2007-10-02, 14:37
Bannlyst
Tjena Morgan här som tänkte fråga lite om hur bostadsbidrag går till.
Jag själv jobbar och får ut en lön på 12 k ungefär och tjejenär studerande och har lån och bidrag på runt 8 k.
Barn 2 st, bor i en 3a som har en kostnad på runt 6,5 k.
Tjejen har inte haft nån inkomst på ungefär 3 år och nästan levt på mig och vi har fått hjälp av våra föräldrar för att klara oss, sist vi sökte bostadsbidrag var för nåt år sen men sen förra året anser dom att vi har fått för mycket och det vi var berättigade för i år så drar dom bort summan med ränta.
Min fråga är,har vi rätt att söka på nytt nu när det är så att jag har lön på runda 12 k och tjejen lån på 8 k ??
Citera
2007-10-02, 14:53
Medlem
nilemas avatar
Från försäkringskassans hemsida (www.fk.se)
Bostadsbidrag
Du som har fyllt 18 men inte 29 år kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du får beror på hur många ni är i hushållet, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Din inkomst före skatt påverkar också hur stort bidraget kan bli. Som inkomst räknas även 80 procent av studiebidraget.

På FK's sida kan DU själv enkelt räkna ut erat ev bostadsbidrag
Citera
2007-10-02, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
Från försäkringskassans hemsida (www.fk.se)
Bostadsbidrag
Du som har fyllt 18 men inte 29 år kan ha rätt till bostadsbidrag. Hur stort bidrag du får beror på hur många ni är i hushållet, hur mycket du betalar för bostaden och hur stor bostaden är. Din inkomst före skatt påverkar också hur stort bidraget kan bli. Som inkomst räknas även 80 procent av studiebidraget.

På FK's sida kan DU själv enkelt räkna ut erat ev bostadsbidrag

Tackar,men då frågar ju dom hur mycket man kommer att ha i lön för året -07och kommande år -08
Men man får ju inte lån under en viss tid ju typ slutet av dec till jan
och från maj till aug ??
Citera
2007-10-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetdu
Tackar,men då frågar ju dom hur mycket man kommer att ha i lön för året -07och kommande år -08
Men man får ju inte lån under en viss tid ju typ slutet av dec till jan
och från maj till aug ??
De beräknar det på årsinkomst helt enkelt.
Citera
2010-05-31, 23:44
Medlem
Tja
bumpar en gammal tråd jag vet , bryr mig inte.

Är det någon som vet om man kan få bb även om man inte har en inkomst? (får en summa runt 3k varje månad från FK men vet inte om det räknas om inkomst.

Vill flytta hemifrån men har inge stålar. Tänkte börja studera till hösterminen. Någon som varit i samma sits? Tacksam för svar / tahir
Citera
2010-06-01, 00:25
Medlem
MB-Hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemail
Tja
bumpar en gammal tråd jag vet , bryr mig inte.

Är det någon som vet om man kan få bb även om man inte har en inkomst? (får en summa runt 3k varje månad från FK men vet inte om det räknas om inkomst.

Vill flytta hemifrån men har inge stålar. Tänkte börja studera till hösterminen. Någon som varit i samma sits? Tacksam för svar / tahir

Om du redan nu är fundersam över ekonomin så råder jag dig att inte flytta hemifrån.
Du ska dock få bostadsbidrag om du söker
Citera
2010-06-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse
Om du redan nu är fundersam över ekonomin så råder jag dig att inte flytta hemifrån.
Du ska dock få bostadsbidrag om du söker

Okej

Så det är alltså möjligt att söka bostadsbidrag medan man samtidigt får aktivitetstöd (~socbidrag) av AF?

Citera
2010-06-01, 01:07
Medlem
-||-

?? STämmer det eller?
Citera
2010-06-01, 04:47
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemail
-||-