2007-09-26, 11:04
Medlem
leonsedovs avatar
Man brukar kalla den the infinite monkey theorem, idén om att om ett antal apor skulle skriva slumpmässigt på skrivmaskiner i oändlig tid, så skulle någon till slut återskapa Shakespeares samlade verk. Ni fattar tanken.

Jag har en fråga som kanske är lite relaterad, men som också är en datorfråga. Jag har en bild, som denna:

http://i22.tinypic.com/hrxbmd.jpg

När jag öppnar den i Notepad, ser det ut såhär:

Innebär detta att bilden endast är bokstavsansamlingen ovan? Om jag skrev ut texten ovan, postade till en kompis, och han i sin tur skrev in den, tecken för tecken, i Notepad på sitt håll, och sedan öppnade filen i ett bildhanteringsprogram, skulle han då få upp originalbilden?

Det vill säga -- är dessa tecken allt som representerar bilden, eller finns det en "essens" under detta, som jag inte kan se i Notepad?

Och så till min relaterade, mer filosofiska fråga. Om en bild kan representeras av tecknen ovan, måste det ju innebära att också filmer, tja, alla datorfiler, är liknande tecken. Ettor och nollor, liksom. Så säg att man har två gigantiska superdatorer. En genererar slumpmässiga tecken i stil med dem ovan, och sparar textsträngen efter en slumpmässig tidsperiod som antingen .jpg, .avi, eller som DivX-fil. Den andra superdatorn öppnar sedan dessa filer. Om detta fick pågå given tid, kan man då, med infinite monkey theorem, säga att en tvåtimmars dokumentärfilm i färg och HD-DVD så småningom skulle komma om, typ, Första Världskriget? Eller ett bildgalleri med hårdporr på Reinfeldt? Hänger ni med?
Citera
2007-09-26, 11:23
Medlem
Nej. Notepad kan inte visa och inte heller kopiera vissa tecken som finns i filen. Om du däremot använde en editor (t.ex en hex-editor) som kunde visa alla tecken så skulle det vara helt möjligt.

Filer är uppbyggda av ett gäng bytes. En byte har ett värde mellan 0 och 255, dvs 256 olika värden. JPEG-bilden som du länkade till innehåller 2739 bytes.

Om vi säger att man vill generera denna med "brute-force" (testa alla möjliga kombinationer av bytes), samt att man vill att filen ska bli exakt 2739 bytes, så skulle detta innebära att du måste testa 256^2739 olika kombinationer, dvs:
Det går inte ens att göra med 1000000000000000000 superdatorer som var för sig testar 10000000000000000000 kombinationer varje sekund, men rent teoretiskt är det möjligt.
Citera
2007-09-26, 11:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leonsedov
Man brukar kalla den the infinite monkey theorem, idén om att om ett antal apor skulle skriva slumpmässigt på skrivmaskiner i oändlig tid, så skulle någon till slut återskapa Shakespeares samlade verk. Ni fattar tanken.

Sen fick folk börja blogga och göra hemsidor, och vips visade det sig att teoremet inte stämmer oavsett hur många apor du har.
Citera
2007-09-26, 14:45
Medlem
leonsedovs avatar
Okej, tack för intressanta (och roliga) svar. Misstänkte nästan att Notepad inte visade alla tecken. Att redan en liten JPEG innehåller så många bytes är ju intressant, och förpassar med andra ord min idé till det strikt hypotetiska. Men det kunde jag ju ana.
Citera
2007-09-26, 15:03
Medlem
Med lite vilja så skulle du ju kunna återskapa hela jorden i ett datorprogram enligt samma teorem... :-)

Nej vänta, det har ju Gud redan gjort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in