Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Eftersom datorn börjar sega sig har ju funderat på att installera om allt som ligger på C samt lägga in Linux och Windows utan att röra mina partitioner. Kollat runt på olika distar och funderade först på Debian eftersom vi kör det i skolan men Ubuntu verkar passa mig bättre framförallt eftersom jag är total nybörjare på Linux. Installerade Redhat för några år sedan men kändes för primitivt för mig. Vill ha det "flashigt" men utan att datorn segar samt enkelt med drivrutiner etc utan massa krångel. Har en AMD Athlon XP 2400+ (2 Ghz) med 1 GB ram. Kommer det gå utan problem? För övrigt gillar jag OS X men det räcker med en mac.
Hur gör man för att köra Linux och Windows på samma dator utan att röra mina befintliga partitioner? Såg en guide här på fb hur man installerar Ubuntu men har även fått tips om WUBI
http://wubi-installer.org/ som verkar bra. Någon som har erfarenhet av det?
Ubuntu kan nog vara ett bra alternativ om du inte är van vid linux ännu. Men de flesta större distros är idag ganska nybörjarvänliga. Min rekomendation är att du gör en riktig installation. Att installera Ubuntu är minst lika enkelt som att installera Windows så jag är ganska säker på att du klarar det utan problem. Om det bara är partitoneringen du vill slippa så behöver du inte oroa dig. Ubuntu kommer med ett bra partitioneringsverktyg som kan förminska dina befintliga partitioner utan risk. Men för säkerhetsskull bör du göra en kopia av alla dina viktigaste saker. Man kan aldrig vara för säker.
Jag tror inte att du blir besviken över Ubuntus "flashighet". Så länge du har ett någorlunda bra grafikkort så finns det en hel del 3d-effekter du kan använda. Drivrutiner kan visserligen vara lite krångliga för grafikkort, men om du har ett normalt nvidia eller ati-kort så är det inte så svårt. jag tror att Ubuntu kan installera dessa åt dig och det finns många guider på internet som beskriver hur du får dem att fungera.