Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-03, 00:09
  #73
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Varför dom stängde ner är ganska lätt att svara på.
Mobiltelefoner, varenda människa går omkring med en portabel spelhall i rockfickan, och är inte längre hänvisade till spelautomater.
Citera
2015-05-03, 00:11
  #74
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomVetDenVet
Hejsan! Jag undrar lite över om det fanns gott om arkadhallar runtom i Sverige förr i tiden. Idag så är den enda jag känner till den som finns i Heron City. Väldigt tråkigt att inte fått växa upp med dessa. Skulle varit toppen!

Om det fanns förut, hur var det att spela i dessa? Hur såg de ut och vilka spel fanns det. Och en annan fråga, om de fanns mycket sådant förr.. varför stängde dom ner? =)
Det finns en arkhadhall vid Mariatorget på Södermalm också om jag inte missminner mig.

I mina yngre dagar brukade jag och farsan gå till Flipperkonditoriet vid Hötorget, där det fanns ett gäng flipperspel att välja bland. Det stället finns dock inte längre kvar.
Citera
2015-05-03, 01:35
  #75
Medlem
soyakorvslukarns avatar
Liseberg har fortfarande uppe spelhuset. Tre våningar fullt med arkadspel. Både gamla och nya maskiner.

Dom brukar ha öppet hus när det är påsk och höstlov.
150kr inträde och då var alla maskiner upplåsta.
Stod princip en hel dag och spelade alla flipperspelen dom hade.
Citera
2015-05-03, 04:57
  #76
Medlem
fakkuehhs avatar
Tilt på grrvturegatan nedgången mot Östermalms tunnelbanan var så fin. Hade en del rekord på sega rally 2 arkaderna samt time crisis 2. Den är tyvärr borta nu. Spenderade min tonår där. Skulle behöva alla dom tiorna nu...
Citera
2015-05-03, 05:05
  #77
Medlem
Mr.Lejemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkuehh
Tilt på grrvturegatan nedgången mot Östermalms tunnelbanan var så fin. Hade en del rekord på sega rally 2 arkaderna samt time crisis 2. Den är tyvärr borta nu. Spenderade min tonår där. Skulle behöva alla dom tiorna nu...

det var väl spenderade tior
Citera
2017-03-22, 18:21
  #78
Medlem
Ja jag har hört de ska ha det på olerys tolv under tele 2 men annars är det inte lika mycket som i japan och usa. men vill du ej åka ända dot för att spela så åk till england och blackpool. vi har en japansk som kallar sig hey sthlm men inte fanken kan den va så japansk om den ej har ufo catcher
Citera
2017-03-22, 18:22
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soyakorvslukarn
Liseberg har fortfarande uppe spelhuset. Tre våningar fullt med arkadspel. Både gamla och nya maskiner.

Dom brukar ha öppet hus när det är påsk och höstlov.
150kr inträde och då var alla maskiner upplåsta.
Stod princip en hel dag och spelade alla flipperspelen dom hade.
Men jag vill ha kupong spel de är så roliga och de kan man vinna saker på det kan man ej på sega rally och flipper spel!
Citera
2017-03-23, 00:09
  #80
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotogenspis
Ja jag har hört de ska ha det på olerys tolv under tele 2 men annars är det inte lika mycket som i japan och usa. men vill du ej åka ända dot för att spela så åk till england och blackpool. vi har en japansk som kallar sig hey sthlm men inte fanken kan den va så japansk om den ej har ufo catcher
Jovars, där finns lite arkadspel men verkligen inget att hänga i granen.

Däremot har dom ett gäng bilsimulatorer med ratt och flera skärmar och allt sånt där, där man spelar ett gäng med varandra. Eller ja, mot varandra kanske.
Citera
2018-05-21, 16:24
  #81
Medlem
Är det någon som kommer ihåg dom där Atari-maskinerna som stod i butiker på 80-talet?

Dom fanns i en del köpcentra och på finlandsbåtarna på 80-talet.
Det var sådana där ganska robusta apparater som man kunde ta ut sin ilska på om det
gick dåligt. När man spelade på dom maskinerna, så handlade det inte om något
försiktigt tryckande, nej man fick jobba lite också. Jag kommer ihåg på Ibiza engång
på 80-talet då vi spelade sån där längdhoppsspel. Kompisen riktigt trummade på
två knappar med båda labbarna, medans jag tryckte på den tredje knappen för att få
en bra båge på "längdhoppet". Jävlar vad vi misshandlade apparaten.

Är det någon som kommer ihåg dom spelen?
Citera
2018-05-21, 16:27
  #82
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Är det någon som kommer ihåg dom spelen?

O ja. Har för mig att mitt lokala Mobilia (eller vad fanskapet hette, innan City Gross tog över det) hade sådana spel som vi i barnskaran uppehöll oss vid medan föräldrarna storhandlade. Ljuva åttio- och nittiotal!
Citera
2018-05-21, 16:38
  #83
Medlem
Andersdamaans avatar
Oja! Jag älskade arkadspel när jag var en knodd! Pac-Man, Asteroids och Donkey Kong hörde till favoriterna. Även Gauntlet och Choplifter slukade många av mina enkronor på den tiden.
Citera
2018-05-21, 16:41
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falskmustaren
O ja. Har för mig att mitt lokala Mobilia (eller vad fanskapet hette, innan City Gross tog över det) hade sådana spel som vi i barnskaran uppehöll oss vid medan föräldrarna storhandlade. Ljuva åttio- och nittiotal!

Alltså, tom videospelen på 80-talet fick man jobba lite. Det är inte som nu, då allt bara
funkar enkelt. Dom här Atari.maskinerna som fanns, kunde man som sagt törna till,
som på den gamla goda tidens flipperspel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback