Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-28, 00:40
  #1
Moderator
Popesizes avatar
Jag upptäckte/lade märke till att både Hans Lindström och Don Rosa huserar på årets bokmässa i Götet. Även Martin Kellerman och Joakim Lindengren har varit där tidigare. Det gjorde att jag började fundera lite. Är vi serieintresserade "dömda" att springa på bokmässorna för att hitta serier och få prata med dess skapare, eller finns det någon renodlad seriemässa i Sverige? Under en googling så hittade jag ingenting för närvarande, utan bara avslutade/nedlagda mässor (Typ Serie-Expo) eller Manga/Anime-mässor , och såna är jag inte intresserade av.

Så: Finns det någon renodlad seriemässa i Sverige? Eller måste jag springa på bokmässorna istället (inte för att det skulle vara något fel på bokmässorna, men, ja, ni fattar...)
Citera
2007-09-28, 04:03
  #2
Medlem
Tagelbergs avatar
Det är några år sedan sist. Det finns ingen samlande kraft som orkar dra ett sånt projekt och det är dyrt att ta hit utländska serieskapare. Sedan tror jag inte intresset är så stort heller.

Någon gång på vårsidan brukar det vara något som kallas för "Small Press Expo" som är en minimässa med seriefanzines. Något alternativförlag brukar väl vara där också ...
Citera
2007-09-28, 13:59
  #3
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Det är några år sedan sist. Det finns ingen samlande kraft som orkar dra ett sånt projekt och det är dyrt att ta hit utländska serieskapare. Sedan tror jag inte intresset är så stort heller.

Det var det jag misstänkte tyvärr.
Annars så skulle det varit jävligt kul om det fanns en årlig ComicCon någonstans i landet.
Citera
2007-09-29, 09:14
  #4
Medlem
raskenss avatar
Tror nog det är bättre att serierna ställs ut på bokmässan i Göteborg t ex i stället för att försöka skapa en egen mässa eftersom det kommer en bredare publik som kanske aldrig skulle gått på någon renodlad seriemässa.
Citera
2007-10-04, 21:15
  #5
Medlem
Tagelbergs avatar
Det kommer en seriefestival i Malmö i november:

http://www.isv.se
Citera
2009-02-23, 10:39
  #6
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Någon som känner till om det blir någon seriemässa under våren 2009? Skulle vara kul att dra iväg en sväng på en sådan och komplettera samlingen.
Jag har googlat men inte kunnat hitta någon info.
Citera
2010-11-17, 11:28
  #7
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Jag uppdaterar tråden lite med att påminna om att en serie & film-mässa tydligen är på väg att hållas i Karlstad tidigt på sommaren nästa år, Carlstad ComicCon!

http://comicon.se/

Härligt, ett initiativ som både film & serienördar borde ge sitt stöd så det kan växa till når rejält
Citera
2010-11-17, 13:35
  #8
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jag uppdaterar tråden lite med att påminna om att en serie & film-mässa tydligen är på väg att hållas i Karlstad tidigt på sommaren nästa år, Carlstad ComicCon!

http://comicon.se/

Härligt, ett initiativ som både film & serienördar borde ge sitt stöd så det kan växa till når rejält
Den här skall jag hålla koll på. Tack för informationen!
Citera
2010-11-17, 15:25
  #9
Medlem
Tagelbergs avatar
Det var faktiskt en alternativseriemässa alldeles nyss i Malmö som hette AltCom och SPX kommer med våren igen.
Citera
2010-11-17, 19:31
  #10
Medlem
BigOrangeBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Den här skall jag hålla koll på. Tack för informationen!

Så lite så

27-29 maj 2011 i Löfbergs lila arena är annars datum samt plats för er som av okänd anledning ej orkar klicka på länken Hoppas att det här kan bli framgångsrikt & leda till nåt som blir en tradition

Gick runt i Stockholms serie & skivhandel idag & kände att det vore så sweet att gå runt bland monter efter monter, trälåda efter trälåda med serier!

Själv har jag redan börjat kolla upp boende & transport till detta happening!

Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Det var faktiskt en alternativseriemässa alldeles nyss i Malmö som hette AltCom och SPX kommer med våren igen.

Så hur hade herrn det på Altcom?
Citera
2010-11-18, 04:07
  #11
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Så hur hade herrn det på Altcom?

Herrn var inte där eftersom jag bor i den andra änden av landet. Återkommer det så åker jag nog dit nästa gång. Man kan hålla sej ajour genom Seriefrämjandets hemsida eller Serieforum. Det är också bra om man finns med i de olika nätverken på Facebook.

Den kommersiella serien är mer eller mindre döende men alternativscenen är bättre än någonsin.
Citera
2014-04-26, 10:27
  #12
Moderator
Popesizes avatar
BUMPETIBUMP

Fick reda på idag att det på tisdag skall hållas en presskonferens om ett ComicCon som skall startas upp i här i Sverige (Kistamässan). Det verkar vara i samarbete med en större internationell arrangör, så vem vet? Den här gången kanske det går bättre. Värt att hålla ögonen på.

http://news.cision.com/se/kistamassa...erige,c9574699
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback