Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-03, 23:31
  #1
Medlem
mike6971s avatar
Går Ergenyl att bli go på eller är det ingen medicin som man ska chilla med. Tänkte eftsom iktrovil oxå är mot epe men en slags bz
Citera
2007-10-04, 01:37
  #2
Avstängd
Bizarres avatar
Nej.

Här har du en lista med dom vanligaste biverkningarna på dom

Citat:
Vilka biverkningar kan Ergenyl ge?

Vanlig (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Magbesvär i form av smärtor, sugningar, illamående, kräkningar och diarréer. Ökad aptit, onormal viktökning, aptitlöshet och viktförlust. Darrningar. Ökad blödningsbenägenhet på grund av nedsatt antal blodplättar (trombocytopeni). Detta är oftast övergående. Påverkan på leverfunktionen med ändring av leverfunktionsvärden

Har en kompis som äter den, och han fick mkt biverknigar.
Citera
2007-10-04, 13:38
  #3
Medlem
Sharpnails avatar
Den medicinen är fanimig det värsta jag ätit i hela mitt liv.
Jag skulle hellre hugga av mig högerhanden än att äta det igen.. (i verkligheten skulle jag väl hällre äta det än att tappa handen, men du fattar poängen)
Citera
2007-10-29, 21:04
  #4
Medlem
Learys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharpnail
Den medicinen är fanimig det värsta jag ätit i hela mitt liv.
Jag skulle hellre hugga av mig högerhanden än att äta det igen.. (i verkligheten skulle jag väl hällre äta det än att tappa handen, men du fattar poängen)
kanske offtopic... men kan du utveckla vad som gjorde den så hemsk? Jag har idag börjat med den, och hör gärna vad som gör den dålig?
Citera
2007-10-29, 21:53
  #5
Avstängd
AnonymAnvändares avatar
värdelöst skitpiller, släng burken omgående!
Citera
2007-10-30, 18:05
  #6
Medlem
Sharpnails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leary
kanske offtopic... men kan du utveckla vad som gjorde den så hemsk? Jag har idag börjat med den, och hör gärna vad som gör den dålig?


Jag mådde konstant illa, kunde inte sova trots att jag var så trött att jag inte orkade gå upp ur sängen, gick upp 5 kg i vikt trots att jag inte åt..

Slutade äta dem efter 2 månader, klarade inte av det varken fysiskt eller psykiskt.

Nu var det ungefär ett år sen jag åt dem så det kan ha varit fler biverkningar som gjorde det så fördjävligt.

Dock är det helt individuellt hur man reagerar men fyfan att ta dem i onödan :S


vill också tillägga att jag var uppe på 800 mg 2 ggr om dagen, kanske inte blir samma sak med lägre doser.
Citera
2009-10-28, 22:24
  #7
Medlem
SchtickyIckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharpnail
Jag mådde konstant illa, kunde inte sova trots att jag var så trött att jag inte orkade gå upp ur sängen, gick upp 5 kg i vikt trots att jag inte åt..

Slutade äta dem efter 2 månader, klarade inte av det varken fysiskt eller psykiskt.

Nu var det ungefär ett år sen jag åt dem så det kan ha varit fler biverkningar som gjorde det så fördjävligt.

Dock är det helt individuellt hur man reagerar men fyfan att ta dem i onödan :S


vill också tillägga att jag var uppe på 800 mg 2 ggr om dagen, kanske inte blir samma sak med lägre doser.

Nej det blir det nog inte.
Synd att du reagerade som du gjorde.

Jag har tagit 200mg två gånger om dagen i 4 veckor nu.
Verkar ganska okej to be honest.

Jag har varit med om att man blivit lite dålig i magen ett par gånger och att man darrat lite mer än vanligt ibland.

Men någon viktökning eller, viktnedgång har jag inte lagt märke till.
Inte än i alla fall.

Varför fick du 800mg 2 gånger om dagen direkt? : o Låter ju sjukt.
Jag skulle inte våga ta så stora doser.
Citera
2014-04-01, 23:54
  #8
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Går det att använda valproinsyra för att potentiera benso? Minns jag käkade några Absenor för massa år sen men kommer inte ihåg om det gav nåt.
Hur mycket måste man ta om det är en bra idé?
Citera
2014-04-02, 07:28
  #9
Medlem
Papa.Ubus avatar
Blev själv erbjuden Ergenyl, men gillar min lever och mina njurar, och tackade nej. Nedan kommer lite info som kanske kan få er att tänka till:

Kortfattat Ikto kan vissa flumma på (jag kan det t.ex. inte), biverkningsprofilen ser OK ut, vi vet vilka system den går på (GABA), många av biverkningarna är till och med eftersträvansvärda för missbrukaren.

Ergenyl är valporinsyra. Vi vet inte riktigt vad den hittar på uppe i hjärnan, men vi vet att det inte går att få "rus" på det, däremot är biverkningarna allvarliga och inkluderar både njur- och leverskador. Kolla det jag fetat bland VANLIGA biverkningar på Ergenyl så hoppas jag att du ger upp tankarna påattt flumma på ergenyl, och hittar något vettigare om du nu måste flumma.

Iktorivil är en bensodiazopin. Muskelavslappnande och lugnande. Vi vet at den går på GABA-systemet

Om vi tittar i fass ser vi att biverkningarna från ikto så ser vi i fass.
Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 personer):
Ofrivilliga ögonrörelser (nystagmus).
Sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 1000 personer):
Huvudvärk.
Illamående och magbesvär.
Nässelfeber, klåda, utslag, övergående håravfall och pigmentförändringar.
Urininkontinens.
Minskat antal blodplättar.
Impotens, minskad sexuell lust.
Mycket sällsynta biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 10 000 personer):
Anafylaxi (kraftig överkänslighetsreaktion).
Utlösning av krampanfall.
Följande biverkningar har rapporterats med Iktorivil, men frekvensen är inte känd:
Allergiska reaktioner.

Koncentrationssvårigheter, rastlöshet, förvirring, desorientering, överaktivitet, depression, lättretlighet, irritation, aggressivitet, häftig oro, nervositet, fientlighet, oro, sömnstörningar, mardrömmar, livliga drömmar, beroende, abstinenssymtom.
Sömnighet, nedsatt reaktionsförmåga, muskelsvaghet, yrsel, svårigheter att samordna rörelser, gångstörningar, talsvårigheter, minnesförlust och ökat antal anfall vid vissa former av epilepsi.
Dubbelseende.
DVS. Bensopåverkad

Hjärtsvikt och hjärtstillestånd. (för 70+)
Försämrad andningsförmåga.
Muskelsvaghet.
Trötthet och slöhet.
Biverkningar som trötthet, sömnighet, koordinationsstörningar, yrsel, muskelsvaghet är i allmänhet övergående och försvinner vid fortsatt behandling. De uppträder främst i början av behandlingen och kan dessutom undvikas om behandlingen inleds med låg dos som långsamt ökas.
Biverkningar som förvirring, aggressivitet, irritation och överaktivitet kan försvinna om dosen sänks.
Vid höga doser eller vid långtidsbehandling kan talrubbning, koordinationsstörningar eller synstörningar i form av dubbelseende förekomma.
Försämrad andningsförmåga kan förekomma framförallt vid intravenös användning och undviks genom noggrann justering av dosen.
Det har förekommit rapporter på fall och benbrott hos patienter som använder bensodiazepiner. Risken ökar hos de som samtidigt tar andra lugnande medel (inklusive alkoholhaltiga drycker) och hos äldre.

Mao. ungefär samma som andra bens men mean skall ta det lite lugnare med andra andningdeppresiva än vid icke-muskelavslappnande benso. Många av biverkningarna är ju precis vad flummare eftersträvar.


Ergenyl är Valporinsyra. Vi vet inte riktigt hur det verkar i hjärnan

Ur Fass
Mycket vanlig (förekommer hos fler än 1 av 10 patienter): Darrningar, illamående.

Vanlig (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Magbesvär i form av smärtor, kräkningar och diarréer. Övergående och/eller dosberoende håravfall. Allergiska hudreaktioner. Ökad aptit, onormal viktökning, aptitlöshet och viktförlust. Förvirring, aggressivitet, agitation, problem med uppmärksamheten. Extrapyramidala symtom, stelhet, sömnighet, kramper, försämrat minne, huvudvärk, snabba och okontrollerade ögonrörelser. Ökad blödningsbenägenhet på grund av minskning av antalet blodplättar (trombocytopeni) eller förlängd blödningstid, blödningar, blodbrist. Smärtsamma menstruationer. Dövhet. Leverskada. Påverkan på leverfunktionen med ändring av leverfunktionsvärden. Minskad mängd natrium i blodet, som bl.a. kan leda till förvirring.

Observera att ovanstående är VANLIGA biverkningar

Mindre vanlig: Insomningssvårigheter. Myrkrypningar och stickningar, rubbningar i koordinationsförmågan (samordningsförmågan), övergående parkinsonism (skakningar, stelhet), ostadig gång, sänkt medvetandegrad, koma, påverkan på hjärnan. Minskning av antalet vita blodkroppar (leukopeni), brist på alla typer av blodkroppar. Tätare urinträngningar. Svullnad i ben eller fötter (ödem). Vatten i lungsäcken. Ökad vätskemängd i kroppen. Trötthet. Ändrad hårfärg. Allergiska reaktioner som hudutslag, nässelutslag och svullnad av ansikte, tunga eller svalg (angioödem*, se nedan). Oregelbunden eller utebliven menstruation. Inflammation i bukspottkörteln. Allvarlig leverpåverkan med ibland dödlig utgång, som i regel har drabbat små barn med flera handikapp, barn som fått höga doser i kombination med andra epilepsimedel och mera sällsynt med Ergenyl enbart. Inflammation i en kärlvägg (vaskulit).
Skelettsjukdomar t.ex. minskad bentäthet, benskörhet och benbrott. Kontakta läkare eller apotekspersonal om du behandlas med epilepsimedicin under lång tid, om du vet att du har benskörhet eller om du medicinerar med steroider.

Sällsynt (förekommer hos färre än 1 av 1000 patienter): Förlängd blödningstid, onormala koagulationstester, ökat antal vita blodkroppar, nedsatt benmärgsfunktion som inkluderar mycket svår blodbrist (pure red cell aplasia). Tillstånd där den normala blodbildningen är störd. Blodbrist med förstorade röda blodkroppar. Agranulocytos** (se nedan).
Allvarliga hudutslag, svår hudinflammation och hudavlossning. SLE (allvarlig autoimmun sjukdom). Psykos, beteendeavvikelser, hyperaktivitet, inlärningssvårigheter, minnesstörning, övergående demenstillstånd. Förstoppning. Sänkt kroppstemperatur. Svår leverpåverkan hos äldre barn. Förhöjd nivå av ammoniumjoner i blodet. Sängvätning. Övergående nedsatt njurfunktion (Fanconis syndrom). Nedsatt funktion i sköldkörteln.
Infertilitet hos män, polycystiska ovarier (äggstockarna producerar fler äggblåsor än normalt).
I mycket sällsynta fall har allvarlig hjärnpåverkan rapporterats, i synnerhet vid samtidig behandling med topiramat eller fenobarbital, eller vid en plötslig höjning av natriumvalproatdosen.
Ett tillstånd med läkemedelsutlöst hudutslag, förstorade lymfkörtlar och eventuell försämring av andra organ har rapporterats.
__________________
Senast redigerad av Papa.Ubu 2014-04-02 kl. 07:30. Anledning: Tyckte jag var klar, hade fel
Citera
2019-01-14, 23:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchtickyIcky
Nej det blir det nog inte.
Synd att du reagerade som du gjorde.

Jag har tagit 200mg två gånger om dagen i 4 veckor nu.
Verkar ganska okej to be honest.

Jag har varit med om att man blivit lite dålig i magen ett par gånger och att man darrat lite mer än vanligt ibland.

Men någon viktökning eller, viktnedgång har jag inte lagt märke till.
Inte än i alla fall.

Varför fick du 800mg 2 gånger om dagen direkt? : o Låter ju sjukt.
Jag skulle inte våga ta så stora doser.
Hahahah proppar i mig 7 st 500 mg doser varje dag bara för att
Citera
2019-01-15, 18:14
  #11
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Haha, Ergenyl måste vara den sämsta att "flumma" på. Är inte den "stämningsbalanserande"?

Har den nu iaf, och får bara massa biverkningar..................
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback