2007-10-05, 00:21
Bannlyst
Först så hackade disken, fast med ett pipande ljud, i intervall av två.

Nu pajar skiten tänkte jag.
Startade om för att göra en analys, men windows kommer inte upp, det fastnar på vägen.

Jag kommer åt alla filer från en live-cd av windows (digiwiz) och börjat kopiera över allt viktigt till en gamal 20Gb som jag hade.

Nu till frågan:
Kan en lågnivåformatering laga skadade sektorer och göra disken duglig igen?

Gjorde detta en gång innan och det fungerade, men jag vet inte om det var detta som gjorde det?

Vad säger ni?
En lågnivåformatering och disken blir användbar igen?

Köpte den endast för tre månader sedan, en SATAII på 250GIG

Finns det disketter för att lågnivåformatera satadiskar?
Citera
2007-10-05, 00:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Först så hackade disken, fast med ett pipande ljud, i intervall av två.

Nu pajar skiten tänkte jag.
Startade om för att göra en analys, men windows kommer inte upp, det fastnar på vägen.

Jag kommer åt alla filer från en live-cd av windows (digiwiz) och börjat kopiera över allt viktigt till en gamal 20Gb som jag hade.

Nu till frågan:
Kan en lågnivåformatering laga skadade sektorer och göra disken duglig igen?

Gjorde detta en gång innan och det fungerade, men jag vet inte om det var detta som gjorde det?

Vad säger ni?
En lågnivåformatering och disken blir användbar igen?

Köpte den endast för tre månader sedan, en SATAII på 250GIG

Finns det disketter för att lågnivåformatera satadiskar?

Råkade ut för samma sak idag, när jag vaknade till att min dator hade hängt sig...
Sen dess har jag tillbringat hela dan med att försöka få tillbaks ena hårddisken som plötsligt sas vara på endast 31 GB..!

Det som jag då föll på knä och tackade Buddha för att jag bränt ut på skiva är nånting som heter Roadstarter, en bootcd med dels Linux, Windows, repararation av NTLDR och det viktigaste: Hiren's Bootcd!

Det är inte alla program som är helt nödvändiga, men jag sitter just nu och skriver detta från min nyinstallerade dator, eftersom jag ändå blev tvungen att köra en snabb-formatering av andra hårddisken och kommer åt alla filer på den som kraschat förut...

Leta på Pirate Bay eller Demonoid, tror det var på nån av dem jag hittade den!

Och till din fråga: på den här cd:n finns det program för lågnivåformatering ifall det skulle bli nödvändigt!
Citera
2007-10-05, 01:40
Medlem
Unbalanceds avatar
De flesta hårddisktillverkare brukar ha program för att kunna reparera och underhålla deras diskar, finns på deras hemsida.

Annars kan du alltid prova att köra en checkdisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in