Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-28, 23:41
  #1
Avstängd
toninhos avatar
http://www.studentum.se/Undergraduat...ment_16048.htm

Funderar starkt på detta. Det jag nu undrar är om någon här känner till det universitetet eller kan berätta lite mer om det.
Har någon erfarenhet av studier i Italien ?

Jag går samhälle-ekonomi, 3:de ring och har inga G. Fler MVG än VG. Snittet är över 17 iaf.

Det jag undrar är, hur stor chans har jag som en medelstudent i Sverige att komma in på sådant universitet.
På sin sida skrev de:

"Tidig ansökan för studenter med medelbetyg minst VG från andra och tredje året på gymnasiet och som har gjort högskoleprovet. Ansökan ska innehålla CV, slutbetyg (ihop med en förteckning över betygsomvandling, utfärdad av din skola, som visar minsta godkända betyg samt högsta möjliga betyg), ett personligt brev, resultat från högskoleprovet (inget krav på lägsta resultat) samt intyg från andra värdefulla aktiviteter eller engagemang.

Vid ansökan under våren gäller detsamma som ovan men utan krav på medelbetyg minst VG."


Jag vill ansöka nu, tidigt, för att se om jag kommer in eftersom jag måste annars hitta på andra möjligheter. Jag kommer i vilket fall flytta från Sverige för att studera utomlands, det är därför jag tycker att jag måste börja med detta i tid.
Ett annat alternativ var universitet i Monaco, finns det erfarenheter därifrån ?

http://www.studentum.se/The_Bachelor...tion_10205.htm




Iaf. ni såg det jag skrev med fetta bokstäver. Jag förstår inte det.
Betyder det att jag MÅSTE ha gjort högskoleprovet för att ansöka ?
Jag glömde anmäla mig till högskoleprovet denna terminen, betyder det att min studie i Italien är körd ?
Kan jag kanske på något sätt ändå göra provet denna terminen ?
Citera
2007-09-29, 00:06
  #2
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
"Tidig ansökan för studenter med medelbetyg minst VG från andra och tredje året på gymnasiet och som har gjort högskoleprovet.

Iaf. ni såg det jag skrev med fetta bokstäver. Jag förstår inte det.
Betyder det att jag MÅSTE ha gjort högskoleprovet för att ansöka ?
Jag glömde anmäla mig till högskoleprovet denna terminen, betyder det att min studie i Italien är körd ?
Kan jag kanske på något sätt ändå göra provet denna terminen ?
Det står ju klart och tydligt och, inte eller, så ja, du behöver båda. Ser inte hur det skulle kunna misstolkas annat än om de gjort ett faktiskt fel.

Sista anmälningsdag var den 15:e om jag inte missminner mig, så nej, du kan inte göra högskoleprovet denna termin. Testa att skicka in din ansökan ändå, inte mycket att förlora på det.
Citera
2007-09-29, 00:08
  #3
Medlem
Groutsides avatar
Skolan Bocconi har ett mycket gott rykte.
Citera
2007-09-29, 01:48
  #4
Medlem
Maseratis avatar
Som tidigare nämnts så har univ of bocconi mycket bra rykte. Universitet är nog lika eftertaktat som HHS fast i Italien tror jag.

Gällande IUM, nystartat universitet, dåligt rykte. Jag ansökte ditt men jag nekade i sista minuten. Dem flesta personer har inte den blekaste anning om vad det är för universitet. Och dem har även dålig kvalite i undervisningen. Lika bra att slänga pengarna i sjön än att gå där. Blir en saftig summa i slutändan med...
Citera
2007-09-29, 10:14
  #5
Avstängd
toninhos avatar
Okej, Universitá Bocconi är ju mitt förstaval.

Så vad då, finns det absolut INGEN chans att fixa in sig på högskoleprovet nu ? Typ, kan man snacka med någon instution om det är nödfall ?

Jag kan inte tro att detta kanske avgör om jag får ansöka till det jag vill mest pga. att jag inte anmälde mig i tid till första högskoleprovet.
Andra är i april, men den borde också räknas fan om man gör den då !

Om man ansöker och inte har gjort högskoleprovet, då har man väll inte någon chans eller ? Man har ju i stort sätt inte uppfyllt de "enkla" kraven de söker.
Citera
2007-10-01, 16:02
  #6
Avstängd
toninhos avatar
•Undergraduate: online application and dossier with:
- curriculum vitae;
- letter of motivation;
- certificates of extracurricular activities;
- final grades for the third last and second last years of secondary school (together with a
table for marks conversion, issued by the school attended, indicating the minimum passing
mark and the maximum possible mark);
- SAT test score;
- English Language certificate (Toefl or FCE or IELTS, check website for detailed information).


Detta är lista på grejer jag måste skicka in för att ansöka och komma in på universitetet.

Kan någon hjälpa mig med vad dessa innebär och hur stort värde har de.

Det första är ju CV. Vad borde ett CV till universitet innehålla ?
Motivationsbrev ?
Citera
2007-10-01, 17:33
  #7
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
•Undergraduate: online application and dossier with:
- curriculum vitae;
- letter of motivation;
- certificates of extracurricular activities;
- final grades for the third last and second last years of secondary school (together with a
table for marks conversion, issued by the school attended, indicating the minimum passing
mark and the maximum possible mark);
- SAT test score;
- English Language certificate (Toefl or FCE or IELTS, check website for detailed information).


Detta är lista på grejer jag måste skicka in för att ansöka och komma in på universitetet.

Kan någon hjälpa mig med vad dessa innebär och hur stort värde har de.

Det första är ju CV. Vad borde ett CV till universitet innehålla ?
Motivationsbrev ?

EDIT: Jag är en slarver.
Citera
2007-10-01, 17:33
  #8
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
•Undergraduate: online application and dossier with:
- curriculum vitae;
- letter of motivation;
- certificates of extracurricular activities;
- final grades for the third last and second last years of secondary school (together with a
table for marks conversion, issued by the school attended, indicating the minimum passing
mark and the maximum possible mark);
- SAT test score;
- English Language certificate (Toefl or FCE or IELTS, check website for detailed information).


Detta är lista på grejer jag måste skicka in för att ansöka och komma in på universitetet.

Kan någon hjälpa mig med vad dessa innebär och hur stort värde har de.

Det första är ju CV. Vad borde ett CV till universitet innehålla ?
Motivationsbrev ?

EDIT: Jag är en slarver.
Citera
2009-08-13, 23:13
  #9
Medlem
Bocconi

Tja,
Tänkte kolla om någon som går eller har gått på Bocconi skulle kunna dela med sig vad de hade för betyg/SAT? Och ungefär vad som krävs för att komma in..

Thx
Citera
2009-08-14, 00:45
  #10
Medlem
där går den italienska finnansgrädden.. kostar en del men det är bra klass på grejjerna... Kan ej svara på dina frågor dock... MYCKET ansedd skola både i och utanför Italien. Många går vidare till masters på brittiska och amerikanska universitet.. Varit intresserad av att gå där en gång i tiden.. Milano är dock ett litet grått skithål..
Citera
2009-08-14, 00:54
  #11
Medlem
beos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirayapiraya
där går den italienska finnansgrädden.. kostar en del men det är bra klass på grejjerna... Kan ej svara på dina frågor dock... MYCKET ansedd skola både i och utanför Italien. Många går vidare till masters på brittiska och amerikanska universitet.. Varit intresserad av att gå där en gång i tiden.. Milano är dock ett litet grått skithål..

Instämmer med allt.
Citera
2009-08-23, 16:07
  #12
Medlem
Inget nytt på den här fronten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback