Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-27, 22:03
  #1
Medlem
SuperMarios avatar
Sitter med en Windowsdator som jag tänkte trycka in Ubuntu 7.04 på. Har börjat installera, men stöter på patrull då jag skall partitionera hårddisken.

Jag har endast en hårddisk, 80 GB, och den har redan en liten backup-partition på 2 GB för Windows. Denna vill jag behålla.

När jag väljer att partitionera manuellt, väljer jag "New Partition Table". Där får jag meddelandet att alla andra partitioner försvinner, alltså icke önskvärt. Jag måste väl kunna behålla befintliga partitioner och manuellt lägga in dem jag vill ha för Ubuntu, /home etc?
Citera
2007-09-27, 22:30
  #2
Medlem
SuperMarios avatar
/dev/hda
/dev/hda1 ntfs 78000 MB
/dev/hda5 fat32 1900 MB

Markerar det översta och väljer "New partitation table" och får då:

"Du har valt att partitionera en hel enhet. Om du fortsätter med att skapa en ny partitionstabell på den här enheten så kommer alla nuvarande partitioner att tas bort."

Jag vill som sagt var behålla tidigare partitioner och bara lägga till en ny för Linux, Ubuntu 7.04. Varför fungerar inte det?
Citera
2007-09-27, 22:35
  #3
Medlem
SuperMarios avatar
Som förklaring till detta steg står även:

"Du behöver ange en partition för rotfilsystemet (monteringspunkten "/") med en minimal storlek på 2 GB, och en växlingspartition på minst 256 MB. Du kan även ställa in andra partitioner om du önskar"

Väljer jag "New partition table" och fortsätter, ser det ut som följer:

/dev/hda
free space 80026 MB

Mina andra partitioner syns alltså inte längre. Jag kan dock ångra detta och inte gå vidare. Om jag trots allt fortsätter, försvinner mina tidigare partitioner då? Man får ju en viss känsla av det (?)
Citera
2007-09-27, 22:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Väljer jag "New partition table" och fortsätter, ser det ut som följer:

/dev/hda
free space 80026 MB

Mina andra partitioner syns alltså inte längre. Jag kan dock ångra detta och inte gå vidare. Om jag trots allt fortsätter, försvinner mina tidigare partitioner då? Man får ju en viss känsla av det (?)

Ja, det gör de. Jag tror att det skall gå att förminska en Windows-partition i Ubuntu-installationsprogrammet, men är inte säker. Detta kräver dock ledigt utrymme på Windowsdisken.
Citera
2007-09-27, 22:51
  #5
Medlem
eriikhs avatar
1 markera hda1 och tryck på delete.
2 Skapa en ny/flera nya partition/er av utrymmet som blev.

Klart!
Citera
2007-09-27, 22:59
  #6
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
1 markera hda1 och tryck på delete.
2 Skapa en ny/flera nya partition/er av utrymmet som blev.

Klart!

Jag testade faktiskt att göra så, och det verkar fungera. Blir det logiskt rätt och korrekt alltihopa nu då? Det är ju även viktigt att informationen på Windowspartitionen förblir intakt, även om jag tagit backup på det viktigaste.

Då ska jag alltså skapa partitionerna "/", "swap" och "/home" nu. Huvudpartionen "/" som Ubuntu skall ligga på, skall den vara Primary eller Logical.

Spelar det någon roll om jag lägger lokaliserigen av partitionen först (beginning) eller sist (end)?

Många dumma frågor nu kanske, men man är allt lite osäker så här första gången man skall ösa in Linux på burken...
Citera
2007-09-27, 23:05
  #7
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eriikh
1 markera hda1 och tryck på delete.
2 Skapa en ny/flera nya partition/er av utrymmet som blev.

Klart!

När jag skapat en ny partition får jag följande felmeddelande:

"Inget rotfilsystem är definierat. Korrigera det här från partitioneringsmenyn."

Vad nu göra?



EDIT: Det fungerar dock om jag först väljer "New partitation table" och slår ihop alla befintliga partitioner till en, men det är ju inte önskvärt att förlora backup-partitionen...
Citera
2007-09-27, 23:26
  #8
Medlem
SuperMarios avatar
En liten resumé

1. Jag har Windows installerat på C: (78 GB) med en backup på D: (2 GB)
2. Jag vill installera Ubuntu 7.04 på en ny partition
3. Jag hade alltså tänkt köra med två OS och välja vilket vid boot
4. Jag har ca 35 GB ledigt utrymme på C:
5. Jag vill helst behålla partition D: innehållandes backupen för Windows

Jag får inte detta att fungera med installationsprogrammet i Ubuntu. Se ovanstående inlägg för problem och hur jag försökt gå tillväga.

Jag vore väldigt tacksam om jag får veta hur jag kommer tillrätta med detta.

Jag har startat om installationsprogrammet ett par gånger. Nu får jag endast de två alternativen:

* Guidad - Använd hela disken
- IDE1 master (hda) 80 GB
* Manuell

Tidigare hade jag fler alternativ, som står i guiden: http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Installation

Det fungerade dock inte att välja det översta alternativet, som guiden rekommenderar om man är osäker. Sedan får jag alltså inte prova detta igen. Väljer jag nu Guidad installation, kommer all data på mina partitioner att förstöras. Det alternativet går alltså helt bort. Och då återstår bara manuell installation som jag inte får rätt på...
Citera
2007-09-28, 00:04
  #9
Medlem
SuperMarios avatar
Från början hade jag tre alternativ:

1 "Guidad-Ändra storlek". En NTFS partition krymps då så att en Ubuntu partition kan skapas för installation

2 "Guidad-Använd hela disken" , hela disken formateras och används för Ubuntu.

3 "Manuell", används för att själv styra vart installationen ska ske (visas nedan)


Jag valde alternativ 1. När jag ändrat storleken på rullstapeln, fick jag ett felmeddelande. Därefter hängde sig allt, och jag startade om. Därefter får jag bara välja alternativ 2 och 3. Varför? Jag har en känsla av att jag skall använda alternativ 1 nämligen, för att det här skall gå så smidigt som möjligt och bibehålla mina partitioner.
Citera
2007-09-28, 08:04
  #10
Medlem
Välj manuell och ta ett screenshot.
Citera
2007-09-28, 12:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Jag valde alternativ 1. När jag ändrat storleken på rullstapeln, fick jag ett felmeddelande. Därefter hängde sig allt, och jag startade om. Därefter får jag bara välja alternativ 2 och 3. Varför? Jag har en känsla av att jag skall använda alternativ 1 nämligen, för att det här skall gå så smidigt som möjligt och bibehålla mina partitioner.

Din känsla är nog korrekt. Men det är omöjligt att hjälpa till utan att veta vad det stod i felmeddelandet.

Jag hatar när folk säger att det kom upp ett felmeddelande, utan att tala om vad det stod där. Det finns hundratals olika felmeddelanden, och vi är inte telepatiska (inte jag iaf).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback