Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-28, 18:59
  #1
Avstängd
Vill ha möjlighet att ha ett konto där folk kan sätta in pengar utan att det direkt kan spåras till mitt namn. Det flesta av dessa pengar kommer sättas in via kassaservice men då står ju fortfarande mitt namn och de kan läsa mitt namn till det specifika kontot. Hur kan man bäst ordna detta?

Att banken har mitt namn är en sak men vill inte att folk på SK ska kunna se det. Typ bara bankdirektörn eller något.
Som det är nu läser de på SK till och med upp namnet för att kontrolera.

Det där med svensk kassaservice är inte det viktiga utan att jag på något sätt ska kunna ta emot pengar elektroniskt eller fysiskt utan att personerna som är med vid insättningen, både personen som betalar pengarna och den administrativa personalen ska få vet nåra av mina personupgifter.
Citera
2007-09-29, 11:13
  #2
Medlem
Pölsas avatar
det går ej att ha ett anonymt konto. Om du vill anonymisera det något skulle jag rekomendera att du öppnar rörelsekonto med bankgiro anslutet. Du döper din firma till något utan betydelse och lämnar bara ut bg-nummret till de som ska sätta in pengarna.
Citera
2007-09-29, 13:49
  #3
Avstängd
Hur gör man detta? Har SEB nu. Kan man skap sådant utan att vara enskild företagare och kanske något man kan fixa på nätet?
Citera
2007-09-29, 14:54
  #4
Medlem
En fundering bara... Du vill inte att folk ska kunna veta ditt namn. Ett vanligt bankkonto som folk sätter in pengar till, t.ex. ditt privatkonto i SEB, så kan inte kassaservice se vem som står för det kontot. Om dom gör insättningen i kassan hos SEB så har SEB ingen rätt att säga vem kontot tillhör. Visst, många kassörskor är dumma så säger man t.ex. "och det där är Jans konto?" och får till svar "Jan? Nä, det är..."

Antar att du ska sälja något som inte är lagligt, men ett personkonto duger gott och väl. Vet inte nu hurvida kassaservice har avtal med SEB men dom sa ju upp avtalet med FSB i våras om jag inte missminner mig. Dom som ska sätta in pengar får väl traska till SEB och göra insättningen.

Kom ihåg bara att när en insättning på över 9.000 eller om det var 11.000 görs så kräver banken redovisning vad pengarna avser på en speciell blankett och ögonen öppnas för dig.
Citera
2007-09-29, 14:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Hur gör man detta? Har SEB nu. Kan man skap sådant utan att vara enskild företagare och kanske något man kan fixa på nätet?

Prata med SEB angående bankgiro till din enskilda firma så kan dom nog koppla på det rätt snabbt. Kostar ju lite men inget e gratis...
Citera
2007-09-29, 19:28
  #6
Avstängd
spoozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkiz

Kom ihåg bara att när en insättning på över 9.000 eller om det var 11.000 görs så kräver banken redovisning vad pengarna avser på en speciell blankett och ögonen öppnas för dig.

va? Aldrig hört talas om. Vad fan bryr sig banken om vad jag ska göra med mina pengar?
Citera
2007-09-30, 20:16
  #7
Medlem
Pölsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkiz

Kom ihåg bara att när en insättning på över 9.000 eller om det var 11.000 görs så kräver banken redovisning vad pengarna avser på en speciell blankett och ögonen öppnas för dig.

Öhhh nä något sådan existerar inte.

Du kan som sagt öppna ett rörelsekonto med anslutet bg och bara uppge för banktjänstemannen som hjälper dig vad det ska stå för uppgifter på BG:et.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback