varje generation är inte tillnärmelsevis lika dyrt som att köpa ny PC vart tredje år.
Den enda nackdelen jag kan se med konsolspel i dagsläget är kontrollen, men om dom kunde implementera mus och tangentbord så skulle det lösa sig också.

Detta är ord som kommer ifrån en tidigare PC-spelsentusiast, som spelade Commander Keen på pojkrummet, och nött varenda klassiker som finns. Jag har länge tänkt satsa på konsoler istället, så får datorn tjäna syftet som retro-hörna.
Citera
2007-10-07, 00:19
  #8
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos
Half-Life, grafiken före story? ^^ Storyn ligger någonstans där lååååångt före grafiken. Och grafiken är minst sagt godkänd.

Visserligen inte PC-exklusivt det heller längre, men men...
Storyn är rätt standard för ett FPs tycker jag. Onda monster kommer och tar över, du ska skjuta dig genom horder av fiender för att nå ditt mål - deras undergång. förutom det rukar det finnas någon liten twist i det hela som resulterar i att du förlorar alla dina vapen och får börja om (detta brukar hända ungefär när man samlat på sig alla spelets vapen).
Citera
2007-10-07, 00:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Storyn är rätt standard för ett FPs tycker jag. Onda monster kommer och tar över, du ska skjuta dig genom horder av fiender för att nå ditt mål - deras undergång. förutom det rukar det finnas någon liten twist i det hela som resulterar i att du förlorar alla dina vapen och får börja om (detta brukar hända ungefär när man samlat på sig alla spelets vapen).

Så rätt gällande hur ett FPS är.
Däremot tycker jag att HL2 har lite mer arbete bakom storyn än t.ex. Quake-spelen. Det du tänker på är händelseförloppet, och det är likt dom flesta andra FPS, men bakgrundshistorien är ganska djup, för att vara FPS.

Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Precis. För ungefär 3000-4000 kronor får man en stabil konsol vars livslängd ligger på kanske 4-5 år. Den är optimerad för alla spel som kommer på konsolen (duh) och man behöver aldrig oroa sig för prestandan, drivrutiner, etc.

Ja, det gäller bara att chippa den. Annars blir det dyrare med konsol eftersom PC-spel är "gratis".
Citera
2007-10-07, 00:23
  #10
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Att köpa en konsol en gång varje generation är inte tillnärmelsevis lika dyrt som att köpa ny PC vart tredje år.
Precis. För ungefär 3000-4000 kronor får man en stabil konsol vars livslängd ligger på kanske 4-5 år. Den är optimerad för alla spel som kommer på konsolen (duh) och man behöver aldrig oroa sig för prestandan, drivrutiner, etc.
Citera
2007-10-07, 00:40
  #11
Medlem
NumeroUnos avatar
Jag är riktigt sugen på The Witcher, sen så kommer ju varken 360:n eller PS3:an i närheten av en highend pc som det är nu, tänk dig om ett år.
Citera
2007-10-07, 01:00
  #12
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxDawn
Så rätt gällande hur ett FPS är.
Däremot tycker jag att HL2 har lite mer arbete bakom storyn än t.ex. Quake-spelen. Det du tänker på är händelseförloppet, och det är likt dom flesta andra FPS, men bakgrundshistorien är ganska djup, för att vara FPS.



Ja, det gäller bara att chippa den. Annars blir det dyrare med konsol eftersom PC-spel är "gratis".
Nyckelorden är för att vara ett FPS.

Personligen köper jag alla spel, då piratkopieringen är vad som har drivit ner PCn som spelplattform i avgrunden den är i idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback