Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-05, 18:17
  #1
Medlem
speedycarlitos avatar
hejsan.
har precis vart på jobb intervju, dom bad om o få utdrag ur brottsregistret
är inte helt prickfri där. så undrar hur länge de finns kvar. och om det står omständigheterna. eller bara vad jag är dömd för?
mvh
Citera
2007-10-05, 19:13
  #2
Medlem
D3ans avatar
trådar om denna frågan dyker upp varje dag nu för tiden!
belastningsregistret heter de för de första och de säger jag inte för att vara en besserwisser utan för att de nog lättare att googla de om du vill.

hur länge du finns kvar i registret beror på vad du är dömd för.

edit:

Gallring ur belastningsregistret
Här hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar. I Lag om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§ finns bestämmelserna om gallring ur belastningsregistret.
5 år efter dom, beslut eller godkännande

* Penningböter
* Dagsböter
* Tillträdesförbud

5 år efter det att straffet föll bort

* Förvandlingsstraff för böter (18 eller 21 §§ (1979:189) bötesverkställighetslagen)

5 år efter det att straffet föll bort

* Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)

10 år efter dom eller beslut

* Villkorlig dom
* Åtalsunderlåtelse
* Skyddstillsyn
* Vård inom socialtjänsten
* Fri från påföljd
* Besöksförbud

10 år efter det att påföljden verkställts

* Fängelse
* Sluten ungdomsvård
* Rättspsykiatrisk vård

En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en anna uppgifts gallringstid ej infallit.

Alla uppgifter i registret gallras dock efter 20 år med vissa undantag.
Citera
2007-10-05, 19:28
  #3
Medlem
Kreutzs avatar
Här är de huvudsakliga reglerna.

Uppgift om böter kvarstår 5 dagar från dagen för domen eller strafförelägandet. Uppgift om villkorlig dom och skyddstillsyn kvarstår i 10 år från dagen för domen. Uppgift om fängelse kvarstår i 10 år från frigivningen.

Begår man nya brott inom aktuell frist kommer båda uppgifterna att stå kvar så länge någon av dem skall kvarstå i registret. Dvs du döms till böter och efter 4 år begår du nytt brott som ger villkorlig dom. Då förlängs registertiden för även bötesanteckningen med ytterligare 10 år.

En uppgift gallras dock alltid 20 år efter den omständighet som föranledde att uppgiften fördes in i belastningsregistret. Vad gäller fängelse och rättspsykiatrisk vård räknas 20 årsfristen dock från frigivningen.
Citera
2007-10-06, 10:25
  #4
Medlem
Kreutzs avatar
Rättelse av mitt inlägg ovan (jag var nog trött när jag skrev det).

Uppgift om böter står självklart inte kvar under endast 5 dagar som jag skrev (Måste ha haft hjärnblödning). Det skall rätteligen vara 5 år från dagen för domen eller strafföreläggandet.
Citera
2007-10-06, 14:47
  #5
Medlem
bernankes avatar
Jag läste i tidningen för någon dag sedan att regeringen planerade att sänka från tio och fem år till tre år, någon som hört något mer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback