• 1
  • 2
2007-09-28, 23:38
Medlem
pilens avatar
Letar efter folk med erfarenhet av insynsskyddade fönster, sådana man ser ut ifrån men knappt in.

Är ljusinsläppet mycket sämre, så dåligt att det inte passar att ha i ett vardagsrum med ett fönster?

Kostnader? Svindyrt?
Citera
2007-09-30, 06:04
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilen
Kostnader? Svindyrt?
Solskyddsfilm är inte så fasligt dyrt.
Citera
2007-09-30, 08:23
Medlem
pilens avatar
självklart! vad dum jag är som krånglar till det.
Blir det för mörkt är det bara plocka bort.

Tack iaf
Citera
2007-09-30, 18:49
Medlem
tjaboooos avatar
Själv haft solskyddsfilm i v-rum under sommaren, tejpad på 6ställen mot träramen och har funkat bra.
Är det ljust ser jag ut och skulle de va mörkt kan man dra unda ena sidan så man ser ut och inget syns in.

Har dock hört rykten att om man tejpar fast det på rutan och solen ligger på så kan rutan spricka pga värmen.
Citera
2007-09-30, 19:45
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Själv haft solskyddsfilm i v-rum under sommaren, tejpad på 6ställen mot träramen och har funkat bra.
Är det ljust ser jag ut och skulle de va mörkt kan man dra unda ena sidan så man ser ut och inget syns in.

Har dock hört rykten att om man tejpar fast det på rutan och solen ligger på så kan rutan spricka pga värmen.

Hmm det har jag aldrig hört talas om. Då borde ju bilglas spricka soliga dagar. Fast det kanske är skillnad på en bilruta och vanlig fönsterruta? En kompis satte fast solskyddsfilm på sina rutor hemma och dom sprack ivart fall inte. Fast han kanske hade tur ocksål.
Citera
2007-09-30, 19:49
Medlem
criss avatar
Det finns "frostad" plastfilm på IKEA för detta ändamål för typ 40 kr rullen.
Jag har det själv, och det blir lika bra ljus som utan. Blir typ som toalettfönster som är frostade.

Sorry, läste inte att du vill se ut också. Mitt förslag sätter med fördel på tex 1/3 av fönstrets neerdel, så man kan titta ut över plastfilmen.
Citera
2007-09-30, 19:52
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Sorry, läste inte att du vill se ut också. Mitt förslag sätter med fördel på tex 1/3 av fönstrets neerdel, så man kan titta ut över plastfilmen.

Blir inte det lite väl mycket "farmor-stuk" över det hela då?
Citera
2007-09-30, 22:25
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Hmm det har jag aldrig hört talas om. Då borde ju bilglas spricka soliga dagar.
Kom upp i nån tråd i våras, om det stämmer eller inte låter jag va osagt.

Citat:
Fast det kanske är skillnad på en bilruta och vanlig fönsterruta?
Bilglas brukar va lite tjockare och är härdat.
Citera
2007-09-30, 22:34
Medlem
tjaboooos avatar
...
Citera
2007-09-30, 23:28
Moderator
Falukropps avatar
Man behöver ju eventuellt inte täcka hela rutan heller. Det kanske räcker att täcka nedifrån upp till huvudhöjd eller nåt sånt för att få tillräckligt insynsskydd?
Citera
2007-10-01, 00:01
Medlem
Lodenrocks avatar
Jag går i samma funderingar gällande ett fönster mot gatan.
Vad jag förstår så bygger solfilm typ bil på att det skall vara mörkare ute än inne; isåfall funkar det "tvärt om" på kvällen, man ser in men inte ut.
Det är ju inte det man vill, vet inte om det finns någon slags "diodglas" som är envägs oberoende av belysning, isåfall är det nog dyrt för annars skulle man nog ha sett det.
Citera
2007-10-01, 00:23
Medlem
http://www.sgs.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem