Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-28, 22:12
  #1
Medlem
Cools avatar
Hej.

Jag tänker starta en enskild firma där jag tänker utföra jobb (kvällar + helger) utöver mitt ordinarie jobb.

Nu har jag inga direkta uppdrag så här på rak arm. Det jag tänkte höra är, skall jag ändå ansöka om F-skatt + moms hos skatteverket, eller görs detta först när jag får ett uppdrag?

Om det gör ngn skillnad så gäller det byggbranschen.

Mvh
Citera
2007-09-28, 22:24
  #2
Medlem
Deannas avatar
Passar bättre i Ekonomiforumet så den skickas dit efter jag svarat..

Har du både anställning och eget företag ska du ha FA-skatt. Och givetvis ska du skaffa skattsedel och momsregisera dig innan du startar verksamheten.
Citera
2007-09-29, 00:01
  #3
Medlem
Det är nog mycket lättare att få uppdrag om du är registrerad för F-skatt.
Förresten är det inte F-skatt + moms. F-skatt ÄR moms.
Citera
2007-09-29, 20:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Det är nog mycket lättare att få uppdrag om du är registrerad för F-skatt.
Förresten är det inte F-skatt + moms. F-skatt ÄR moms.

F-skatt är inte moms. F-skatt innebär att du själv och inte din uppdragsgvare betalar arbetsgivaravgifter och skatt för din inkomst.
OM man redovisar moms årsvis så ligger däremot en preliminärdebitering av momsen med i DEBITERINGEN av F-skatten.

Men en byggare som idag söker om årsvis redovisning av momsen måste väl fundera om det verkligen är rätt. Kommer verkligen alla kunder att vara privatpersoner/fastighetsägare för annars är det ju vansinne att låna ut pengar till staten i över ett år.
Citera
2007-09-29, 22:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revisorn
F-skatt är inte moms. F-skatt innebär att du själv och inte din uppdragsgvare betalar arbetsgivaravgifter och skatt för din inkomst.
OM man redovisar moms årsvis så ligger däremot en preliminärdebitering av momsen med i DEBITERINGEN av F-skatten.

Men en byggare som idag söker om årsvis redovisning av momsen måste väl fundera om det verkligen är rätt. Kommer verkligen alla kunder att vara privatpersoner/fastighetsägare för annars är det ju vansinne att låna ut pengar till staten i över ett år.
Där ser man. Jag borde ha satt ett ? också.
Jag missade näringskursen på Skatteverket
Citera
2007-09-29, 23:31
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Enklast är att registrera en enskild firma online på https://www.foretagsregistrering.se/ så får du F/FA-skatt och blir momsregistrerad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback