• 1
  • 2
2007-10-06, 18:42
Medlem
Antevantes avatar
Jag har ett gäng ryggbiffar som ska lagas till vid 20.00 ungefär.

Planen är enkel. Fräsa på biffarna och servera med bakpotatis. chili/lime smör till det.

Bakpotatisar blir det, men finns det något annat trevligt sätt att laga till biffarna?

Svar är givetvis välkomna även efter 20.00.
Citera
2007-10-06, 18:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jag har ett gäng ryggbiffar som ska lagas till vid 20.00 ungefär.

Planen är enkel. Fräsa på biffarna och servera med bakpotatis. chili/lime smör till det.

Bakpotatisar blir det, men finns det något annat trevligt sätt att laga till biffarna?

Svar är givetvis välkomna även efter 20.00.
Klarar du av att laga Biff Wellington??

~Paul~
Citera
2007-10-06, 18:49
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Klarar du av att laga Biff Wellington??

~Paul~
Vad är det? Förtälj!
Citera
2007-10-06, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Vad är det? Förtälj!
I grova drag: En (helst) större bit som man putsar och därefter kryddar med havssalt, grovmalen sv peppar och smörjer med neutral senap. Därpå så fixar man en yta på den. Sedan slår man in den i en wrap av kycklingleverpuré, pannkakor och smördeg/filodeg, kör in den i ugnen på ca 12 min på 250 grader och serverar med nykokt potatis och en blandning av kål och bacon, samt champinjoner. Lite svårt att förklara det här.

~Paul~
Citera
2007-10-06, 18:55
Medlem
Antevantes avatar
Biff Wellington verkar gott. Men de recept jag sökte på innehöll oxfile..funkar det även med ryggbiff?

Men tyvärr har jag ingen paté hemma. Jag antar att en bärande dimension försvinner då.

Men smördegsinbakat...hmmm tål att tänkas på..Är det lyckat att smördegsinbaka ryggbiff?
Citera
2007-10-06, 18:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Biff Wellington verkar gott. Men de recept jag sökte på innehöll oxfile..funkar det även med ryggbiff?

Men tyvärr har jag ingen paté hemma. Jag antar att en bärande dimension försvinner då.

Men smördegsinbakat...hmmm tål att tänkas på..Är det lyckat att smördegsinbaka ryggbiff?
Jo, det blir gott. Men om du inte vill krångla till det så kan du göra en enklare variant och köra på endast inbakat i pannkakssmet.

~Paul~
Citera
2007-10-06, 18:59
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Jo, det blir gott. Men om du inte vill krångla till det så kan du göra en enklare variant och köra på endast inbakat i pannkakssmet.

~Paul~

Inbakat i pannkakssmet låter spännande...Men ursäkta om lördagswhiskeyn gjort mig korkad...rinner den inte av?

Jag älskar att krångla i köket..då får man dricka whiskey
Citera
2007-10-06, 19:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Inbakat i pannkakssmet låter spännande...Men ursäkta om lördagswhiskeyn gjort mig korkad...rinner den inte av?

Jag älskar att krångla i köket..då får man dricka whiskey
Nej den rinner inte av.

Gör såhär:

Skär ut, ansa och platta till bitarna något. Salta och peppra.

Fixa till en smet av iskallt vatten/mjölk, ägg, vetemjöl/maizena och 1 tsk bakpulver. Smeten skall vara något fastare än vanligt.

Hetta upp en panna på 4:an. Doppa köttbitarna i smeten och placera dem med en pinsett i oljan samt stek dem gyllenbruna runt om.

Ta ut de friterade kötbitarna och låt dem droppa av på hushållspapper.

Till det här är det godast med vanlig kokt potatis med en fräsch grönsallat till. Obs, inget annat behövs. Det enda som jag möjligtvis skulle acceptera är en KJ eller kantarellsås.

~Paul~
Citera
2007-10-06, 19:27
Medlem
Laktostolerants avatar
Den här är kanon:

http://tv4.se/mat/recept/8709.html
Citera
2007-10-06, 19:37
Medlem
Citat:
I grova drag: En (helst) större bit som man putsar och därefter kryddar med havssalt, grovmalen sv peppar och smörjer med neutral senap. Därpå så fixar man en yta på den. Sedan slår man in den i en wrap av kycklingleverpuré, pannkakor och smördeg/filodeg, kör in den i ugnen på ca 12 min på 250 grader och serverar med nykokt potatis och en blandning av kål och bacon, samt champinjoner. Lite svårt att förklara det här.

~Paul~

Ska inte Wellingtons ha Duxelles-röra(Svamp, lök och vin ihopfräst) inuti själva paketet?
Citera
2007-10-06, 19:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Ska inte Wellingtons ha Duxelles-röra(Svamp, lök och vin ihopfräst) inuti själva paketet?
Finns en del varianter.

~Paul~
Citera
2007-10-06, 20:37
Medlem
Antevantes avatar
Tack för alla tips...

Det blev smördegsinbakad ryggbiff med bakpotatis. Ett gott amaronevin till.

Men seriöst ska jag testa Wellingtonreceptet...Köpte 6 kg ryggbiff förra veckan, så jag har att testa med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in