Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-06, 16:40
  #1
Medlem
Katarsiss avatar
Har sökt som en galning på google men hittar bara personliga rekord och klubbrekord. Ingenstans hittar jag de svenska rekorden för unga friidrottare.
Nog för att det ska vara en lek för de små liven, men nog bör de resultaten ändå finnas någonstans...?

Undrar också hur pass mycket som är träning och hur mycket som är talang?

Jag undrar också om det går att tjäna pengar på att vara friidrottare, eller är det som vanligt; massor av utgifter för resor och boende och medlemsavgifter medan de tre bästa i landet får alla pengar?
Citera
2007-10-06, 17:23
  #2
Medlem
Ticklas avatar
http://www.friidrott.se/ -> Resultat/Statestik -> Årsbästa ute 07

Tyvärr så är dessa inte svenska rekord för all tid utan rekorden för 07. Men om du vill veta vad som är bra resultat så säger den sidan en hel del.
Citera
2007-10-06, 17:24
  #3
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Har sökt som en galning på google men hittar bara personliga rekord och klubbrekord. Ingenstans hittar jag de svenska rekorden för unga friidrottare.
Nog för att det ska vara en lek för de små liven, men nog bör de resultaten ändå finnas någonstans...?

Undrar också hur pass mycket som är träning och hur mycket som är talang?

Jag undrar också om det går att tjäna pengar på att vara friidrottare, eller är det som vanligt; massor av utgifter för resor och boende och medlemsavgifter medan de tre bästa i landet får alla pengar?
Har du testat att maila http://www.friidrott.se/ ? De två andra frågorna kan jag tyvärr inte svara på; jag har bra koll på friidrottstatistik (vilket förvisso betyder att jag borde ha kunnat svaret på den första frågan... ) men när det gäller sådana frågor så är jag tyvärr inte så insatt.
Citera
2007-10-06, 20:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Har sökt som en galning på google men hittar bara personliga rekord och klubbrekord. Ingenstans hittar jag de svenska rekorden för unga friidrottare.
Nog för att det ska vara en lek för de små liven, men nog bör de resultaten ändå finnas någonstans...?

Undrar också hur pass mycket som är träning och hur mycket som är talang?

Jag undrar också om det går att tjäna pengar på att vara friidrottare, eller är det som vanligt; massor av utgifter för resor och boende och medlemsavgifter medan de tre bästa i landet får alla pengar?

Finns inga officiella ungdomsrekord. Ett tips kan ju vara att jämföra distriksrekord med varandra.
Annars skulle jag gissa på att denna tjejens resultat bör vara svenskt rekord i i endel grenar och klasser (du får själv gissa vem jag syftar på ) http://www.fredrikshof.org/klubbrekord/?F12


Talang vs Träning i yngre år, 85% talang, 15% träning skulle jag säga. Då räknar jag in förmågan att ta till sig teknik genom träningen som talang, om du förstår hur jag menar.


För att tjäna några större pengar på friidrott så räcker det inte med svensk toppnivå utan man måste upp och konkurrera internationellt för att det ska gå ihop.
Citera
2007-10-06, 21:08
  #5
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Finns inga officiella ungdomsrekord.

Vad är det för sossefasoner?
För att alla ska vara lika och ingen får vara bäst?
Eller är det för att det är så taskig mätning på ungdomstävlingar?

Och varför finns det inga pengar med?
Sponsring då? För resor och boende?
Citera
2007-10-06, 22:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Vad är det för sossefasoner?
För att alla ska vara lika och ingen får vara bäst?
Ehh nej, statistik finns det gott om, det finns ju ändå tävlingsrekord, klubbrekord och distriktsrekord. Bara inte några nationellarekord.
Finns någon internetsida som har lite inofficiella rekord ner till 10-åringar men kunde inte hitta den. Tror att det är på http://www.tilastopaja.net/ fast det kostar pengar där nu.

Citat:
Och varför finns det inga pengar med?
Sponsring då? För resor och boende?
Tja, företag är väl helt enkelt inte så intresserade av en om man inte är med på de lite större galorna.
Sedan finns det säker många som får lite mindre summor genom sitt idrottande, men för att leva på friidrott måste man upp på internationell nivå.
Citera
2007-10-08, 20:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Har sökt som en galning på google men hittar bara personliga rekord och klubbrekord. Ingenstans hittar jag de svenska rekorden för unga friidrottare.
Nog för att det ska vara en lek för de små liven, men nog bör de resultaten ändå finnas någonstans...?

Undrar också hur pass mycket som är träning och hur mycket som är talang?

Jag undrar också om det går att tjäna pengar på att vara friidrottare, eller är det som vanligt; massor av utgifter för resor och boende och medlemsavgifter medan de tre bästa i landet får alla pengar?

Ja du, det mesta är nog talang. Edmund Yeboah har ju iaf svenska rekordet på 60 meter i de flesta ungdomsåldrarna, sprang bla på 6.99 som 12-åring. Inte fan gör vem som helst det även om de tränar hårt. Skulle säga minst 85 % talang..
Citera
2007-10-08, 20:36
  #8
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ??name??
Ja du, det mesta är nog talang. Edmund Yeboah har ju iaf svenska rekordet på 60 meter i de flesta ungdomsåldrarna, sprang bla på 6.99 som 12-åring. Inte fan gör vem som helst det även om de tränar hårt. Skulle säga minst 85 % talang..

Åldern kan ju ibland minst sagt vara lite tveksam hos vissa afrikafödda talanger. Klart han har talang men 1-2 år fel i ålder kan göra en hel del också, utveckling verkar hur som helst ha avstannat.
Citera
2007-10-08, 22:21
  #9
Medlem
Våffelnylles avatar
http://dominique.100free.com/
Tja, här är hela fadderullan.
Citera
2007-10-10, 20:31
  #10
Medlem
absolut koffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Våffelnylle
http://dominique.100free.com/
Tja, här är hela fadderullan.


MARATHON

5 5:25:09 Bucky Cox USA 11 Jul 72 Junction City KS 4 Jul 78
6 4:07:27 Bucky Cox USA 11 Jul 72 Toledo OH 17 Jun 79
7 3:50:55 Eric Huss USA 27 Sep 67 Palos Verdes CA 14 Jun 75
8 3:00:39 Wesley Paul USA 25 Jan 69 New York NY 23 Oct 77
9 2:56:57 Wesley Paul USA 25 Jan 69 Huntsville AL 16 Dec 78
10 2:55:31 Wesley Paul USA 25 Jan 69 Kansas City MO 28 Oct 79
11 2:47:17 Wesley Paul USA 25 Jan 69 Huntsville AL 13 Dec 80
12 2:46:42 Wesley Paul USA 25 Jan 69 Houston TX 24 Jan 82
13 2:43:02 Tom Ansberry USA 22 Aug 63 San Diego CA 15 Jan 77
14 2:41:31 Wesley Paul USA 25 Jan 69 Huntsville AL 10 Dec 83
15 2:29:11 Mitch Kingery USA 3 Jul 56 Burlingame CA 13 Feb 72
16 2:23:47 Mitch Kingery USA 3 Jul 56 Burlingame CA 11 Feb 73
17 2:23:47 Mitch Kingery USA 3 Jul 56 Burlingame CA 11 Feb 73
18 2:17:21 József Kovács HUN 6 Jun 67 Budapest 27 Oct 85
19 2:11:47 Myoung-Hak Cho KOR 10 Aug 72 Chunchon 22 Mar 92

Vem fan låter sin femårige son springa marathon!!
Citera
2007-10-11, 23:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snow_man
Åldern kan ju ibland minst sagt vara lite tveksam hos vissa afrikafödda talanger. Klart han har talang men 1-2 år fel i ålder kan göra en hel del också, utveckling verkar hur som helst ha avstannat.

Ja, men nu e de så att alla som invandrar till Sverige kollas upp med ålder osv.
Att han var så bra så tidigt var ju för att han är en jättetalang samtidigt som han var utvecklad vid 12 års ålder, dvs att han redan då hade en vuxen kropp...
Citera
2007-10-12, 00:09
  #12
Medlem
Våffelnylles avatar
En lite sjuk sak:

16 2.33 7- 7 3/4 Javier Sotomayor CUB 13 Oct 67 Havana 19 May 84

Nuvarande världsrekordhållaren alltså. Jag tog fasen en hel METER lägre i höjd när jag var i hans ålder! Nepp, jag var inget direkt friidrottslöfte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback