Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-10-01, 20:44
  #1
Medlem
camemberts avatar
Min fru och jag funderar på att köpa hus.
Hon är fast anställd, jag är egen företagare (enskild firma). Det jag sysslar med är endast levebrödsverksamhet, har inte planerat någon utveckling av företaget så att säga. Jag är korrekturläsare och mina uppdrag brukar ge mig ca 300 000-350 000 kr/år.
Om vi ska söka bolån tar ju banken en kreditupplysning. Men den summan är ju missvisande eftersom det är den taxerade förvärvsinkomsten som framgår, inte det skattemässiga resultatet. När jag deklarerar gör jag ju så klart så många avdrag jag kan, och sedan dras ju egenavgifter bort. Alltså är min inkomst hos UC mycket lägre. Men bankerna verkar gå efter det.

Är det någon företagare här (av den mindre sorten, enskild firma) som varit i samma sits. Jag vill ju att de ska gå efter min firmas resultat! Skattebeskedet visar ju inte vad jag tar ut varje månad.
Citera
2007-10-01, 21:31
  #2
Medlem
http://www.bluestep.se lånar ut till egenföretagare!
Jag tror inte ni får några problem med BlueStep. Men jag skulle ändå kolla med min bank före. Lägre ränta där. Förklara bara situationen mycket tydligt. Bankfolk är nojjiga.
Citera
2007-10-01, 22:46
  #3
Medlem
Pölsas avatar
att frun din har fast anställning underlättar. Är det på gränsen så ta med dig bokföringen så att banktjänstemmen kan utläsa att du drar av från din taxerade. Och försök med reguljära banker då bank2 och bluestepp är mycket dyrare.
Citera
2007-10-02, 10:07
  #4
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camembert
Men den summan är ju missvisande eftersom det är den taxerade förvärvsinkomsten som framgår, inte det skattemässiga resultatet. När jag deklarerar gör jag ju så klart så många avdrag jag kan, och sedan dras ju egenavgifter bort. Alltså är min inkomst hos UC mycket lägre. Men bankerna verkar gå efter det.

Jag är iofs inget ekonomiskt geni men jag tycker ditt resonemang låter konstigt...

Dina avdrag utgör väl rimligen kostnader för ditt företag, så hur skulle du kunna få ut de pengarna i handen i slutänden oavsett hur man än vrider eller vänder på det? Om du inte gör avdrag för kostnader du inte haft då förstås.

Egenavgifterna är ju inte heller pengar som ingår i en normal lön. För någon som är anställd så räknar väl ändå inte banken med bruttolönen + sociala avgifter när man söker lån?

Det känns inte alls som om banken behandlar dig annorlunda än en vanlig anställd, men jag kanske har missuppfattat någon viktig detalj?
Citera
2007-10-02, 11:41
  #5
Medlem
camemberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
Jag är iofs inget ekonomiskt geni men jag tycker ditt resonemang låter konstigt...

Dina avdrag utgör väl rimligen kostnader för ditt företag, så hur skulle du kunna få ut de pengarna i handen i slutänden oavsett hur man än vrider eller vänder på det? Om du inte gör avdrag för kostnader du inte haft då förstås.

Egenavgifterna är ju inte heller pengar som ingår i en normal lön. För någon som är anställd så räknar väl ändå inte banken med bruttolönen + sociala avgifter när man söker lån?

Det känns inte alls som om banken behandlar dig annorlunda än en vanlig anställd, men jag kanske har missuppfattat någon viktig detalj?

Låt oss säga att jag har sålt tjänster för 350 000 under ett år. Sedan har jag gjort avdrag för ca 30 000, så då hamnar vi på det s.k. skattemässiga resultatet på 320 000. Därefter dras "årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt" och då kanske man hamnar på en 250 000 eller så som då blir den "taxerade" inkomsten.

Och eftersom alla banker frågar efter inkomst/månad före skatt när man söker bolån så tycker jag det verkar fel att utgå från den taxerade summan. Men när jag ringde och frågade SEB sa de att jag skulle styrka inkomsten med mitt skattebesked.

Hoppas det blev lite tydligare
Citera
2007-10-02, 13:27
  #6
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camembert
Låt oss säga att jag har sålt tjänster för 350 000 under ett år. Sedan har jag gjort avdrag för ca 30 000, så då hamnar vi på det s.k. skattemässiga resultatet på 320 000. Därefter dras "årets beräknade avdrag för egenavgifter eller särskild löneskatt" och då kanske man hamnar på en 250 000 eller så som då blir den "taxerade" inkomsten.

Och eftersom alla banker frågar efter inkomst/månad före skatt när man söker bolån så tycker jag det verkar fel att utgå från den taxerade summan.

250 000 är ju i det fallet din inkomst före skatt som privatperson.

Tänk dig att du vore anställd istället och drog in 350 kkr per år till företaget och din arbetsgivare vore riktigt snäll och lät dig behålla allt som blev över.

Din arbetsgivare kommer ha kostnader för lokaler, utrustning, osv. De pengarna, säg 30 kkr som i ditt exempel, försvinner iväg till leverantörer och ska alltså inte skattas för eftersom de inte ingår i resultatet. Din arbetsgivare gör således avdrag för dem. De pengarna finns inte kvar i företaget längre och kan inte gå till din lön.

Dessutom försvinner det iväg pengar till sociala avgifter som inte heller går till din lön, kvar blir 250 kkr. 250 kkr är din bruttolön, det enda du som anställd ser summan av, och det är den som banken kommer fråga efter när du söker lån. Banken kommer inte bry sig om att du drog in 350 kkr till företaget.

På samma sätt blir det med ditt företag och det är därför du inte kan räkna som att du har en bruttolön på 350 kkr.
Citera
2007-10-02, 13:44
  #7
Medlem
njetskis avatar
Nu har företagare dock möjlighet att göra avdrag för saker som man normalt inte kan som anställd. T ex bil, resor, luncher, datorer, en del dyra tekniska prylar... kanske bankerna tar hänsyn till det? Ingen aning...
Citera
2007-10-02, 14:10
  #8
Medlem
camemberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
250 000 är ju i det fallet din inkomst före skatt som privatperson.

Tänk dig att du vore anställd istället och drog in 350 kkr per år till företaget och din arbetsgivare vore riktigt snäll och lät dig behålla allt som blev över.

Din arbetsgivare kommer ha kostnader för lokaler, utrustning, osv. De pengarna, säg 30 kkr som i ditt exempel, försvinner iväg till leverantörer och ska alltså inte skattas för eftersom de inte ingår i resultatet. Din arbetsgivare gör således avdrag för dem. De pengarna finns inte kvar i företaget längre och kan inte gå till din lön.

Dessutom försvinner det iväg pengar till sociala avgifter som inte heller går till din lön, kvar blir 250 kkr. 250 kkr är din bruttolön, det enda du som anställd ser summan av, och det är den som banken kommer fråga efter när du söker lån. Banken kommer inte bry sig om att du drog in 350 kkr till företaget.

På samma sätt blir det med ditt företag och det är därför du inte kan räkna som att du har en bruttolön på 350 kkr.

OK, jag börjar förstå liiite bättre MEN om jag plockar ut 320 000 (avdragen borta) under året så är det ju trots allt den summan jag har plockat ut (delat med 12) varje månad eller hur? Sedan när jag ska deklarera, då kommer de där "egenavgifterna" in. Det är där jag inte hänger med...
Citera
2007-10-02, 16:29
  #9
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camembert
OK, jag börjar förstå liiite bättre MEN om jag plockar ut 320 000 (avdragen borta) under året så är det ju trots allt den summan jag har plockat ut (delat med 12) varje månad eller hur? Sedan när jag ska deklarera, då kommer de där "egenavgifterna" in. Det är där jag inte hänger med...

Eftersom du är enskild näringsidkare så tar du ut helt obeskattade pengar ur företaget som du sen själv betalar både egenavgifter och vanlig inkomstskatt för.

Tar du ut 320 kkr per år så ska det alltså räcka till tre olika delar: nettolön, inkomstskatt och egenavgifter.

Egenavgifterna är om jag inte minns helt fel ca 31% av bruttolönen. Ca 76 kkr går alltså till egenavgifter och kvar blir ca 244 kkr i bruttolön (nettolön+skatt). Det är de 244 kkr som banken måste jämföra med en "vanlig" lön för att det ska bli konsekvent.
Citera
2007-10-02, 16:32
  #10
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njetski
Nu har företagare dock möjlighet att göra avdrag för saker som man normalt inte kan som anställd. T ex bil, resor, luncher, datorer, en del dyra tekniska prylar... kanske bankerna tar hänsyn till det? Ingen aning...

Det är fortfarande kostnader för företaget och inga pengar som privatpersonen har att betala privata lån för t.ex.
Citera
2007-10-02, 21:02
  #11
Medlem
camemberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
Eftersom du är enskild näringsidkare så tar du ut helt obeskattade pengar ur företaget som du sen själv betalar både egenavgifter och vanlig inkomstskatt för.

Tar du ut 320 kkr per år så ska det alltså räcka till tre olika delar: nettolön, inkomstskatt och egenavgifter.

Egenavgifterna är om jag inte minns helt fel ca 31% av bruttolönen. Ca 76 kkr går alltså till egenavgifter och kvar blir ca 244 kkr i bruttolön (nettolön+skatt). Det är de 244 kkr som banken måste jämföra med en "vanlig" lön för att det ska bli konsekvent.

Ok I get it...tack för förtydligandet. Tråkig nyhet dock för då måste vi ansöka om lägre bolån.
Men jag tycker ändå det är fel (ja jag är en seg jävel) för när banken säger till mig "vi vill veta vad du tar ut varje månad i lön" så vill de ju veta om jag har råd med boendet per månad, vilket jag kanske har då med mina 26000/månad.
Citera
2007-10-04, 04:15
  #12
Medlem
njetskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knassank
Det är fortfarande kostnader för företaget och inga pengar som privatpersonen har att betala privata lån för t.ex.

Avdragen gör att privatekonomin inte belastas lika mycket som hos en anställd. Man har med andra ord färre kostnader och därmed bättre betalningsförmåga jämfört med en anställd med samma inkomst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback