2007-09-25, 10:16
Medlem
För en någon vecka sedan så försökte min lillebror byta mitt 1gb ram minne mot hans 512mb. Han antog väl att jag inte skulle märka något.
Men så klart så klantade han till det och råkade sätta in 512an fel, alltså den satt liksom upp och ner och då passar det ju inte rätt i moderkortet. När jag startade datorn nästa gång så tog det några sekunder innan datorn stängde av sig själv och det luktade lite brännt i rummet. Jag har inte haft tid att kolla på datorn särskilt mycket och vet inte vad jag skulle kunna åstadkomma om jag tog mig tiden. Det enda jag har gjort är att pröva om datorn funkar då jag tar ut det felinsatta ram minnet. Datorn startade men gav inte ifrån sig några av dem vanliga ljuden, den gav inte hellern någon bild på skärmen. Musens "lampa" lyste inte (optisk mus) och ingen av num, caps eller scroll lock lyste heller.

Är det moderkortet som är sönder? I så fall borde väl datorn inte starta alls, men om det funkar så borde jag väl få någon bild o.s.v? Vet någon vad jag kan göra för att få datorn att funka igen eller i annat fall, vilka delar kan jag spara? (t.ex. det andra ram minnet, HDD)
Citera
2007-09-25, 10:35
Medlem
bananove1s avatar
Spöa din lillebror och kräv honom på veckopengen för att köpa ett nytt minne åt dig, för det är de som är sönder (förmodligen)... Ta med dig det "trasiga minnet" och be någon databutik kolla om det verkligen är minnet det är fel på. Det är inte så att han har försökt sätta i ett SD-RAM minne i din DDR-RAM burk eller tvärt om? isåfall äre modekortet. Då kan du spara allt utom modekortet
Citera
2007-09-25, 11:01
Medlem
heheh, nej det var inte fel sorts ram minne. Nu vet jag inte hur jag ska förklara detta, men det sitter massa fyrkantiga plattor av någon slags metall längs hela ram minnet ju, några av dessa är heltkolsvarta (brända), 512 minnet borde väl vara sönder då? Jag kanske inte förklarade riktigt hur minnet satt fel, men jag vet att det var minnet som fock datorn att stängas av eftersom den bara satt halvt i.
Citera
2007-09-25, 11:10
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jirri
heheh, nej det var inte fel sorts ram minne. Nu vet jag inte hur jag ska förklara detta, men det sitter massa fyrkantiga plattor av någon slags metall längs hela ram minnet ju, några av dessa är heltkolsvarta (brända), 512 minnet borde väl vara sönder då? Jag kanske inte förklarade riktigt hur minnet satt fel, men jag vet att det var minnet som fock datorn att stängas av eftersom den bara satt halvt i.

Keramikplattorna är kapslingen för själva minnesmodulerna.
Jo, man kan nog räkna med att minnet är bränt om det syns tydligt på dem att de blivit varma. Jag hade nog velat byta ut ett minne som blivit misshandlat på det viset även om det funkade fortfarande.
Men moderkortet kan ha tagit stryk också. Checka det med.
Citera
2007-09-25, 14:27
Medlem
Pröva att hänga det upp och ned, slå lite på det, så bör du få ett nytt minne inom kort.

Jag menade då din lillebror.
Citera
2007-09-25, 20:42
Medlem
hahaha värst vad alla vill att jag ska pryla lillebror, kan ju passa på att nämna att han är rätt mycket yngre och mindre än mig så det vore oschyst >_<
Citera
2007-09-25, 20:50
Medlem
pluten86s avatar
beställ nytt ram, kostar inte många 100, billigare med ram än att köpa en ny dator , men vissa folk söker ibland en ursäkt att kunna köpa en ny dator, tror inte det är så i ditt läge.
Citera
2007-09-25, 20:51
Medlem
C M Burnss avatar
Snälla ändra rubriken innan jag självantänder!
Citera
2007-09-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C M Burns
Snälla ändra rubriken innan jag självantänder!

det skulle jag vilja se =) hahaha..

har du testat att starta datorn igen med ditt eget 1gigs minne?
Citera
2007-09-25, 23:53
Medlem
hehe, vet tyvär inte hur man gör. nej har inte vågat testa med 1gb minnet, är rädd att det med skulle kunna förstöras om det nu är något fel på t.ex. moderkortet
Citera
2007-09-26, 06:39
Medlem
Du kan börja med att ta hans dator och testa vilka delar som fortfarande fungerar. Han sabbade din dator så då är det bara rättvist att du får hans medan din är trasig för att använda och testa delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in