2007-09-25, 21:35
Medlem
Jag och min man har lyckan att ha ätbara kastanjer i trädgården. Men vi vet inte när man ska plocka dem? Ska man plocka dem från trädet och låta de spricka upp själva om man förvarar dem torrt eller ska man ta fallfrukt?
Citera
2007-09-26, 08:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drateR
Jag och min man har lyckan att ha ätbara kastanjer i trädgården. Men vi vet inte när man ska plocka dem? Ska man plocka dem från trädet och låta de spricka upp själva om man förvarar dem torrt eller ska man ta fallfrukt?
Du skriver inte var du bor! Det är den viktigaste faktorn.

Ätkastanjen kräver en hel del värme. Helst skall slutet på säsongen vara väldigt varm, och lång. Om du som sagt säger var du bor så blir det lättare att säga när du skall plocka dem.

De skall inte vara öppna. Plocka de som är tillslutna. De öppna kan vara känsliga för ohyra och mögel!

~Paul~
Citera
2007-09-26, 11:09
Medlem
Kastanjerna

Vi bor i södra skåne. När du säger varmt menar du när man förvarar dem inomhus? För hela trädet är fullt så de verkar tycka att det är varmt nog utomhus.
Hur varmt är varmt? Kanske dumma frågor men alla är vi nybörjare i början som man säger.....
Citera
2007-09-26, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Vi bor i södra skåne. När du säger varmt menar du när man förvarar dem inomhus? För hela trädet är fullt så de verkar tycka att det är varmt nog utomhus.
Hur varmt är varmt? Kanske dumma frågor men alla är vi nybörjare i början som man säger.....
Alltså det faktum att trädet trivs utomhus beror på en del faktorer. Den viktigaste är det förändrade klimatet. Det har helt enkelt blivit varmare i Sverige.

Tyvärr så betyder inte det här att du lyckas få fram kastanjerna trots allt. Säsongen är nämligen avsevärt kortare i vårt land. Kastanjen behöver ganska mycket värme ända in i oktober för att nötterna skall bli färdigmogna. Och då menar jag runt 15-20 grader!

Att ta in trädet är inte praktiskt och heller inte genomförbart så länge du inte äger ett konventionellt drivhus.

Själva trädet kommer med tiden att förvandlas till en lågväxande buske (i vårt klimat) i stället för ett högt och ståtligt träd. Nötterna hinner med största sannolikhet inte att mogna färdigt. Risken är också att de blir angripna av sjukdomar, parasiter och mögel. Skulle det råka komma en hård vinter så tror jag inte att kastanjen överlever, tyvärr .

~Paul~
Citera
2007-09-26, 14:45
Medlem
men...

tack för sina svar! Men trädet är redan kanske 13 meter högt? Är inte det ett tecken på att den trivs?

Kan man inte lura kastanjerna att inomhus i en korg vid en varm plats är sydeuropa?

Ok säg att jag testar, och plockar dem och "torkar" dem, hur vet jag om de inte är ätbara (altså jag vet att det är ätbar kastanj jag menar nu bara till smaken) är det som att äta omogen frukt? att den är sur och hård?

Många frågor..otroligt tacksam för svar
Citera
2007-09-26, 14:46
Medlem
Schrails avatar
Provsmaka vet jag!
Citera
2007-09-26, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
tack för sina svar! Men trädet är redan kanske 13 meter högt? Är inte det ett tecken på att den trivs?

Kan man inte lura kastanjerna att inomhus i en korg vid en varm plats är sydeuropa?

Ok säg att jag testar, och plockar dem och "torkar" dem, hur vet jag om de inte är ätbara (altså jag vet att det är ätbar kastanj jag menar nu bara till smaken) är det som att äta omogen frukt? att den är sur och hård?

Många frågor..otroligt tacksam för svar
Hm, är trädet 13 m högt så är det verkligen att gratulera. Har aldrig hört talas om ett liknande fall . I så fall trivs det verkligen. Hur gammalt är det?

Kastanjerna måste mogna på trädet. Det är tyvärr inte som i fallet med tomaterna där de kan mogna på vägen till Sverige från varmare länder. Men testa så får du se. Jämför sedan med köpekastanjerna så får du reda på skillnaden i smak.

En omogen kastanj har en surbesk och sträv smak. Klart oangenäm. Det går m a o inte att äta den.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 09:30
Medlem
kastanjen

Kastanjen är troligtvis ca 80 år gammal. Tyvärr finns det ingen kvar som kan berätta historien om den så det är bara för mig att börja från början. Det kan ju vara så att trädet trivs men som du säger att frukten?/nötterna? inte går att äta för de blir aldrig klara, det är ju synd. Jag gör helt enkelt så att jag väntar in i det sista att plocka dem och sen torkar jag dem tills de öpnnar sig? (har jag förstått det rätt eller ska jag "skala" dem-de sticks ) och så får vi helt enkelt se hur de smakar.

Tack för all värdefull hjälp
Citera
2007-09-27, 09:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Kastanjen är troligtvis ca 80 år gammal. Tyvärr finns det ingen kvar som kan berätta historien om den så det är bara för mig att börja från början. Det kan ju vara så att trädet trivs men som du säger att frukten?/nötterna? inte går att äta för de blir aldrig klara, det är ju synd. Jag gör helt enkelt så att jag väntar in i det sista att plocka dem och sen torkar jag dem tills de öpnnar sig? (har jag förstått det rätt eller ska jag "skala" dem-de sticks ) och så får vi helt enkelt se hur de smakar.

Tack för all värdefull hjälp
Ingen osak! Ta ut kastanjena ur sin svepeskål och låt dem sedan torka någon dag. Öpnna dem sedan och kolla om de går att äta. Antagligen inte. Testa då i så fall att trots allt bryna dem med skal på i en stekpanna runt om. Testa igen.... Man vet aldrig .

~Paul~
Citera
2007-09-27, 11:03
Medlem
Harry_Hallers avatar
Visst finns det två sorter av kastanj där en är ätbar, den äkta, och den andra, hästkastanj, inte är det?
Citera
2007-09-27, 11:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Visst finns det två sorter av kastanj där en är ätbar, den äkta, och den andra, hästkastanj, inte är det?
Stämmer bra.

~Paul~
Citera
2019-08-29, 18:45
Medlem
Hej. Undrar över när man ska plocka äkta kastanj. Har ett träd nära mig som nu har massor av frukter på sig. Jag undrar vilken månad man ska börja gå ut och kolla när man kan plocka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in