Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-06, 21:40
  #637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Nä musiken gör att dynghögen stinker än värre.....en av låtarna sjunger han med extremt vibrato på alla, ja ALLA ord i texten ... det där nervösa påväg att gråta vibratot. ÖRRRK nä tack
Men Catherine Keener uppskattade du väl iaf?
Citera
2020-07-06, 21:46
  #638
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Men Catherine Keener uppskattade du väl iaf?

ja hippietanten ja jodå... hennes gubbe va rätt kul också
Citera
2020-07-06, 22:01
  #639
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
en bra rulle men har svårt sympatisera eller ens förstå vad han ville uppnå, han drevs mest av hat mot farsan? Han ville ha pengar men inte från föräldrarna eftersom han arbetade, han hade ingen erfarenhet av att leva i det fria och hans bok hjälpte inte, man får intrycket av filmen att han levde i bussen hur länge som helst men i verkligheten var det bara tre månader(?)

Nä han var ett rikemansbarn som flydde precis som vi andra, vi flyr med sprit, droger, sex, han drog till alaska.

Boken är som vanligt bättre än filmen.

Vid efterforskningarna som låg till grund för boken framkom det att huvudpersonen hade gjort ganska grundliga förberedelser o då bl.a. lånat/läst minst en omfattande bok om vilka växter som var ätliga i Alaska.

Orsaken till att huvudpersonen dog var att han åt en växt som förgiftade honom eller förhindrade att han kunde tillgodogöra sig föda. (Han dog ju också svältdöden.) Det visade sig att det i "växtboken" hade angetts fel uppgifter om den saken varför huvudpersonen åt den dödliga växten i god tro. (Kommer inte ihåg exakt men har för mig att växten ifråga dock kunde vara ätlig någon viss tid om året, men alltså inte den tid då huvudpersonen åt den farliga växten.)
Citera
2020-07-12, 23:45
  #640
Medlem
DeviatorXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Nä musiken gör att dynghögen stinker än värre.....en av låtarna sjunger han med extremt vibrato på alla, ja ALLA ord i texten ... det där nervösa påväg att gråta vibratot. ÖRRRK nä tack

Lustigt att du inte gillar musiken. Jag har hört många som uppskattar musiken och ingen innan dig som inte gillar den.

Underbar film, skitbra bok och väldigt bra musik :-)
Citera
2021-03-06, 17:34
  #641
Medlem
Men för helvete vad många som hatar på filmen. Har ni ingen fantasi, empati eller filosofisk skolning? När vi tittar på film så tar vi del av em historia som ska väcka känslor och eller ge en tankeställare. Jag tycker Into the Will är lagom samhällskritisk och vacker som ger mig starka känslor som hopp och förtvivlan. Precis så som livet är självt.

Christopher Mccandles var ett rikemansbarn som sökte connection och ville ta avstånd från sin kapitalistiska bakgrund där pappan aldrig var hemma och ingen äkta kärlek visades i hemmet. Fullt förståeligt och reflekterar min bakgrund lite också. Visst var det naivt men jag gjorde lite samma sak fast inte lika extremt... Däremot så är ju filmen glorifierad och stämmer inte överens med verkligheten och vad som egentligen hände. Men det är ett fint konstverk.

Eddie Vedder gjorde ett fantastiskt jobb med musiken till den också. Köpte albumet och den är bra rakt igenom.
Citera
2022-08-27, 22:50
  #642
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Herregud vilken seg skitfilm.

Om en otacksam person som tror han listat ut rubbet och alla andra är dumma i huvudet!

Och så gick det som det gick.

Varför är den här filmen så omtyckt? Och hat så högt betyg på imdb?

Och så ska eddie vedder gnoola sig igen hela rasket också. Fy faan.

3/10

Håller med, slötittar på den nu på sjuan och den har inte blivit bättre sen jag såg den runt 2010 om man säger så

Vet inte om det beror på Sean Penns sega berättarstil eller att storyn i sig är ganska ointressant eller en kombination av båda.

Bortskämd överklassunge som rebellerar mot pappa måste vara världshistoriens mest slitna klyscha sedan byhövdingens son stack iväg på stenåldern.

Naturligtvis var hans död tragisk men tyvärr inte förvånande. Att överleva i en av världens mest ogästvänliga vildmarker kräver stor kunskap och erfarenhet, något som han helt saknade och dessutom ignorerade varningarna som folk gav honom.

Den skulle nog ha kunnat vara ett halvt snäpp bättre med en annan regissör och producent. Sean Penns politiska åsikter lyser igenom ganska tydligt liksom det gjorde i Den tunna röda linjen och sänkte även den pga det.
Citera
2022-08-27, 23:33
  #643
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Håller med, slötittar på den nu på sjuan och den har inte blivit bättre sen jag såg den runt 2010 om man säger så

Vet inte om det beror på Sean Penns sega berättarstil eller att storyn i sig är ganska ointressant eller en kombination av båda.

Bortskämd överklassunge som rebellerar mot pappa måste vara världshistoriens mest slitna klyscha sedan byhövdingens son stack iväg på stenåldern.

Naturligtvis var hans död tragisk men tyvärr inte förvånande. Att överleva i en av världens mest ogästvänliga vildmarker kräver stor kunskap och erfarenhet, något som han helt saknade och dessutom ignorerade varningarna som folk gav honom.

Den skulle nog ha kunnat vara ett halvt snäpp bättre med en annan regissör och producent. Sean Penns politiska åsikter lyser igenom ganska tydligt liksom det gjorde i Den tunna röda linjen och sänkte även den pga det.

Ja herregud, tunna röda linjen har jag verkligen försökt tycka om, minst två gånger, kanske tre...tror inte jag såg klart den nån gång

nu är det måånga år sen men sen dess har jag sett filmkritikkanaler på youtube som menar att den ska va en iallafall bra sevärd film...Jag var bara några år över 20 när jag försökte sist och minns det för jag bodde i pojkrummet ännu
Citera
2022-08-27, 23:52
  #644
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
Ja herregud, tunna röda linjen har jag verkligen försökt tycka om, minst två gånger, kanske tre...tror inte jag såg klart den nån gång

nu är det måånga år sen men sen dess har jag sett filmkritikkanaler på youtube som menar att den ska va en iallafall bra sevärd film...Jag var bara några år över 20 när jag försökte sist och minns det för jag bodde i pojkrummet ännu

Ska kanske förtydliga att Sean Penn inte regisserade den men det är en väldigt typisk film för honom att vara med i och den lyftes fram som något av den amerikanska vänsterns favorit "War is hell"-film några år senare när USA invaderade Irak och Afghanistan.
Inte minst av honom själv som längre profilerat sig som väldigt vänster i många politiska frågor.

Nu är vi lite OT men ja, den är ganska seg men bra skådisinsatser får man nog säga.
Segheten kommer väl främst av kontrasteringen brutala kriggsscener och ett långsamt, nästan sävligt berättartempo.
Jag förstår varför men tyvärr håller det inte hela vägen fram. Svårt att göra något filosofiskt av den genren, krigsfilm är krigsfilm liksom.
Största behållningen är väl en tokarg och skrikandes överste spelad av Nick Nolte som försöker förmå en stackars kapten (Elias Koteas) att offra sina mannar i ett anfall mot en av japanerna befäst kulle
Tom George Clooney och Woody Harrelson får vara med på ett hörn men var så länge sen jag såg den att jag inte kommer ihåg något minnesvärt av deras roller
__________________
Senast redigerad av konstapel 2022-08-27 kl. 23:57.
Citera
2022-08-28, 07:20
  #645
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vet inte om det beror på Sean Penns sega berättarstil eller att storyn i sig är ganska ointressant eller en kombination av båda.

Bortskämd överklassunge som rebellerar mot pappa måste vara världshistoriens mest slitna klyscha sedan byhövdingens son stack iväg på stenåldern.

Du är införstådd med att filmen är baserad på en sann historia?
Citera
2022-08-28, 07:49
  #646
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du är införstådd med att filmen är baserad på en sann historia?

Korkad fråga. Jag känner självklart till att den baseras på faktiska händelser. Närmare bestämt på en bok skriven av Jon Krakauer som handlar om Chris McCandless och vad som hände honom.
Citera
2022-08-28, 08:15
  #647
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Korkad fråga. Jag känner självklart till att den baseras på faktiska händelser. Närmare bestämt på en bok skriven av Jon Krakauer som handlar om Chris McCandless och vad som hände honom.

En helt berättigad fråga, med tanke på din kommentar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback